/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Max-længde på afløbslange ?
Fra : thansenKan
Vist : 8312 gange
100 point
Dato : 07-06-09 10:08

Er der en max. længde for afløbsslangen mellem opvaskemaskine og tilslutning under køkkenvask ?

I mit tilfælde vil jeg gerne trække afløbsslangen i sokkel under køkkenskabe og længden bliver min. 2 m. Jeg er opmærksom på, at slangen på et et punkt skal hæves over køkkenvask-niveau (bund) for, at undgå tilbageløb.

MVH

Thomas

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 07-06-09 10:13

NEJ DET BEHØVER DU IKKE
hvis din afløb fra køkkenvask er forsynet med en vand lås, normal på nye vandlåse er der en skrue

låg som er beregnet til opvaske maskine eller vaskemaskine

hvis du har en sådan
så kan du trække 5 meter slange om du vil,
har selv ca3½ meter imellem ingen prob.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 07-06-09 10:18

ps.

det er vigtig at afløbs slangen fra opvaskm. omme bag på at den kommer så højt op, for at vandet ikke skal løbe ud før normal

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 07-06-09 10:22

Du skal lige kikke i manualen for din opvaskemaskine, det er ikke alle modeller du kan have en lang afløbsslange på.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-06-09 10:53

vic2000 skriver noget sludder.
Lige ved vasken hænges slangen helt op til nær bordets underside, og dykker derefter ned til tilslutningen.

Opvaskerens tømmepumpe kan sagtens klare 2m afløbsslange. Men slangeindholdet vil efter tømning løbe tilbage. Derfor bliver vandskiftet mindre fuldkomment jo længere slangen er.

Jeg tror dog at 2m ligger inden for det der kan tolereres med en almindelig maskinstørrelse.
Brug ikke større slangediameter til afløb end studsen og den originale. Som regel 3/4 "

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 07-06-09 11:47

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
vic2000 skriver noget sludder.

kretik modtages med kys hånd. men uandset det er sludder, så virker det bare 101 % alligevel.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 07-06-09 11:55

fra transor

Citat
Lige ved vasken hænges slangen helt op til nær bordets underside, og dykker derefter ned til tilslutningen.

det her er noget sludder af højeste klasse, det tror jeg på at Thansenkan har fundet ud af.

der sidder bag på alle vaske maskiner en holder til slangen oppe over trommel højde, og derefter
3½, m. slange til afløb

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-06-09 12:09

Slangen hæves op under bordet lige før den monteres på afløbstuden på køkkenvasken.
Ingen tvivl om det.
Grunden til denne montering er at vandet fra køkkenvasken ikke må trænge tilbage til opvaskemaskinen.
Dette gælder for afløbspumper af "møllevinge typen"

Er der langt hen til afløbsstudsen, kan det blive nødvendigt med en kontraklapventil for ikke at få afløbsvandet tilbage i opvaskemaskinen.

Vic2000 > Det er meget få opvaskemaskiner, der har tromler.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 07-06-09 12:44

Citat
Vic2000 > Det er meget få opvaskemaskiner, der har tromler

ja den er også fra 102 år før kristi fødsel men køre bare, hvor imod har jeg et par lejligheder
hvor der nyt - nyt de vasker ikke så effektiv som gamle maria som jeg kalder den,

men princippet er jo den samme, opvaske // vaske maskiner ved at beslaget til at holde afløbs salngen den sidder på emnet, er vel ikke uden grund, bla, for pumpens vedkommende,

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-06-09 17:47

Ok - så afleverer jeg min løn til mit gamle firma "Hobart / kitchen aid" hvor vi bl.a. servicerede og opstillede opvaskemaskiner (ca. 12 år) for så har jeg lavet mange fejl.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 07-06-09 19:10

Citat
vic2000 skriver noget sludder
Hvornår gør den ikke det??

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 07-06-09 20:13

Citat
Ok - så afleverer jeg min løn til mit gamle firma "Hobart / kitchen aid"

Eyvind på grund af katten lige har fået killinger tror jeg nok,
så slipper du med at tilbage betale det halve som du har fået formeget

jeg føler du har sprunget over vor gærret er lavest, der for slipper du med det halve

Citat
for så har jeg lavet mange fejl.
det er da ikke sikkert du har måske lavet det på en anden måde end mig, begge teorier kan være rigtig bare skidtet funker

Der er nogen der siger; At nogen kan li moderen, og andre kan li datteren, men med næsten
100% sikkerhed, så bliver de gift begge,,

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 07-06-09 21:11

Men der er stadigvæk ikke tromler i opvaskemaskiner....Tumpe