/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Eyvind tak :-)
Fra : Line99
Vist : 364 gange
60 point
Dato : 08-06-09 19:59

Tusinde tak for hjælpen herfra:

http://www.kandu.dk/QuestionHist.aspx?qid=136402

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 60 point
Dato : 09-06-09 15:57

Selv tak - men du behøver nu ikke, at strø om dig med de point.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 10-06-09 20:14

Eyvind jeg prøver bare at give udtryk for min oprigtige glæde for den hjælp jeg har fået, det har været uvurderligt.

Jeg købte jo min stationære hos den ''lokale'' computermand med den klare klausul /aftale, at jeg kunne komme og spørge hvis nødvendigt, det var en af forudsætningerne for købet !! Når jeg så kom og spurgte, kunne han aldrig rigtig svare på noget som helst, andet end at han opfordrede til at så måtte han jo have computeren ned, og for det skulle han så have 300-350 i timen,,,, såååååå det blev ikke til så meget spørgetid for mit vedkommende :-/ Men nu tror jeg næsten, at har indhentet det forsømte, så jeg er bare sååååå glad

At jeg ikke lige har fået det kabel til at køre, jaaa da må jeg finde andre veje det havde nu været praktisk, for min gamle bærbare har kun usb 1, og intet brænder drev, så de filer/data der er store tager så LAAAng tid at flytte rundt med

Men jeg vil stille og roligt ''snart'' begynde at interessere mig for netværk via router, det lyder som en god løsning - og så skulle det være muligt at hente og gemme på de to computeres indbyrdes harddiske ??? og via det hurtige netkabel ??

I hvert fald det korte og lange er at I har hjulpet mig fra noget temmeligt ''ubrugeligt'' til nu at være indehaver af to top-tunede pc'er, så hvis jeg er lidt oppe at køre så er det af glæde ovre at det nu virker

Godkendelse af svar
Fra : Line99

Dato : 10-06-09 20:15

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-06-09 20:48

Ja i et lokalt netværk kan man dele filer / billeder / CD / DVD
Det kan endda lade sig gøre at afspille en CD via lokalt netværk.

Der er to grove begreber om netværk.

WAN er det vi kalder internettet som er computere der er forbundet i et stort netværk.

LAN er det lille lokale netværk med computere der er forbundet i et lille lokalt netværk.

I et LAN skal comp. tilhøre et arbejdsgruppe navn eks. "linenet"
Til at styre så de forskellige comp. ikke snakker i munden på hinanden, bruger man en router.

En router kan også have en trådløs sender/modtager som kaldes et access point.

En trådløst forbindelse bør mindst sikres med kryptering.

Et af de næste skridt du bør tage er, at lave en backup af din partition med styresystemet.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 12-06-09 19:49

LAN og WAN

hvornår er noget stort og hvornår er det lille ?? Du behøver ikke svare men det er den type spm. jeg så roder ind i , jeg må vist lige have lidt tid til at sætte mig nærmere ind i det. Jeg kan ikke engang de elementære udtryk

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-06-09 20:02

WAN = wide Area Network = bredt område af netværk = internettet

LAN = Local Area Network = Lokalt område af netværk = lille lokal netværk = fra een router med 2 computere til flere sammenkoblede routere med mange computere (firma)

Internettet er som et edderkoppespind med store computere (servere) der er forbundet på kryds og tværs.

TDC / Cypercity / og de andre....................... er med i det store spind.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 12-06-09 22:13

Det hjalp

Men hvorfor er det så et LAN ikon der er tændt når jeg går på internettet med min pc ??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-06-09 10:13

Fordi du går i gennem LAN på vej til internettet.

Kommentar
Fra : Line99