/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Frossen moskusokse....
Fra : Birgitta
Vist : 7798 gange
200 point
Dato : 05-06-09 15:58

Jeg har i formiddag hjembragt 5 kilo frossen moskusokse.

Og da jeg ikke har planer om at spise det hele på én gang, så ville jeg gerne høre, hvad jeg skal bruge til at skære sådanne frosne kødklumper i passende skiver?

Findes der en el-kniv, der kan klare det?
Eller en pålægsmaskine?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-06-09 16:01

Næh en sav bruger slagteren

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-06-09 16:03

Jaah... Men jeg er ikke slagter...

Hvis jeg skal skære nogenlunde regelmæssige skiver af en frossen steg, så skal det vist noget andet til end min store træsav...

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 210 point
Dato : 05-06-09 16:03

Hej Birgitta.
Jeg fik en gang en oksefilet der var frossen.
Jeg gik ned til den lokale slagter som jeg altid handler ved og spurgte om han ville skære den ud på hans båndsav.
Jeg kunne bare hente den sagde han
Ingen problem. Han skar den ud på 5 min.
Prøv...det eneste du kan risikere er han siger nej.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-06-09 16:04

En nedstryger

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 05-06-09 16:04

jamen - -jamen hvis det fryser så gi det en BJØRNE skinds FRAKKE på

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-06-09 16:04

Da jeg stod med det samme problem, en frossen rensdyrkølle, gik jeg til min lokale slagter og fik den savet på deres maskinsav, nemt og enkelt.

Du kan selv gøre det med en nedstryger som du vasker rigtig grundigt, helst med en gammel klinge hvor malingen er slidt af og så saver du ellers løs. Det har jeg gjort nogle gange, men første model er MEGET nemmere. Det bedste efter slagteren er en kødsav, der bare er en rustfri nedstryger med rustfri klinge, men sådan en kendte mine lokale isenkræmmere ikke da jeg savnede en for nylig!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-06-09 16:20

Hhhhmmmmm..

Ideen med slagteren er god... Jeg spekulerer som en gal på, hvem der kunne tænkes at have sådan en båndsav...
Superbest har vistda ikke...

---Sådan noget "lokal slagter" tror jeg ikke vi har i Ballerup.

---Føtex har en slagter.... Men et eller andet siger mig, at de næppe gider skære MIT kød op på deres savværk...

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 05-06-09 16:25

Citat
---Sådan noget "lokal slagter" tror jeg ikke vi har i Ballerup.

De har en i GL. HOLTE

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 05-06-09 16:28

man kan da sagtens købe en el-kniv der kan skære frosset kød.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-06-09 16:34

Jeg har ikke bil. Hvis jeg skal med bus og/eller tog fra Ballerup, så tøer kødet undervejs..
---Og jeg er heller ikke særlig sikker på, at en slagter gider hjælpe når jeg ellers slet ikke handler hos ham...........

En elkniv?? Det er det, jeg er ude efter?
Hvilken el-kniv kan klare frostvarer??
Dem, jeg har fundet på nettet indtil nu, kan IKKE klare frostvarer.

Jeg vil meget gerne skære kødet op selv... -hvis det er muligt..

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-06-09 16:43

Hvis din superbest eller føtex har egen slagterafdeling har de også en båndsav, og hvis du står der med et stort stykke frossent kød og spørger pænt vil de sikkert gerne skære det. Det tager 2 min for dem, og de får en glad kunde

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 05-06-09 16:45

Citat
Jeg vil meget gerne skære kødet op selv... -hvis det er muligt..

Birgitte du kan vel ikke komme tættere på end din nabo når du ikke selv er mobil,

han har med næsten 100 % sikkerhed en FUGS svans sav som vi bruger som håndværker,

det er den mest idielle sav du overhovedet kan få dig til det du mangler.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-06-09 17:16

Min nabo er handicappet kørestolsbruger. Det er den næste nabo osse. Han er osse spastiker.

Jeg har SELV en fukssvans. Og den finder jeg bestemt IKKE egnet til at skære skiver af en rund, glat og frossen steg, på få centimeters tykkelse. Tænderne i sig selv vil slide alt for meget "smuld" af stegen.

Jeg er ude efter et elektrisk vidunder, der kan gøre det...

Kan en pålægsmaskine evt?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-06-09 17:18

---Jeg tror IKKE på at et supermarked MÅ skære op for private midt i deres produktion.

