/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Standardgateway mangler
Fra : BerndJ
Vist : 2728 gange
100 point
Dato : 05-06-09 20:36

Kan ikke få min trådløse forbindelse til at fungerer - mangler tallene for "Standardgateway" - hvor får jeg dem fra?? (Har IP-adresse og undermasker). Bruger XP

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-06-09 20:58

Det er Routerens adresse, prøv 192.168.1.1

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-06-09 21:08

Eller start en Dos boks,
Winlogo-tasten+R
skriv cmd, ok
skriv så ipconfig /all i Dos-boksen og tryk Enter/Return
så får du de forskellige oplysninger om adresser m.m.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-06-09 21:31

Din gatway adresse er routerens egen adresse, og kan som Klaudi skriver være 192.168.1.1, men kan også være en anden, alt efter hvilket mærke du har. En anden meget brugt adresse er 192.168.0.1 - Men det vil du kunne finde ud af, ved at se på den tildelte IP-adresse på din PC. Det gør du ved at se på den tredie talgruppe, om det er 0 eller 1. For det skal være det samme tal, både i lokal og gatway.

Det er mest brugt, at routeren køre dynamisk IP tildeling, og bør da derfor også sende gatway adressen til din PC. Gør den ikke det, så prøv at sætte den til statisk, og her angive de tre adresse grupper. Så tvinger du et hul igennem, og når der er det, kan du stille den tilbage til dynamisk.

Check også dine filtre i routeren, om den spærre for din PC. - Se også ind i routerens log, om der er nogen bemærkninger.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-06-09 21:53

Og computeren skal selvfølgelig være sat til selv at finde IP adresse automatisk.
Kontrolpanel - Netværksforbindelser højre klik på din trådløse forbindelse og klik på Egenskaber, rul ned Internet protokol og klik på Egenskaber, der ser du hvad forbindelsen er sat til

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 05-06-09 23:16

Til Severino:

Hvordan/hvor indstiller jeg pcen til "statisk" som du skriver?? TAK!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-06-09 23:21

Det er routeren du skal indstille til statisk IP, jeg kender ikke din router, men ind i menuen, så finder du sikkert muligheden mellem dynamisk og statisk

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 05-06-09 23:41

Til Klaudi:

"skriv så ipconfig /all i Dos-boksen og tryk Enter/Return
så får du de forskellige oplysninger om adresser m.m." fortæller at

Medietilstand: "Mediet afbrudt"

Hvor afbrudt? Og hvor/hvordan kan jeg "ophæve" dette??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-06-09 23:51

Routeren har ikke tildelt din computerer en IP adresse, hvorfor ? Er dit trådløse netkort deaktiveret ?

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 06-06-09 11:17

Til o.v.n.:
Har checket trådløs netkort - den er ikke deaktiveret.
Pcen er indstillet til at finde/tildele IP-adresse automatisk.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-06-09 12:32

Prøv lige at fortælle hvilken router du har, og hvordan den er indstillet nu, jeg gætter på at den spærrer for computeren.
Du kan også prøve med et kabel, gå ind i routerens opsætning og se hvad der står om forbindelser.
Det er altså svært at vejlede, når man ikke ved hvilken hardware du bruger

