/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Højbed i haven !!
Fra : Rustica.dk
Vist : 1884 gange
50 point
Dato : 05-06-09 22:50

Hejsa Kandu-er.

Jeg er ved at lave et par højbede, som er lavet af trykimprineret træ.

Spørgsmål: Må jeg gerne plante frugt træer / ærteplanter / jordbær og lignende spiseligt i dette højbed ?

Håber der er en der kan hjælpe mig

Go´ sommer til Alle.
Rusticadk

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 05-06-09 22:59

Uanset hvad må du plante og så uden problemmer på hver enneste m2 centimeter, og ved at gøre
det i dit højbed, så kommer det hurtigere frem, lækkert velbekomme med en ny gullerod

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-06-09 23:02

Forurener træimprægneringen da ikke jorden?

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 05-06-09 23:04

nej hanne, du må bare ikke brænde det af på jorden,

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 05-06-09 23:08

Jo, trykimprægneret træ forurener jorden, der kan være ret mange tungmetaller i skidtet. Spørgsmålet er så om det er så meget at det gør noget.

Jeg ville aldrig bruge det til højbede, brug lærk eller lignende i stedet.

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 60 point
Dato : 05-06-09 23:12
Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 05-06-09 23:24

Hej Rustica.

Citat
Jeg er ved at lave et par højbede, som er lavet af trykimprineret træ.

Det er absolut frarådeligt at bruge trykimp. træ i haven i det hele taget, og i særdeleshed i nærheden af spiselige afgrøder, det indeholder alt muligt fra chrom over bor til kobber og lign. giftige forbindelser, så det ville jeg i alt fald aldrig gøre.
Brug i stedet eg eller lærk, som er rimeligt bestandig uden at være behandlet, ellers er natursten nok det fortrukne materiale til højbede.

Også god sommer til dig ....

Bennymanden

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 05-06-09 23:26

OK OK OK læs BertelBrander´s link, så forstår du hvad jeg mener.......

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 05-06-09 23:46

Er det i orden at trække vejret når man bor i København med al den forurening fra bilerne?
Nej da!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-06-09 23:49

Jeg har haft lavet højbede - vi kalder dem nu - pensionistbede, af super 8 sten

http://www.skagenbeton.dk/Produkterservices/Havemilj%C3%B8/Super8plantesten/tabid/4713/language/da-DK/Default.aspx

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 06-06-09 00:10

Dansk trykimprægneret træ

Ved imprægnering af DK-mærket træ er enten anvendt kobber, bor og/eller forskellige organiske stoffer. Træ, der er trykimprægneret i Danmark, indeholder kun stoffer, som er risikovurderet og godkendt af Miljøstyrelsen.

Importeret trykimprægneret træ
Importeret træ kan indeholde kobber- og borforbindelser, men i nogle tilfælde er der også anvendt krom- eller fosforforbindelser ved imprægneringen.

De anvendte kobber- og borforbindelser kan være sundhedsskadelige, hvis det endelige træprodukt anvendes forkert. For eksempel hvis det trykimprægnerede træ brændes af på uautoriseret facon, eller hvis stofferne bliver vasket ud og kommer i kontakt med f.eks. fødevarer eller foderstoffer.

Desuden udgør navnlig krom- og fosforforbindelser en sundhedsfare under imprægneringsprocessen, men er i det endelige træprodukt ikke mere sundhedsskadelige end de stoffer, der anvendes til trykimprægnering i Danmark. Derfor må træ, der er trykimprægneret med f.eks. krom, godt importeres, selvom tilsvarende produkter ikke må fremstilles herhjemme.

Det er typisk kobber- og borbaserede midler, der giver trykimprægneret træ dets karakteristiske grønne farve.

Se evt :
http://www.bolius.dk/viden-om/facader-og-tage/artikel/trykimpraegneret-trae-godt-og-skidt/

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 06-06-09 01:59

Citat
Er det i orden at trække vejret når man bor i København med al den forurening fra bilerne?

Bare vent til regeringen finder ud af i gør det alligevel, så bliver hver mundfuld beskattet, ligesom køernes prutter nu også bliver det her ude på landet

Godkendelse af svar
Fra : Rustica.dk

Dato : 06-06-09 07:23

Tak for svaret BertelBrander.
Det var nogle gode svar alle sammen, jeg vil ikke komme andet end blomster i ;oD

Rusticadk

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-06-09 10:22

Rustica.dk - god fornøjelse!

Hanne