/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Sikkerhed
Fra : bb127
Vist : 333 gange
50 point
Dato : 09-06-09 11:39

Jeg har et Linksys modem fast tilsluttet til min stationære pc i kælderen, men arbejder mest på min bærbare oppe i stuen.
Problemer er bare at min trådløse tilslutning står piv åben. Godt nok står Linksys i en kælder med betonmure så spredningen ikke er ret stor. Men alligevel. Hvordan sikrer jeg mit netværk?

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 09-06-09 11:48

Citat
Hvordan sikrer jeg mit netværk?

Luk alle vinduer og døre, og render de med det alligevel meld det til politiet og forsikring

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-06-09 12:21

Tag dig ikke af vic2000, han er altid uheldig med sine bemærkninger, vel sagtens fordi har har et umættet kontaktbehov.

Du kan sikre dig ved at aktivere MAC filtret, og indskrive de MAC adresser der må have lov til at bruge dit netværk.
Så kan du gøre det, at sætte din PC op til at bruge dit netværk som det fortrukne, hvorefter du så kan skjule din SSID, så du ikke er synlig for nysgerrige hackere.
Til slut kan du kryptere din trafik, og her skal du vælge den sikreste kryptering som både din PC og routeren kan håndtere.

Så kan du faktisk ikke gøre mere, og det vil heller ikke være nødvendigt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-09 12:53

Her er lidt om sikkerhed i Linksys, du skriver ikke hvilken du har, men måske kan du genkende noget i din router, du bør give dit netværk et navn, så du kan kende det og ikke logger på naboenens i stedet for dit eget, du bør også sætte et password på routeren sådan at andre ikke kan ændre dine indstillinger, og ellers følge forslagene i linket:
http://sikkertnet.dk/wrt.html

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 09-06-09 13:07

Citat
Tag dig ikke af vic2000, han er altid uheldig med sine bemærkninger

Sevorino det er fuldstændig misvissende det du fyre af,
Jeg er vandt til at have mange kunder i butikken om dagen,
altid høflig og smilende Sevorino, hvad skulle det være frue/hr, ok. nåeeeeeee jamen det har vi desvære ikke lige hjemme, men kan nem skaffe det, er det ok,
Servorino bb127 skriver han har beton murer ok, jamen det bruger banker også for sikkerhed nov problems, hvad kan det så være kunden ønsker sikkerhed Sevorino, er iden så ikke inde med at lukke vinduer og døre, så selvfølgelig er det en service vi gerne giver videre, uden yderlige omkostninger

Kommentar
Fra : bb127

Dato : 09-06-09 13:28

Nu er det lidt svært med det tekniske. Jeg er trods en ældre mand på 70 år, så det kan godt knibe med at sætte mig ind i helt professionelle løsninger, men hvis vic2000 mener at betonmurene er nok, vil jeg prøve at gå ud på gaden og se, om jeg kan kontakte mit netværk.
Ellers tak for behagelige svar.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-09 14:22

Lige som severino synes jeg også at du skal se bort fra forslag fra vic200, komplet tåbelige kommentarer er hvad du kan forvente fra den kant.
Beton muren er IKKE nok, du kan få al den hjælp til at sætte sikkerhed på dit trådløse netværk som du behøver, bare skriv hvad den Linksys hedder, for at vi kan hjælpe med de nøjagtive indstillinger,
jeg tager på arbejde nu, men ser ind igen, hvad du har fundet ud af, engang efter midnat

Kommentar
Fra : bb127

Dato : 09-06-09 14:54

Min bredbånd router hedder
Linksys Wireless-G 2,4 GHz
3 port switch.
MVH.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-06-09 16:13

Det som jeg skrev tidligere, er generelt gældende for de fleste trådløse netværker (uanset hvor mange år man har stået ogbetjent kunder).
vic2000 har bare fået kundekuller. Han er god til at snakke en kunde ud af kurs, men det elementære grundlæggende teknik, har han tilsyneladende aldrig lært, for så ville han have kommet med helt anderledes svar til dig. SÅ GLEM HAM.

Har du forsøgt at komme ind i din routers opsætning, eller har du haftandre til at indstille den for dig???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-06-09 18:23

Ok - hvis du har lidt svært ved at håndtere alt det tekniske, vil jeg foreslå at du kun benytter et af de gode råd fra Severino.

Nemlig at benytte "kryptering" og så er du rimeligt godt sikret.

Først skal du ind og kigge på din router via den stationære computer.
start din browser (internet Explorer)
Skriv oppe i adressefeltet så der står
http://192.168.1.1
Tryk på Enter.
Der vises et skærmbillede til indtastning af en adgangskode.
Lad feltet User Name (Brugernavn) stå tomt
skriv admin i feltet password

Når du så er logget ind i routeren klikker du på sikkerhed
Med pilen vælger du security mode evt wpa.
så skal der skrives en nøgle af tal og bogstaver

Og så skal det gemmes (save settings)

Når du så logger ind på din bærbare vil du blive bedt om at skrive en kode (key) og
der er den samme som du lige har lavet.

Ps.
Har jeg glemt noget så ret mig lige.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 09-06-09 20:43

Hvem har du som udbyder? Udbyderen må kunne levere dig en vejledning på dansk, til at sikre modemmet/routeren.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-06-09 22:55

Ja gid det var sådan stl_s !!!
Men alt for mange ISP'er, vil nok påstå, at de er så billige, at der ikke er råd til en sådan service.
Til syneladende er man kun ude på at binde kunden for en længere periode, og så ellers skovle kassen!!

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 09-06-09 23:03

Tjaeh, der skal nok være sådan nogle udbydere severino, men nogle har vejledninger, det ved jeg. Jeg satte en trådløs op for en der har TDC eller YouSee, og så vidt jeg husker, så kunne den ikke aktiveres før den var krypteret og MAC låst.

Kommentar
Fra : bb127

Dato : 10-06-09 10:08

Tak for svaret til Eyvind. Jeg har printet din kommentar ud, og vil begive mig ned til den stationære.

Kommentar
Fra : bb127

Dato : 10-06-09 14:00

Det er mig igen.
Jeg kunne ikke rigtig få noget ud af det jeg prøvede på den stationære. Den ville absolut have et password og anbefalede min mail-adr. Og så kom der et generalieblad op, som var til de lærte professorer.
Men forsøget er gjort!
Mvh.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-06-09 14:23

Eyvind skriver at du skal skrive admin i password feltet, brugernavn skal være en tom linje

Kommentar
Fra : bb127

Dato : 10-06-09 15:47

Det gjorde jeg også. Men når der ikke var markeret noget i brugernavn, blev der meldt tilbage, at der skulle indtastes brugernavn. Der var forresten et personikon i starten af rubrikken!

Jeg må nok finde en nørd, der kan komme hjem til mig.

Det skal siges, at jeg har kørt trådløs i ca 1 år, og jeg har heldigvis ikke haft ubudne gæster endnu.
Jeg kører både internet bank og e-post på den bærbare, så det vil jo være betryggende, at nettet var sikker.
Mvh. bb127

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-06-09 16:37

Hvis du ikke har ændret noget i denne log-in, så skriv "admin" med små bogstaver begge steder!