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-06-09 13:41

Ja nu må du komme med alle oplysninger, for ellers er vi jo ude på Lars tynd***** mark.
Du skriver, at du har en lokal IP og en supnetmask adresse. Så må du også kunne se, om hvilken SSID du er koblet op imod. Det skulle gerne være dit eget, og ikke naboens som måske filtrere dig fra.
Inde i din routers opsætning, hvor du bl.a. vælger kanal m.m. kan du også vælge et navn for din router, som f.eks. Bernd. Når du kobler dig op og søger netværk, skal du vælge et netværk af dem som du vil kunne se på listen. Her skal du udpege det net med navnet Bernd og markere det so dit fortrukne netværk. Så vil di PC koble sig op til din router, uanset hvilken kanal den end måttesende og modtage på, da den styres af SSID.
Det er også her inde du bl.a. vælger den kanal du vil køre på, som gerne skal være en der ikke er i brug i dit nabolag, så du undgår forstyrelser.
Det er også her du kan vælge om du skal køre statisk eller dynamisk, lige som du kan vælge den hastighed som dit netværk skal køre med. Her viljeg anbefale at du vælger en variabel hastighed, som nok også kaldes AUTO i din router. Det giver den meste stabile forbindelse.
Hvis du vælger en fast hastighed, og signalet bliver for svagt, kan den ikke opretholde hastigheden og du vil så blive smidt af dit eget netværk, og kan først komme på igen,når signalets styrke giver dig mulighed for det.
Du kan i første omgang sikre dit netværk med MAC filtret, hvor du skal indskrive din PC's MAC adresse.
Her er der 3 muligheder: 1) Macfilter slået fra. 2) Macfilter tillader kun. 3) Macfiltret frasortere.
Disse tilstande er oftest benævnt på engelsk. Det er et ret effektivt filter, men har ikke noget med kryptering at gøre.
Kryptering bør du undlade indtil du er sikker på, at du har forbindelse, så du ikke har alt for mange parametre at skal tage hensyn til.
Krypteringen kan vi tage senere,så prøv dig nu frem!

Med hensyn til valg af statisk og dynamisk, skal du være opmærksom på, at du kan vælge den tilstand separat for gatway og lokal netværk!

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 06-06-09 21:50

Skylder jer vist en undskyldning (eller to) for mine manglende oplysninger ... og at jeg ikke har ladet høre fra mig i dag (har været på job). At jeg ikke er kommet med tek. detaljes skyldes at jeg "troede" virklig at fejlen bare var "en lille bitte ting" som jeg har overset og som rutinerede "folk" "bare" sådan kunne klare med venstre hånd ... men tingene er åbenbart mere komplicerede end så ...

Routeren hedder D-Link DKT-110. Bruger XP. Routeren har et navn, den har selv fundet en IP-adresse - ipconfig (via DOS-promp) siger: IP-adresse: 192.168.0.101, Undernetmaske: 255.255.255.0, Standardgateway: 192.168.0.1 ... og så kommer noget "mærkeligt": Medietilstand: Mediet afbrudt.

Netkortet er ikke deaktiveret.

På skærmens bundlinie popper følgende op:
Trådløs netforbindelse (efterfulgt af forbindelsens navn)
Hastighed: 36 Mbps (skifter af og til til højere værdier, f.x. 54 Mbps)
Signalstyrke: god (skifter af og til til meget høj)
Status: tilsluttet

Selvfølgelig oplyser jeg gerne mere af det i har brug for at vide!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-06-09 22:10

Du har ikke oplyst om forbindelsen er krypteret ? Måske bruger du en kryptering som netkortet ikke kan klare, prøv at slå kryptering fra, eller forsøg med WEB i stedet for WPA

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-06-09 22:21

Som du selv skriver, svinger hastigheden noget. Det betyder ikke noget for din forbindelse ud af huset, så længe den ligger over din hastighed i din internetopkobling, for du kan ikke køre hurtigere end din ISP tillader. (ISP = Internet Service Provider = din internet udbyder)
Din routers netværksnavn SSID bør ændres til noget a'la det som jeg beskrev. Den er født med et standard navn, så det kan der være flere der måske har, så derfor bør du have dit eget private navn, som du så kobler dig op til hver gang.
IP-adresse: 192.168.0.101 er den adresse som din PC bruger til den lokale forbindelse.
Undernetmaske: 255.255.255.0
Standardgateway: 192.168.0.1 er den adresse som routerdelen har, og hvor alt kommunikation skal igennem ud af huset, hvor du så bruger den IP adresse du har fået tildelt af ISP.
Når du får meddelelsen "Mediet afbrudt" så er det et problem i routeren, som du skal have løst.