De har jo ingen garanti for, at kødet er kontrolleret for salmonella osv....

--Hvad det måske heller ikke er, når det kommer fra Grønland...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-06-09 17:29

Som du selv er inde på, er det meget svært at skære pæne jævne skiver af noget, der er koldt, glat og rundt.

Jeg har haft en elkniv, den er forlængst røget ud, håbløs til alt, især at skære i store stykker frossent kød. En pålægsmaskine kan måske? skære et par centimeter ind i kødet, men et stykke frossent kød kan jo ike give sig som et tyndt stykke pålæg, så du kommer næppe langt, og jævnt bliver det nok heller ikke. En fuksvans er ikke sagen, for bred klinge, en nedstryger kan, men det er et hestearbejde.

Når du i din lokale superbest eller føtex ser meget jævne skiver af halvfrossent kød, fx osso buco, i køledisken, frohåbentlig med et "må ikke nedfryses" mærke på, er det jo fordi de har skåret frossent kød og ben op på deres sav, så de har en, det har forretningerne hvor jeg bor i hvert fald.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-06-09 17:34

Ups, det sidste du skrev kan du desværre nok have ret i, men du kan da højst få nej hvis du spørger.

Så er der løsningen tilbage, at lægge kødet i køleskabet en dags tid, så det er ved at blive lidt blødere uden at være tøet helt op, og skøre med en savtakket brødkniv, pakke ind, tilbage i fryseren, og regne med en kortere holdbarhed bagefter. Men der er nok ikke den model, husmoderforeninegn ville anbefale

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 05-06-09 17:38

Birgitte bor du i kollektiv, hvis ja så er der som regel da en visevært // gårdmand,

så spørg da disse om de ikke lige vil hjælpe dig, som jeg tror de ikke siger nej til.

De har en baijonet sav som virker på samme måde som en el kniv,

Er din fuks svans af skovarbejde typen så vil der nok give lidt fars. men hvad gør det, det er nemmere at tykke, end en sej muskusoksesteg

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-06-09 17:40

Hej igen.
Prøv du bare at spørge
Det gjorde jeg og fik et ja.
De er altså meget søde til at hjælpe.
Jeg lover dig de gør det

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 05-06-09 19:41
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-06-09 19:43

Nu er den ko da snart tøet op.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 05-06-09 20:36

fra teil

Citat
Nu er den ko da snart tøet op.

Teil Birgittes kølige overblik skal nok holde det Kræ kød under fryse punktet,

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-06-09 21:22

Bajonetsav.............................................................

DET er måske løsningen på mit problem...

Jeg kikker videre på det emne i morgen.
Der må findes mange forskellige mærker.
Tak for hjælpen indtil videre.

Koen ligger trygt og godt i min fryser..

Og den er nok egentlig ikke en "ko" men snarere en slags stort får..
Men sådan en får kalve når den får børn...
---Jeg er efterhånden expert i moskusokser.

Og forøvrigt smager den forrygende! Jeg fik filet et lille endestykke af..mmm..
Der er ikke noget "uldet" over den. Den smager mest af en super oksebøf.
IKKE!!! sej! Mør og lækker og fint fedtmarmoreret! mmmmmmmmmm
Perfekt til grillen!
---Tænk! Den har gået og muhet eller mæhet oppe på Grønland...

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 05-06-09 22:10

Citat
---Jeg er efterhånden expert i moskusokser.

hvad seeltøj bruger man til sådan en, ????

Citat
Tænk! Den har gået og muhet eller mæhet oppe på Grønland...

Kunne du ikke indspille de lyde du der henviser til og lægge ind på Kandu siden, ??

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 06-06-09 12:03

Hvis du har lang nok klinge med grove tænder kan du da også køre med stiksaven

(men bajonetsaven er meget anvendelig til mange ting jeg er helt vild med min
PS. jeg HAAAAAADER bare at håndsave )

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-06-09 13:37

Line, hvilket mærke bajonetsav har du? Er den ikke tung at stå med? Har du forslag til, hvordan jeg rent praktisk kan skære skiver af koen/fåret på forsvarlig vis? --Jeg tænker selvfølgelig på, at jeg nødig vil have min venstre hånd skåret i skiver samtidig...

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 06-06-09 16:32

Birgitta for nu at du kan undgå og midste din venstre hånd som du skriver har en dobbelt profil med

så er fukssvansen det mest velegnede stykke værktøj du kan få, specielt fordi den har så høj et skære blad, og hvis nu du vil lytte, så for den der er beregnet til at skære i en gerings kasse.
du kan også få den med styr i rykken. så virker den lige som en båndsav, og er fin tandet ingen spild, man bruger den til at skære f. eks dørgerekter med i smid i hjørnene,
så er du så godt kørende at du kan starte en lille produktion med opskæring for FØTEX
og det bedste er at den koster ikke en bondegård

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 06-06-09 16:36

BIRGITTA JEG GLEMTE OG SKRIVE DET DU SKAL HUSKE DIN HØJRE HÅNDS DOBBELT PROFIL

SOM SKAL HAVE DINE POINTS

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-06-09 17:40

Du tager fejl!! Min venstre hånd har INGEN dobbeltprofil!

Hvor har du DET fra?????

(måske ved min højre ikke altid hvad min venstre laver...)

Jeg er ikke til fukssvanse! Hverken med højre eller med venstre hånd!!

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 06-06-09 18:16

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-05-09 16:27

--------------------------------------------------------------------------------
Ja, JEG siger i hvert fald ikke hvad min VENSTRE hånds profil hedder!!

Birgitta
Det er lige så vigtig at man kan huske hvad man skriver og gør inden man begynder at give gode råd ud til andre, og spærger selv om dumme spørgsmål, for så går man bedt, på et ellerandet tidspungt
mvh
kjeld
som man ikke har en ski forstand på

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 06-06-09 18:50

Birgitta

Når du ikke kan huske fra din næse til din mund, ??

Så var du jo sådan en af de første der skulle kvitte det dobbelt spil, og indtil da bytte dine point indbyrdes, så undgår kanduer og høre om en luns kød. havde du skrevet som overskrift

ju hu jeg har lige fået en lækker luns frossen muskusokse, som jeg glæder mig til at sætte bisserne i det havde været ok,
men jeg tænker igen, hun prøver og gøre sig klog både på det ene og det andet, og give råd ud til andre og så aner hun gud døme ikke en døjy om at få mad på bordet, nej birgitta ta dig en ferie, og få hvilet din venstre hånd.

Sandheden Birgitta den kan du, og alle andre fortælle igen og igen, du har bevist nu over for mig

at du skulle tage og holde dig til en Birgitta, for med så kort tid der gået fra den 29-05-09, og så til

pt, har du bevist så tydeligt, gl, konen skal have råd om at skære en luns kød i skiver, hvad gør du ved en frossen franskbrød spørger du så også, Birgitta en, så havde du nok kunnet huske hvad din venstre hånd laver,

meld mig når du kotter, for så vil jeg tage møssen af for dig. men heller ikke et sekunt før,

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-06-09 21:27

Øøøøøhh... Hvad med at lige sove den ud..

Jeg forstår næsten ikke, hvad det er du skribler...

Ja, jeg har skrevet, at jeg ikke siger, hvad min venstre hånds profil hedder................................... Men det kan jo lige så godt være fordi den venstre ikke HAR noget profilnavn........ Det vides ikke... Vistnok...

Men som sagt, så forstår jeg ikke halvdelen af, hvad du skriver.

DU ville aldrig kunne have en skjult dobbeltprofil, for dit "sprog" er alt for let genkendeligt..
Måske er det DET, der giver dig så ondt i røven?

Jeg kan ikke engang tælle dine stavefejl, for det ville kræve, at jeg kunne genkende ordene.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 06-06-09 21:46

Citat
Jeg forstår næsten ikke, hvad det er du skribler

Citat
Jeg kan ikke engang tælle dine stavefejl, for det ville kræve, at jeg kunne genkende ordene.

kender du en kost, hvis ja. Skribler ( hvad betyder det )

så prøv of brug den, eller du må gerne stille det som et spørgsmål hvordan jeg fejer for egen dør før jeg fejer for andres.

birgitta gud fader bevares hvor er du ynkelig, er det fordi i er ens jer der bor i samme række, for du har jo nævnt hvad de andre indeholder. er dit så det værste udbrud, ok ??

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 07-06-09 10:44

Hej Birgitta

Altså en bajonetsav er jo ikke et køkkenværktøj, og den har næsten samme størrelse som et underben og den vejer da også nogle killo

Min bajonetsav er bare en ''no-name'' købt i Harald Nyborg i stil med den jeg linkede til. Mårket er ikke så vigtigt med mindre det er til decideret håndværker brug. Privatpersoner får jo ikke brugt det så ofte at det kan svare sig at købe i de kendte mærkevarer. Jeg tror at en Metabo koster mellem 2-4.000 kroner.

Det er da lidt af et monstrum at stå med, men hvis du fæstner dit emne ti bordet har du jo bruge hænderne til at holde på saven. Få evt. en til at holde og den anden står med saven.

Når du ser på billedet er der ligesom en sort ''plade'' eller hvad vi nu vil kalde det, som klingen går vinkel-ret ind på - den fungerer som stopklodsen, som du sætter op mod emnet og holder imod når sav-klingen trækkes ind (=saver). Men de findes i de fleste større byggemarkeder, hvor du vil kunne få den demonstreret.

Jeg synes de er geniale til mange ting, f.eks. også til at save en gren af hvis man ikke gidder at stå med kædesav - det er jo meget besværligt med en stiksav

Men altså en ''no-name'' til almindeligt brug er ok, og går den i stykker indenfor det første halve år, er der jo gode reklamationsmuligheder.. Men monteret med en god lang klinge med grove takker, er jeg sikke på vil kunne løse din opgave

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 07-06-09 11:06

Citat
Fra : vic2000

Dato : 05-06-09 17:38

--------------------------------------------------------------------------------

Birgitte bor du i kollektiv, hvis ja så er der som regel da en visevært // gårdmand,

så spørg da disse om de ikke lige vil hjælpe dig, som jeg tror de ikke siger nej til.

De har en baijonet sav som virker på samme måde som en el kniv,

Er din fuks svans af skovarbejde typen så vil der nok give lidt fars. men hvad gør det, det er nemmere at tykke, end en sej muskusoksesteg

birgita d, 05-06-09 kl, 17,38 fik du samme tip skynd dig nu og giv dig selv de point så du kan juble
over det, og håbe på at stegeklumpen rådner for så magter du den nok bedre, og kan skære benene fra, ( giv din tæppetisser benene, for så får den da noget ud af klumpen

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-06-09 11:10

Altså, uanset havd, vil jeg meget advare om, at dit første forsøg med at bruge en bajonetsav (eller et andet elektrisk monstrum) skal være med at skære noget glat, rundt dybfrossent kød, du risikerer at komme til skade.

Så hvis du endelig vil være gør det selv kvinde, og nødig vil have skovhuggerhænder (nogle af dem kan højst tælle til 9½ eller mindre), så brug en helt almindelig nedstryger, slib klingen med sandpapir så den ikke afsætter mailing (som regel blåt, så nemt at se og rense væk, men virker ulækkert).

Find en eller anden vinkelformet dims at lægge kødet i (hvis du har en gammel brødmaskine til rugbrød har de en god vinkel, der gør det nemmere at holde fast på kødet), flik 2 brædder sammen i vinkel med et bræt for hver ende så det hele kan stå på bordet, læg det i en aflang bageform og vend det efterhånden som du stille og roligt saver med nedstrygeren.

Det er mere anstrengende, men meget billigere end at købe en bajonetsav, selv en billig fra Harand Nyborg, og du kommer ikke til skade, i hvert fald ikke alvorligt.

Der er mange kræfter i elværktøj, og man kommer forbløffende hurtigt til skade, hvis det mindste går galt, og du vil næsten helt sikkert opleve, at pludselig bliver kødet flået ud af hånden på den der holder det og saven smutter den anden vej, mens savklingen stadig farer op og ned

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 07-06-09 11:22

Citat
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-05-09 16:27

--------------------------------------------------------------------------------
Ja, JEG siger i hvert fald ikke hvad min VENSTRE hånds profil hedder!!

Birgitta
Det er lige så vigtig at man kan huske hvad man skriver og gør inden man begynder at give gode råd ud til andre, og spærger selv om dumme spørgsmål, for så går man bedt, på et ellerandet tidspungt
mvh
kjeld
som man ikke har en ski forstand på

Citat
Birgitta

Dato : 06-06-09 21:27

--------------------------------------------------------------------------------
Øøøøøhh... Hvad med at lige sove den ud..

Jeg forstår næsten ikke, hvad det er du [U]skribler... [/U]

Ja, jeg har skrevet, at jeg ikke siger, hvad min venstre hånds profil hedder................................... Men det kan jo lige så godt være fordi den venstre ikke HAR noget profilnavn........ Det vides ikke... Vistnok...

