/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Reparation af mobil
Fra : LarsSimoni
Vist : 495 gange
49 point
Dato : 07-06-09 17:48

Hej alle

Min kæreste købte for en 3 måneder siden en ny telefon, Sony Ericsson C905.
Efter godt og vel en måned gik den desværre i stykker, da den ikke ville reagere når man navigerede rundt i menuen. Hun slukkede så telefonen, men den kunne herefter ikke tændes igen.

Den blev købt med et TDC-abonnement, hvorfor vi gik ned i den lokale TDC-butik og fik dem til at sende den ind til reparation. Efter en 3 uger kom den tilbage, og virkede herefter.
Den anden dag skete akkurat det samme så igen: Hun vil på gå nettet via mobilen, men den begynder så at opføre sig underligt, og vi kan ikke tænde den efter den har været slukket. De dage her hvor der har været lukket pga. helligdage er det lykkedes os at tænde den, men den skriver så bare at der ikke er noget signal, hvorefter den 'går i stå' igen.

Men nok om problemet med selve telefonen - mit spørgsmål går egentlig mere på hvad vi kan tillade os at kræve, når vi i morgen tager ned i TDC-butikken med telefonen igen? Jeg er nemlig blevet fortalt at når en telefon går i stykker 2. gang, så kan man forlange en ny telefon af samme slags.
Jeg har kigget rundt omkring på nettet, for at se om jeg kan finde svar på mit spørgsmål, men indtil videre desværre uden held. Håber derfor der sidder nogen derude der kan henvise mig til noget relevant stof, selv har haft samme problem, eller er inde i reglerne ang. reklamation og køb/salg?
Kan vi tillade os at kræve en ny telefon, magen til? Kan vi tillade os at hæve købet, inkl. abonnementet?

På forhånd mange tak

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-06-09 18:09

Jeg går ud fra at du spurgte om HVAD fejlen var ??????

Det lyder mest som softwarefejl.....

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-06-09 18:25

Der er ikke klare regler for hvornår du kan bede om at få en ny. Men du kan kræve handlen ophævet

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 07-06-09 18:26

Nej, spørgsmålet var netop ikke hvad selve fejlen var - TDC svarede også sidste gang, at det var en software-fejl

Spørgsmålet går, som jeg nævner til sidst, på hvad vi kan tillade os at kræve af TDC, når vi går ned med telefonen i morgen, rent juridisk ..

Kommentar
Fra : D9N

Dato : 07-06-09 18:32

du har ikke krav på at få telefonen ombyttet..
kun hvis rep. tiden er meget lang , eller den bliver ved at gå i stykker, men softwarefejl kan snildt ske, bare du tager batteriet af uden at slukke telefonen først... eller tager memory kortet ud uden at slukke først ...
men også på mange andre måder ...

vh
D9N

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 07-06-09 18:42

Citat
Kan vi tillade os at kræve en ny telefon, magen til? Kan vi tillade os at hæve købet, inkl. abonnementet?

Ja - ja 101%. ellers nævner du bare navnet Advokat, men du må kalle mig rasmus klump hvis ikke TDC nu prøver at fise uden om deres ansvar, bla, fordi kunder flygter i meget stor stil, og jeg flygter også lige så snart jeg har noget alternetiv, stå fast ophæv hele mulle sjasen frejdig og fri fugl igen?
go vind

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 07-06-09 19:49

Jamen, en af grundene til at jeg også lige ville vende den med folk herinde, er også fordi jeg forventer at TDC vil løbe fra ansvaret, og bare sende den til reparation igen ..
Spørgsmålet er så bare om de har lov til det? :)

"Dertil kommer, at der er tale om samme mangel, som indklagede allerede én gang har haft mulighed for at afhjælpe, og at indklagede derfor ikke kan antages at have afhjulpet manglen indenfor rimelig tid og uden væsentlig ulempe for klageren. Klagerens krav om omlevering kan derfor også støttes på købelovens § 78, stk. 4." <-- Fandt dette på www.forbrug.dk ..

og ...

"Som forbruger har man ret til at opsige sit mobilabonnement før tiden, hvis den telefon man har købt sammen med abonnementet går i stykker og ikke bliver repareret indenfor en rimelig tid. Det siger en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet." ..

Kommentar
Fra : D9N

Dato : 07-06-09 20:28

er det en softwarefejl så er det ikke telefonen der er i stykker, og softwarefejl kan være selvforskyldte..men du kan evt. selv prøve at opdatere software på den ... så sparer du jo en del. rep tid og problemer

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 07-06-09 20:33

TDC er tunge at danse med, men jeg havde min fastnet-telefon til rep. pga. en periodisk fejl. Jeg fik den tilbage og det samme skete. De sendte den til anden reparatør og fejlen kom igen. De var ikke nemme at snakke med, men der er en paragraf, der siger, at i sådanne fejl, hvor man kan forvente det vil ske igen og så skal du forlange en ny en. ellers så truer du med forbrugerstyrelsen.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 07-06-09 21:18

Kære ven går du i TDC tele butik,

pkt, 1 har du en lille diktafon, så tag for din egen skyld, og put den i lommen, og selvfølgelig andbring den så du får det hele med, så de ikke render fra deres ansvar.
de bruger jamen det har vi aldrig sagt // lovet o.s.v.

pkt,2 at du får alt hvad der er af korspendance mellem dig og butik skrevet ned.
kjeld

Annuller spørgsmålet
Fra : LarsSimoni

Dato : 23-06-09 11:21

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål