/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Grundrens træ - brug for olie?
Fra : mostmighty
Vist : 3628 gange
35 point
Dato : 06-06-09 22:10

Jeg har givet min træterrasse en gang normal grundrens for at fjerne alger og diverse belægninger.

Bør jeg nu så give det en eller anden form for olie?

Eller kan træet godt holde til at det bare har fået en grundrens og så stå "uberørt" hen efter det?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-06-09 22:43

Giv det noget træbeskyttelse, så holder det sig pænt længere. Hvis i ikke ønsker farve så køb den transparante.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 06-06-09 22:59

Du skal mindst give 2 gange

1 g grundings olie
1 g. olie med lidt f.eks bådlak i så skal du se sp kommer det til at stå med en silke glans, og så holder det pæn de næste mange år, og kan mod stp hvis du giver det en gan alge fjerne til næste år, så igen vil det stå pænt.
mvh
maleren

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 07-06-09 09:53

Grundrens tager næsten alt fedtstof. Vælg en træolie, hvor der også er linolie i, det hærder og beskytter træet inde fra, og kan gøre det vandafvisende, men det er lang tid om at hærde op. Bruger du kun linolie, så fortynd 1 del linolie og 2 lugtfri petrolium eller terpentin.

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 07-06-09 10:52

Så det er en decideret dårlig ide at lade det stå efter vask med grundrens uden at behandle det yderligere?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 07-06-09 11:15

Det synes jeg. Jeg så, at der er en artikkel i Gør det selv bladet, om at give sit træværk 100 års garanti, det kunne være værd at investere i

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-06-09 11:30

Almindelig olie ( linolie) sælges i opløsning med terpentin eller andet med de mest utrolige navne og fantasifulde priser. Samtidig anprises egenskaberne i en utroværdig grad.

sandheden er at selv on nybehandlet med olie kan se pænt ud , så er det guf for skimmel og bakterier, så det bliver glat og grimet efter et stykke tid, hvis man ikke kan holde det fuldstøændig tørt.

Rigtig træbeskyttelse fra Dyrup eller en anden stor på markedet er ikke baseret på naturolie og tilmed tilsat gode , miljøacceptable skimmelhindrene midler. Brug helst en type med farve,ellers nedbrydes træets overflade af lyset.
Intet , som du smører udenpå, trænger ind og beskytter træet i dybden. Det er kun i reklamerne, man prøver at give folk det indtryk.

Hvis træet er af den rigtige sort kan det holde ubehandlet. Teak og andre tropiske sorter er bedst, men lærk holder også godt.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 07-06-09 17:25

to citater fra transor
som er noget af det ariste sludder og vrøvl som jeg længe har set som malerigennem 53år.

mostmigthy: lov dig selv for at du springer elegant over hans pladder og plat anvisning

Citat
Intet , som du smører udenpå, trænger ind og beskytter træet i dybden. Det er kun i reklamerne, man prøver at give folk det indtryk.

Citat
Hvis træet er af den rigtige sort kan det holde ubehandlet.
gud ve om han/hun
kan holde sig uden at få noget i munden, eller et par bukser på om vinteren,
jeg bliver så ked af det når jeg ser at nogen gør sig klog på noget som de ikke ved en døjt om,

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-06-09 17:36

Hej med dig.
Jeg fandt et svar på samme spørgsmål på nettet.
Citat
Terrassebrædder kan kun bevares lyse, hvis der fx anvendes en dækkende træbeskyttelse, fx. Gori 88 eller tilsvarende i lys kulør. Men træet er stort set dækket. Træolier på terrassebrædder skal vedligeholdes 1 - 2 gange hvert år.

Mit forslag er derfor, at du afrenser brædderne med højtryksspuler, derefter med algerens (fx. Rhodalon), og afsluttende afskylning med rent vand. Efter tørring - ca. 3 dage - slibes brædderne. Påfør grundingsmiddel mod skimmel, fx. Gori 22, og afslut med 2 gange Gori 88.

Årligt må alger afrenses, hvis disse opstår. Men behandlingen bør kunne holde i ca. 4 - 5 år.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 07-06-09 17:48
Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 07-06-09 18:37

På Flüggers hjemmeside skriver de:

På udendørs, vandretliggende trækonstruktioner, fx terrasser, frarådes behandling med dækkende træbeskyttelse.

se: http://www.flugger.dk/Goer%20det%20selv/Udendoers%20projekter/wood/Old%20wood.aspx

Hvordan skal det forstås?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-06-09 22:35

Giv det koldpresset linolie i flere omgange - kun så meget, det kan suge på en halv time. Lad tørre et døgn. Gentag et par gange og bland 10% GORI 22 i sidste omgang. Så fylder du træets porer 2 til 10 mm ind og får en overflade, som skimmel og mug ikke bider på.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-06-09 00:44

Teaktræ udendørs får en naturlig lusegrå farve helt uden behandling. Det kan også forholdsvis nemt holdes rent med grundrens.

I øvrigt er jeg enig med Flügger.

Hvis behandlingsmidler smurt udenpå kunne trænge ind i træet , ville trykimprægnering eller vakuumimprægnering være overflødigt.
Ved disse behandlinger kan midlet endda kun trykkes ind langs årene fra enderne.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-06-09 00:53

Du kan bruge dette middel . Selv om der står olie ( reklamens magt) er alkydbaseret:

http://www.dyrup.dk/~/media/DK_TDS_DIY/Ude_Specialolier/DK%2090521%20GORI%20Traeterrasse.ashx

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-06-09 09:48

Citat
Giv det koldpresset linolie i flere omgange

Blot et lille indspark.
HUSK AT KLUDENE ER SELVANTÆNDELIGE ..
Det er mega vigtigt du putter rester med linolie i et glas med låg på og gemmer det i skyggen.

Accepteret svar
Fra : vic2000

Modtaget 35 point
Dato : 08-06-09 10:14

transor

hvorfor dælen fyre du sådan en gang balje pis af, du skræmmer jo indlæget langt væk.
hold dig til det du måske har lidt viden om . du har vel ikke 53 år,s erfaring inde for malerfaget
kandu skulle hurtigst muligt indføre at man skal have et svende brev for at give råd,

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-06-09 10:20

Det der med klude og terrassebrædder - hvad er det for noget? Penslen ER opfundet, og det er ikke sofabord, vi snakker om. Stryg koldpresset på, men kun så længe det suger. Lad det trænge ind og begynde at tørre og giv det så igen. I betragtning af, at der ikke er nogen indtrængen, er det forbløffende hvor meget, der forsvinder ind i brugt træ!
Rådvad-centret har brugt det en del år, og det har jeg osse, men vi har jo heller ikke studeret hos visse af bidragyderne.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 08-06-09 10:39

Citat
men vi har jo heller ikke studeret hos visse af bidragyderne.

pbp_et hvad mener du med det du skriver, uddybning ønskes???????? tak

mvh
kjeld

Godkendelse af svar
Fra : mostmighty

Dato : 27-06-09 13:30

Tak for svaret vic2000.