Men som sagt, så forstår jeg ikke halvdelen af, hvad du skriver.

birgitta jeg er så fær, og fortæller dig hvad jeg har til hensigt, at bruge disse to indlæg, til at fortælle andre at du ikke husker så godt. på grund af dit handicap, og ikke egner sig til at give andre gode råd, birgitta er der noget som du ikke selv har prøvet på egen krop, og kender konsekvensen af udfaldet, så undlad og give råd birgitta,

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 07-06-09 12:30

fra birgtta egen indlæg

CITAT]Jeg har i formiddag hjembragt 5 kilo frossen moskusokse.[/CITAT]

er det foregået via bassevogn, og støtte hjul,

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-06-09 14:01

Suk...........

Nå... vi skal jo være her allesammen.....
Men der findes brugere, der er mere plagsomme end dobbeltprofiler.......

Line99:Ja, det anede mig, at det var en tungere dims end den ser ud til på billederne......
Men det er næsten uanset hvilket værktøj, jeg vælger at bruge, så er den største "udfordring" at emnet (moskusoksen) er stenhård og glat. Og tilmed iskold..
---Bajonetsaven tiltaler mig. Ikke så meget fordi jeg tror den kan løse moskus-opgaven mere, men fordi den måske kan løse så mange andre opgaver for mig. Sig mig, kan din sav også save fliser? Jeg har nemlig sådan nogle herregårdssten, hvor jeg godt kunne have brug for at få knækket et par stykker... Og jeg tror, jeg læste noget om det på en webside..

Og så er det jo noget lettere end at stå med den berømte fukssvans, når jeg vil have tyndet ud i småtræer og buske... ---fås den mon batteridrevet?

--Moskusproblemet bliver jeg måske nødt til at løse ved at lade kødet temperere til få grader under frysepunktet og derefter skære det ud med en almindelig køkkensav. ---Nu får vi se... Måske snakker jeg med Superbest-slagteren i morgen...

vagnr:
"gør det selv-kvinde" er ikke noget, jeg vil være. Det er noget, jeg er! Er du en "gør det selv mand?"

Men jeg er helt enig med dig: En iskugle er nok ikke det første, jeg skal prøve min nye bajonetsav på, hvis jeg køber sådan en....

Nedstrygeren HAR jeg prøvet. Men det tager alt for lang tid. Dels vil kødet tø undervejs og dels vil det blive alt for hårdt og langvarigt et projekt. Hvis jeg skal knokle med kødet så det bliver opvarmet undervejs, så er det nok en nemmere og sikrere ide at lade kødet temperere i køleskabet til nær frysepunktet. Og derefter skære det hurtigt ud og fryse det ned igen med det samme.
Du skal tænke på, at jeg har tænkt mig at skære måske 20-30 bøffer ud af de to nakkefilet'er...

Bajonetsaven ville jeg kun bruge, hvis jeg kunne finde på en måde til at fastgøre stegen, --så jeg kunne holde saven med begge hænder. Jeg er ikke nogen bodybuilder, og jeg har et realistisk syn på, hvad jeg fysisk kan og ikke kan..
Og, NEJ, jeg har ikke tænkt mig at anbringe stegen i en andens hænder, og så save lystigt derudaf...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-06-09 14:16

Jo, efter ca. 40 år i ejerbolig er jeg gør-det selv-mand i rimeligt omfang, men har også, belært at bl.a. mine egne dårlige erfaringer, lært at have meget stor respekt for elværktøj, der som regel er meget stærkere end man selv er.

Jeg syntes, det har jeg også skrevet tidligere, at at lade kødet tø halvt op 1 dags tid i køleskab og skære det med en franskbrødskniv er en fornuftig løsning, men hvis du vil skære kødet selv i frossen tilstand, uanset hvad for et redskab du vil bruger, så vikl et vådt viskestykke el. lign om den del du holder på, det fryser fast på et øjeblik, og så har du i det mindste hold på den del af det. Du skal nok hælde lidt varmt vand på for at få "kluden" af igen, men det bliver mindre koldt og meget mindre glat at holde på

Og så håber jeg du får glæde af bøfferne

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 07-06-09 19:22

Citat
Nå... vi skal jo være her allesammen..... [Hahahahaha]

Det er da et stort plus, hvis man er lidt rummelig

Birgitta, bajonetsav er ikke velegnet til fliser/ sten. Saven kan monteres med træ- og metal-savklinger. Til sten og fliser skal du bruge f.eks. en vinkelsliber med diamantskær eller man lejer en våd-skærer i et byggemarked.

