/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Forsikringsreglerne for kørsel på for st~
Fra : a_h_nielsen
Vist : 550 gange
100 point
Dato : 09-04-03 09:56

Jeg har lige købt en Gsx-r 250, men har dog det problem, at jeg ikke kan køre på den lovligt indtil en gang i maj...Ventetiden er ikke mindre end uudholdelig, og jeg hører forskellige rygter ang. forsikringsreglerne. Bl.a at man kan risikere at stå i livsvarig gæld, hvis man bliver involveret i en ulykke hvor mennesker dør/invalideres...Nogle siger også, at det hele afhænger af, hvad ens rolle var i ulykken, altså om ulykken var forårsaget af min skødesløse kørsel eller ej..
Kan jeg med forholdsvis god samvittighed drøne rundt i det danske land? Vil rigtigt gerne vide hvordan det hele forholder sig i forsikringsjunglen...
På forhånd tak
Anders H Nielsen

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 09-04-03 12:46

For det første: Kør aldrig uden kørekort!!!

Som jeg lige kan læse mig til, vil en ulykke resultere i, at din forsikring ikke dækker skader, hverken på dig selv eller modparten, og har du været skyld i denne, kan det blive enorme summer. Er du ikke selv skyld i ulykken, vil du muligvis heller ikke få nogen ydelse, da du har optrådt uforsvarligt ved at føre et køretøj, du ikke har ret til.
Frakendelse af førerretten er næsten en selvfølge hvis du udløser en ulykke, bliver du bare taget rutinemæssigt får du en bøde.
Kort sagt: Vent til du kan køre lovmæssigt. Det er det ikke værd at udsætte sig for disse risici..

Accepteret svar
Fra : JOHN

Modtaget 100 point
Dato : 09-04-03 12:50

Hvis du ingen ansvarsforsikring har, og volder skade på andre, så har forsikringsselskaberne en pulje (som vi alle betaler til!) og den betaler skaden på din "modpart" Inden du synes at dette system er smadder smart, skal du vide at herefter kommer "dit" forsikringsselskab ganske rigtigt efter dig med krav om at få dækket deres udgifter. Hvis vi snakker materielle skader er det vel "begrænset" hvad det kan løbe op i, men er der personskade kan det "nemt" blive punktum for alle dine MC drømme og en del andre drømme!
Hvis du "kun" laver skade på dig selv og/eller din MC er det din egen hovedpine!
Jeg har selv for mange mange år siden været i en lignende situation. Et par måneder før min 18 år føds'da' var CYKLEN til salg og fristelsen blev for stor! Jeg slap dog med en bøde for at køre uden kørekort, men det kunne være gået rigtig galt!
Mvh
John

Kommentar
Fra : a_h_nielsen

Dato : 10-04-03 10:49

Tja...fik desværre mine bange anelser bekræftet....Jeg har haft mc-kørekørtet i snart 2 år nu, som jo er den gyldne grænse.Bliver der hos forsikringsselskaberne skelnet mellem overhovedet ikke at have haft et mc-kørekort, eller som mig, der har det lille kørekort, men kører på en "stor" cykel...Altså er de begge lige grove lovbrud?
tak for hjælpen
mvh Anders

Godkendelse af svar
Fra : a_h_nielsen