/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Plantedug omkring træ
Fra : pedroso
Vist : 2842 gange
200 point
Dato : 07-06-09 13:24

Jeg er ved at lave et rundt bed omkring mine ret små frugttræer, som står på vores græsplæne.

Ca. 1m i diameter omkring træerne lægger jeg chaussesten i en cirkel.

Mellem træ og chaussere overvejer jeg at lægge flis eller småsten. Eller bare jord.

Nu overvejer jeg at lægge en dug nedenunder stenene for at holde ukrudt væk. Det har jeg set flere steder med ret store bed.

Jeg har en plastdug, som kommer fra en nedlagt havedam. Den kan i hvert fald holde i mange år. Men nu spekulerer jeg på om det er en særlig god ide. For så kommer der jo ikke vand ned til træet indenfor bedet.

Spørgsmålet er så om det er bedre at købe en rigtig ukrudtsdug? Er det iøvrigt gennemtrængeligt for vand? Eller skal jeg bare lade være - det er jo egentlig ikke noget større arbejde at luge af og til?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 07-06-09 13:38

Jeg kunne vel også skære huller i dugen så vandet kan løbe ned. Men så kan ukrudtet måske klemme sig igennem...

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 07-06-09 13:40

Jeg har tidligere haft brugt en rigtig ukrudsdug, den med plastic på den ene side, og bast på den anden

Dugen holdt i ca 5 år.... rigtig god opfindelse

De planter jeg havde, fik rigeligt med vand, da jeg jo havde lavet huller til planterne

Eneste minus--- hvis du køber den slags dug, så hold øje med fuglene.

Basten er syet på med nylonline, og efter nogle år, blev de lidt løse i det,så fuglene kunne sidde fast

Så det plastic du har vil du godt kunne bruge, du har jo hul rundt om træet!!

Efter de 5 år købte vi en anden slags ukrudsdug - kan købes hos Jem og fiks/Harald Nyborg o.lign, den er ikke helt så effektiv, den mindste reven og ukrudtet kommer hurtigt op, men det fungerer fint, og er langt billigere i brug

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-06-09 13:41

Der vil altid være mulighed for at ukrudtet kommer frem, hvor der er hul til dine planter, men der vil aldrig komme så meget, som hvis du ingen dug har

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-06-09 13:44

Vi har være i tæppeland og har hentet nogle plasticrør til tæpper. De er skåret i mindre stykker og gravet ned ved siden af hvert eneste nyplantet frugttræ i haven. Hvis du gør det og samtidig lægger dug, så undgår du ukrudt og så kan du vande direkte ved træets rødder.

Godkendelse af svar
Fra : pedroso

Dato : 07-06-09 14:01

Tak for svaret Nordsted1.

Selvfølgelig - der er hul omkring træet

Desuden har jeg jo måttet skære skiven over for at få den omkring træet. Der kan vandet jo også komme igennem.

Det med et rør til at vande bliver jo så ikke nødvendigt.

Dugen holder med garanti længe. Så skal jeg bare finde ud af hvad jeg lægger ovenpå. Jeg tror man kan hente nogle billige skærver ved grusgraven i Hedehusene.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-06-09 17:08

Vi har pløkket vores fast med teltpløkke, men man kan nu heller ikke så nemt se "jorden" da planterne er ved at være store