/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
pels
Fra : baikal01
Vist : 535 gange
50 point
Dato : 06-06-09 14:56

hejsa jeg har en kat på ca 1 år.den er begyndt at bide pelsen af på halen og hved haleroden. nogle der har et bud hvorfor den gør det.og hvordan får jeg det tel at lade være.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 06-06-09 15:00

Har du tjekket den for lopper? Det kan lyde som et gevaldigt loppeangreb. Hvis ikke det er det, skal du vist en tur til dyrlægen.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 06-06-09 15:21

Det kan også være mider, men uanset... som jernlady siger,....skynd dig til læge med den.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 06-06-09 15:43

Halen sidder sq da i vejen, skær den af,
Eller giv den 2 sp.sker fiskeolie, et par gange om dagen, og smøre lidt på de steder
som bider i, så spare du dyre doktoren, og kan så købe et loppehalsbånd, så går der ikke lang tid.
før det er pase, og missen vil tænke på noget andet,
du kan også bruge lidt tjære salve og smøre på, det er også meget effektivt. og skader ikke

Kommentar
Fra : akle

Dato : 06-06-09 20:04

Brug ikke loppehalsbånd, det er gammeldags og det er det rene gift. Køb heller loppemiddel, pipetter, til at dryppe i nakken, f.eks. FrontLine Combo.Vet
MVH Akle

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-06-09 16:15

Er det en indekat? Eller kommer den nogle gange ud?

Det lyder unægtelig som lopper, men så er det nok en udekat?

Dyrlægevagten skriver:

Citat
Sådan konstaterer man om katten har lopper

Se pelsen godt efter for loppeekskrementer. Disse er små, sorte pletter af tørret blod.

Red pelsen godt igennem med en loppekam, gerne ned over et stykke vådt, hvidt papir eller vat.

Hvis loppeekskrementerne falder ned på papiret eller vattet og bliver rødbrunt, kan man være sikker på, at katten har lopper.
Et af de tydeligste symptomer på et loppeangreb kan være, at der er hårtab på haleroden og ofte vil man kunne se de levende lopper. Når lopperne bider, afsondres der spyt i huden, og dette spyt kan udløse en loppeallergi, som er en hudlidelse.

Herfra:

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=580/sprog=1/grp=2/menu=11/

Kommentar
Fra : baikal01

Dato : 07-06-09 19:02

tak for alle svar.har været til stor gavn. mvh baikal

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-06-09 01:20

Var det lopper??

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : baikal01

Dato : 08-06-09 03:43

hej jettte. ja det var lopper.tak til alle som hjalp.mvh baikal

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-06-09 16:42

Hihi... Hvis alle spørgsmål bare var SÅ nemme..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-06-09 16:53

baikal01, du skal lige være opmærksom på, at det er mest velset at man lukker sit spørgsmål når man ønsker at afslutte tråden.

Du lukker spørgsmålet ved at acceptere et svar (klik på accepter under det svar, du vælger). På den måde vælger du, hvem der skal have de points, som du har betalt for at stille spørgsmålet.

..Det er ikke så meget pointsene, der er væsentlige, så det er ret lige meget hvem du vælger. Du behøver ikke at have "dårlig samvittighed" overfor dem, der IKKE får points.

Hvis du IKKE vælger et svar, så vil kandu på et tidspunkt "annullere" dit spørgsmål, som du kan se i din profil at de har gjort med dine tidligere spørgsmål. Og det ser ikke så "pænt" ud... Og det giver nogle kanduere mindre lyst til at svare når du stiller nye spørgsmål.
Samtidig trækker kandu nogle få points for at annullere dit spørgsmål. Så du sparer også lidt hvis du lukker det selv.