/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Speakon
Fra : 3773
Vist : 805 gange
100 point
Dato : 07-06-09 22:21

Er ved at opdatere fra XLR til speakon.

Så vidt jeg lige kan se, anvendes mestendels Speakon-4 hvoraf kun ben 1 & 2 anvendes. Er dette normal anvendt standard? Bliver ikke synderligt klogere af at læse Neutriks datablad!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-06-09 22:28
Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 07-06-09 22:34

Kjære 3773.

Kan godt lide at du sender et link der er nede i syvende niveau og samtididig siger at det er nemt!
Du har sgu stil!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-06-09 22:38

....altså, det er sgu helt flovt. Men sad og rodede og kunne ikke se skoven for bare træer. Har bestilt en posefuld dimser. De gamle XLR er dømt færdige og nu skal der nyt til. Tre af de nye amp's har speakON, så nu besluttede jeg mig at modernisere. Og så kunne jeg fandeme ikke finde standard'en, før jeg havde postet dette her. Men her er Neutrik's forslag (og iht en eller anden norm).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-06-09 22:41

Har da heller aldrig kaldt lyddesigner-jobbet nemt. Hvorfor siger du det?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-06-09 22:42

Næste projekt bliver at opdatere bundkassernes gaaaaaamle jack's. Vi skal jo ind i det 21'ende århundrede.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-06-09 22:46

Oplevede iøvrigt flot lyd i torsdags! Bispetorv i Århus. Fedt Linearray. Lydfolk der ikke frygtede effekter. Kanonbund og lækker trommelyd. Havde kunstnerne været lige så energiske og entusiastiske som de unge mennesker på et af de små torve havde det været kanon.....

Accepteret svar
Fra : fotowig

Modtaget 100 point
Dato : 08-06-09 09:12

Har ikke været inde på dit link. Speakom-4 er jo til tovejs systemer. Jeg MENER at det plejer at være sådan: 1 - top, 2 + top, 3 - bund, 4 + bund.

Stemmer det med databladet?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-06-09 09:37

Åbenbart kun til Hifi

Til power PA anbefales +1 og -1 på speaker-siden luses +2 til -1 ....fordi.....

Ved brokobling bruges +1 og +2

Very simple dear Watson

Rarest at vide det, så det ikke er som med XLR to forskellige standarder. En amerikansk og en europæisk.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-06-09 09:38

Der er også angivet forslag til biwiring!

Godkendelse af svar
Fra : 3773

Dato : 08-06-09 15:28

Tak for svaret fotowig. Ikke at du svarede, det gjorde jeg selv. Men du deltog dog!

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 08-06-09 16:01

Jeg har i mellemtiden kigget lidt på Neutriks diagrammer. De passer overhovet ikke med det jeg kar set IRL.
Så denne gang slipper vi vidst ike med 2 standarder!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-06-09 16:28

was...........

Har tre tyske amp's. De anvender Neutrik's. Tror jeg skriver til CadAudio og hører hvilke de bruger!!

Satans %&¤#%"/( Troede lige: "At det var bare lige".

Prøver du lige at finde dem du har?

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 08-06-09 17:07

Jeg har desværre ikke noget på tryk. Så jeg kan ikke hjælpe yderligere. Din idé med at kontakte "en af de store" lyder rigtig fin. Giv mig endelig resultatet. Jeg skal snart til at opgradere "det enormt lille bands" PA.
På forhånd tak.

BTW. Ved du om det er muligt at få noget der minder om rigtige penge for en EMT pladespiller i øjeblikket? Det er model 938 (den "kompakte") det drejer sig om. Låget er flækket, men helt. Og der medfølger 2 pick-up huse.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-06-09 19:12

Rillefræseren......Nej tror det ikke. Det er rent liebhaveri. Og alt sådan noget kyles ud, fordi folk tror de får hi-fi vha MP3 afspillere og den slags, behørigt afspillet på deres 2 x 1750 Watt PMPO anlæg fra T Hansen eller Bilka. Grammfoner kan købes (made in China) for kr ingenting, med indbygget Rhiaa og med USB stik. Så kan man overføre lortet til sin PC i en kvalitet, der matcher cassette. Det er "man" så glad for. Så det tror jeg ikke på. Du er henvist til Gul&gratis, dba.dk osv. Men som med spolebåndoptagere tror jeg handelsprisen er nærmest 0.

Jeg lader høre, når/hvis Karsten melder tilbage.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 08-06-09 19:24

Tak for din melding.

Der er ganske vidst indbygget RIAA i EMT´en. Og jeg ska da gerne lave et kabel med 2 hun XLR til 1 stereominijack. Men USB-høvl UFF!!!

Du bekræftede i øvrigt min mistanke på grummeste vis. Jeg beholder den bare 20 år mere, så kan det være de er blevet klogere (selvom jeg tvivler).

Er spændt på Karstens melding

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-06-09 19:56

Stereo mini jack = "#!%!&"¤"# skrammel. Umuligt at lodde på (og næsten ikke til at se). Knækker for et godt ord.

Prøv iøvrigt at lure på Karstens højttalere og amp's . Næsten kina-priser, men seriøse data. Kunne godt falde lidt i svime over nogle af hans high-power bundkasser. Men ellers har classe D-amps også fundet indtog hos musikhandlerne til absolut overkommelige priser. Og 2 x 1000W (rigtige) der kun vejer 6,5 kg er godt for vores rygge. Sammen med de nye basser, der dels har temmelig lav drifteffekt, og samtidig tillader temmelig voldsomme membranudsving, skulle dyb (og slæbebar) bass pludselig kunne laves med relativt små reflekskasser, istedet for bjerge af W-horn.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 08-06-09 21:22

Har lige kigget på siden. Der er godt nok meget guf til rimelige priser! Måske man skulle tage en tur til Langelang og lure og lytte lidt.....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-06-09 16:42

Citat
hej, hvis du mener hvordan speakon stikkene forbindes så er der ingen standard, vi bruger ofte 1+ og 1- til bas og 2+ og 2- til diskant i 2 vejs systemer med aktiv deling , men hvor man har fuldtonehøjttalere der både bruges med og uden subs går det let galt ;)
en del forstærkere bruger kun 1+ og 1- , men der findes jo også speakon 2 der er kompatible med speakon 4 , i hvert fald lidt kompatible ....
mvh karsten madsen - cadaudio.dk

Nå, åbenbart er det stadig Wild West tilstande.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 09-06-09 18:08

Bang vi er døde

PIS!!!

Tak for meldingen!