/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Formel i Excel
Fra : barrett
Vist : 1697 gange
200 point
Dato : 09-06-09 14:17

Hej
Er der nogen der kan hjælpe mig med denne:
Jeg har en lang kolonne der består af forskellige tider (eks.: 00:00:00, 00:05:00, 20:05:00).
Jeg skal så lave nogle formler der fortæller hvor mange af tidspunkterne i kolonnen der liger mellem f.eks.: 0 og 5 min.

Mvh
Barrett

Kommentar
Fra : sion

Dato : 09-06-09 16:16

I kolonnen ved siden af dine tider skriver du følgende formel (startende i række 2 - i dette eksempel kolonne F) og trækker nedad i hele kolonnen:

=TIME(E2)*60*60+MINUT(E2)*60+SEKUND(E2) ---------- dette er din tid i sekunder.

I kolonnen yderligere ved siden af skriver du følgende formel (startende i række 2 - i dette eksempel kolonne G) og trækker nedad i hele kolonnen:

=OG(F2<=5*60;F2>0) ----- 5*60 er 5 minutter i sekunder.

Du kan så herefter tælle antallet af SANDE værdier i kolonne G.

Simon

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-06-09 16:23

Den tror jeg ikke findes direkte i excel, men skal sammekædes af flere formler; så den bliver ret komplex.
Excel har godt nok mange forskellige formler, også mange som man sjældent bruger.
Det som jeg hæfter mig ved er alle de colonner der skal behandles. Så det må blive noget med "enten eller" metoden, som skal undersøge feltets segmenter hver for sig.

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 200 point
Dato : 09-06-09 16:25

Hvis vi antager, at dine tider står i kolonne E i række 2-4 (det er selvfølgelig alt for få rækker), kan du klare alle steps i mit første svar med denne ene formel:

{=SUM(HVIS(E2:E4<=TID(0;5;0);HVIS(E2:E4>TID(0;0;0);1;0);0))}

Læg mærke til Tuborg-klammer: { }

For at lave dem, indtastes formlen almindeligt uden klammer, og så afsluttes indtastningen med CTRL+SHIFT+ENTER. Det er en såkaldt ARRAY-formel.

Simon

Kommentar
Fra : barrett

Dato : 09-06-09 21:18

Hej Simon

Jeg er super glad, det virker næsten perfekt. Jeg håber du kan hjælpe med de sidste knaster:

I eksemplet med 0 -> 5 min, regner den ikke tidspunkterne der er på 5 min rent, med i resultatet.
{=SUM(HVIS(E2:E4<=TID(0;5;0);HVIS(E2:E4>TID(0;0;0);1;0);0))}

I tilfældene hvor det er timer det drejer sig om (f.eks. mellem 1 og 3 timer), kan jeg kun få resultatet 0 ud af mine ændringer.
- jeg har prøvet at ændre denne del af formlen: <=TID(0;5;0) til: <=TID(1;0;0) også prøvet: <=TID(0;60;0) - uden held.

Kan du forklare hvad den del af formlen: <=TID(0;5;0) og den sidste del af formlen: >TID(0;0;0);1;0);0 reelt gør/betyder.

Tusind venlige hilsner Barrett

Kommentar
Fra : sion

Dato : 10-06-09 08:09

TID()-formlen omsætter et antal timer, et antal minutter og et antal sekunder til en samlet tidsangivelse i formatet TT:MM:SS. I formlen skrives værdierne således: TID(timer;minutter;sekunder)

Den lange formel {=SUM(HVIS(E2:E4<=TID(0;5;0);HVIS(E2:E4>TID(0;0;0);1;0);0))} løber området E2:E4 igennem række for række for at tjekke, om tiden ligger 1) under vores maks-værdi og 2) over vores min-værdi.
Først tjekkes, om tiden er mindre eller lig med 00:05:00 [HVIS(E2:E4<=TID(0;5;0);SAND;FALSK)]. Hvis det ikke er tilfældet, springer formlen hen til slutningen og returnerer et 0, men ellers tjekkes om samme tid er større end 00:00:00 [HVIS(E2:E4>TID(0;0;0);SAND;FALSK)]. Hvis det ikke er tilfældet, returnerer formlen et 0, men ellers returneres et 1-tal. Formel-stykket [HVIS(E2:E4<=TID(0;5;0);HVIS(E2:E4>TID(0;0;0);1;0);0)] returnerer altså et 1-tal, hvis tiden ligger inden for det ønskede interval, og et 0, hvis tiden ligger uden for intervallet. For hver række i E2:E4 indsættes 1-tallene og 0'erne i formlens ARRAY, og til sidst summerer formlen disse 1-taller og 0'er, og du får derved antallet af værdier, som ligger inden for det ønskede interval.

Jeg håber, du kan følge med.

Jeg kan ikke umiddelbart forstå, hvorfor formlen ikke virker med timer... Husk at du skal afslutte formelindtastningen med CTRL+SHIFT+ENTER, så {} kommer på. Ellers vil formlen ikke løbe kolonnen igennem række for række, og så er der slet ingen mening med formlen. Lad mig høre, hvis du stadig ikke kan få det til at virke.

Simon

Kommentar
Fra : barrett

Dato : 10-06-09 10:00

Hej Simon

Tusind tak for din forklaring, du forklarer det virkelig godt, så det er nemt at forstå - TAK :)

Jeg var vist for træt da jeg sad og legede med det i går aftes, for her til formiddag kan jeg se at m.h.t. de 5 min den ikke tog med, skyldtes det at jeg havde fjernet sekunderne i de synlige celler - der står også tal på sekundernes plads.
M.h.t. timerne (f.eks. mellem 1 og 2 timer) var jeg kommet til at skrive det laveste interval i første del af fomlen og det højeste i den sidste del - og det er jo lige omvendt jeg skal skrive det.

Så det virker som det skal.

Godkendelse af svar
Fra : barrett

Dato : 10-06-09 10:04

Tusind Tak for svaret Simon. Jeg havde brugt en del timer på at finde ud af hvordan jeg kunne lave formlen.