Så lige et par spørgsmål:
Har du i den router, før haft netforbindelse via det trådløse?
Har du flere maskiner på routeren, og kan du se de andre?
Har du søgt om der er nyere firmware til din router, som måske kan løse dit problem?

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 06-06-09 22:30

Den er krypteret med WPA2/PSK - prøver nu med WEB ...
... det er det samme som beskrevet ovenfor: Mediet afbrudt ... og ellers de samme meldinger men ingen "hul" igennem.
Prøver nu helt uden kryptering . - . - . - .... og det er det sammen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-06-09 22:37

Severino (så vidt jeg husker, var det Severino) skrev engang i et andet spørgsmål, at der er ventetid efter at have skiftet indstillinger i router, jeg hælder stadig til teorien om at netkortet ikke kan håndtere WPA, hvilken trådløs netkort har du i problem computeren ? Prøv at genstarte routeren

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 06-06-09 22:39

Til Severino

Routers netværksnavn SSID er "omdøbt" til mit navn.
Jeg har ikke før haft netforbindelse via det trådløse.
Jeg har ikke flere maskiner på routeren.
Firmware? Er det det samme som opdateringer?? - Jeg har ikke prøvet noget i den retning overhoved - hvordan gør man?

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 06-06-09 22:47

Trådløs netkort hedder:

11a/b/g Wireless LAN Mini PCI Express Adapter

og

D-Link DWA-111 Wireless G USB Adapter

Jeg har tidligere genstarte routeren (reset den - det er det samme som genstarte, ik' også?)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-06-09 22:48

Angående firmware, ja det er softwaren på routeren og du henter den nyeste firmware hjem og gemmer på computeren, så opdaterer du inde fra routeren, BRUG KABEL når du opdaterer firmware:
http://www.dlink.dk/cs/Satellite?c=TechSupport_C&childpagename=DLinkEurope-DK%2FDLTechFAQ&cid=1197374628795&p=1197318959025&packedargs=locale%3D1195806935729%26packedargs%3DproductId%253D1197319394358&pagename=DLinkEurope-DK%2FDLWrapper

http://www.dlink.dk/cs/Satellite?c=TechSupport_C&childpagename=DLinkEurope-DK%2FDLTechFAQ&cid=1197374628963&p=1197318959025&packedargs=locale%3D1195806935729%26packedargs%3DproductId%253D1197319394358&pagename=DLinkEurope-DK%2FDLWrapper

og endelig link til firmwaren:
http://www.dlink.dk/cs/Satellite?c=TechSupport_C&childpagename=DLinkEurope-DK%2FDLTechWirelessWarning&cid=1197319394358&p=1197318959102&packedargs=locale%3D1195806935729%26theFTPUrl%3Dftp%253A%252F%252Fftp.dlink.se%252FProducts%252Fdkt-products%252Fdkt-110%252Fdrivers_firmware%252FDIR-301_A1_102_0048_nml.zip&pagename=DLinkEurope-DK%2FDLWrapper

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-06-09 22:50

Du kan genstarte inde fra routerens menu

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-06-09 22:52

Når du har opdateret firmware, så genstarter routeren, helt af sig selv, den går ud og du mister forbindelse, og starter så igen med den nye firmware aktiveret

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-06-09 22:56

Har du 2 computere med trådløs netkort ? Eller 2 trådløse netkort i samme computer ?

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 06-06-09 23:18

Til o.v.n.

Der er åbenbart 2 netkort i samme pc: én indbygget og én USB-stik som fulgte med routeren.

Jeg bruger nu lidt tid på at følge Severinos hjælp til opdatering af firmware.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-06-09 23:22

Mit svar fra Dato : 06-06-09 13:41
Citat
Kryptering bør du undlade indtil du er sikker på, at du har forbindelse, så du ikke har alt for mange parametre at skal tage hensyn til.

Valg af kryptering skal understøttes af både PC-netkort og Router, ellers går det galt.

Det andet har o.v.n. svaret på i flere etager

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-06-09 23:23

jeg vil foreslå dig at deaktivere det ene kort, og koncentrere dig om det andet, jeg ville først prøve den indbyggede og hvis det ikke kunne virke, så prøve med usb kortet bagefter

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-06-09 23:26

Jeg tager også lige en etage mere

2 trådløse aktive netkort kan meget vel gøre, at det går galt.
Prøv at bruge det indbyggede og pille USB'en ud.

alternativ: Deaktivere det indbyggede og brug USB'en!!!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-06-09 23:38

Hvorfor skal man opdatere ???
Det skal man fordi routerfabrikanterne ikke er bedre til at skrive en software, end de er hos microsoft og andre.
Der vil altid være noget som ikke fungere helt som planlagt, og derfor må man så i gang med at skrive en opdatering, som skal tilføjes, og som udbedre de fjumrefejl, som blev lavet i de forgående udgaver og opdateringer.
Det sker også, at der kommer nye funktioner til, som kan være nyttige.

Har du en cd/dvd brænder i din PC, så brænd et kopi af disse opdateringer. Det er altid rart at vide, at uanset hvad der sker, så kan man genoprette det hele.

Flere routere har også den funktion, at der kan laves backup af routerens firmware og de indstillinger der er fortaget.
Denne back-up bør du som minimum gemme på harddisken. - Når du så har været nød til at resette routeren, så genindlæser du bare denne back-up, og vupti-dot-com'er de indstillinger tilbage igen, så man slipper for at skulle oprette dem manuelt.

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 07-06-09 00:07

Har nu deaktiveret, hhv. fjernet USB-stikken, på skift. Får fuldstændig samme resultat som ovenfor beskrevet:

Trådløs netforbindelse (efterfulgt af forbindelsens navn)
Hastighed: 36 Mbps (skifter af og til til højere værdier, f.x. 54 Mbps)
Signalstyrke: god (skifter af og til til meget høj)
Status: tilsluttet

men der er stadigvæk ikke "hul igennem" og DOS-prompten (ipconfig) fortæller det samme:

Medietilstand: "Mediet afbrudt".

Går til ro nu - mange tak for jeres ihærdige forsøg, det er jo virkelig flot hvor megen tid i bruger på mig. TAK for det!!! God nat!

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 15-06-09 22:17

Jeg syntes ikke at kunne se hvilken udbyder du har. Så her lige et par spørgsmål:
1) Hvem er din udbyder af internet?
2) Hvordan er du tilsluttet. Er det telefonkabel/antennekabel/lysleder eller andet?

Nogle udbydere holder fast i deres abonnenter via MAC adressen, så det kan være årsagen til at du ikke har forbindelse. Det er især dem der er tilsluttet via antennekabel og lysleder.
For som du beskriver det, har du jo forbindelse, helt ind i routeren, men du bliver stoppet ved gatwayen, da din router tilsyneladende ikke accepteres af ISP.

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 15-06-09 23:03

Jeg har TDC, via kabel ("gammel" telefonstik). Det er en nyoprettet hjemmearbejdsplads med to modem: et "lille" modem som går fra telefonstikket; fra det "lille" modem går et kabel til et større modem, som - formentlig - giver adgang til den server jeg arbejder med når jeg er "på arbejde" hjemmefra.

Efter jeg har tændt pc'en logger jeg på, derefter bl.a. internet, outlook, og "OPUS-arbejdsplads" til rådighed (OPUS er et system som bliver brugt i sundhedssektoren, for mit vedkommende giver det mig læse- og skriveadgang til bla. patientjournaler af indlagte og ambulante patienter).

Den "TDC-mand" som har sat hjemmearbejdspladsen op, sagde, at en trådløs forbindelse "bare" skulle kobles mellem det "store" modem og pcen ... så ville det fungere.

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 03-07-09 01:56

Tak for svaret severino.