http://www.harald-nyborg.dk/soeg.asp?n=10&Produkt=diamant&where=

http://www.harald-nyborg.dk/soeg.asp?n=10&Produkt=vinkelsliber&where=

Rul helt ned i bunden, da kan du se eksempel på udlejning af vinkelsliber:
http://www.bauhaus.dk/index.php?id=234
og ca. 1/3 nede på samme side er der eksempel på en vådskærer (den der er på billedet er måske mere velegnet til badeværelsesfliser, men udseende-mæssigt ser de ud som denne - Silvan plejer også have et stort udvalg af udlejningsmateriel )

Udlejning er nu ikke særligt billigt, ofte kan det bedre betale sig at købe ''no-name'' værktøj.

Bortset fra det kan jeg da kun give vagnr ret i at man selvfølgelig skal være forsigtig med farligt værktøj. Man skal da sætte sig ind i hvordan det benyttes, hvordan man beskytter sig, og hvad der kan gå galt. (f.eks. beskyttelsesbriller, høreværn og hansker er et must ved arbejdet med vinkelsliber; med bajonetsaven kan man slippe for høreværnet ) Og jeg kan tilføje, at det slet ikke for pigers vedkommende heller ikke er nødvendigt med underbid, hår på ballerne eller overarme som ArnoldS Du kan saktens save iført læbestift, høje hæle og strutskørt - no problem

'' 20-30 bøffer ud af de to nakkefilet'er..'' Jeg har selv skåret en frossen okse-mørbrad op med min bajonetsav påmonteret et groft skær, så det er altså noget jeg ved kan lade sig gøre !! Bajonetsaven er jo ikke andet end en lidt kraftigere stiksav, med en fremadretet og kraftigere+ længere klinge. I øvrigt kan de hastighedsreguleres, der er et lille hjul til det samme, så det burde være muligt at det ikke går hurtigere end alle kan følge med. I øvrigt som med alle andre save, når der først er kommet en sav-rille, så bliver skæret jo i rillen og ''fiser'' ikke yderligere rundt og derved udsætter arme og ben for at blive savet af ..

Men tag nu en snak med din slakter så kan det jo være at du får løst problemet

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-06-09 15:47

Jaha... Nu har jeg først talt med Superbest slagteren. DET må man ikke.. sagde han. Som jeg havde forudset. Jeg foreslog, at jeg kunne komme med stegene når de var færdige med dagens opskæring, for så skulle de vel alligevel rengøre alting...
Men næ. KUN hvis jeg havde købt kødet hos dem.

Så kom jeg i tanker om at der lige er åbnet en lille halal-slagter her i Ballerup. Og, No problems... Jeg kunne bare komme med kødet, så skulle han nok skære det i skiver.. Det måtte bare ikke være svin.. Jeg tror ikke han vidste, hvad en moskusokse var for en.. --Det er jeg så heller ikke helt sikker på.. Men en gris er det i hvert fald IKKE!
--I morgen formiddag kører jeg så hen med dyrene. De er nu puttet i køletasken, der er parkeret i fryseren. Mere kan jeg vist ikke gøre for de kære dyr.

---Det er for meget at købe en vinkelsliber til de par herregårdssten, som jeg har brug for at halvere. SÅ vigtigt er det heller ikke. Og jeg har ikke ret meget plads her i mit 45 kvadratmeter store palæ, så jeg køber helst kun værktøj, der kan bruges til en masse forskellige ting.

Men det er da muligt, at jeg køber en bajonetsav alligevel. For den lyder ret anvendelig. Det behøver bare ikke være lige nu..

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-06-09 16:37

Det lyder som den rigtige løsning.

Og hvis du er til lam (i normalstørrelse, altså) så vil du sikkert finde ud af, at halalslagteren er MEGET billigere med det (også oksekød i øvrigt) end de der kedelige superbest-typer.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 08-06-09 20:01

Godt du fandt en løsning

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-06-09 14:37

Sese....... Så står jeg med 22 pæne bøffer og 4 endestykker... Og alt har bevaret den dybfrosne temperatur hele tiden, for jeg puttede stegene i en køletaske og puttede det hele i fryseren i går.
Så det var nærmest en rim-belagt køletaske, jeg troppede op hos slagteren med.
Bøfferne blev skåret lynhurtigt og puttet tilbage i tasken.
Så hjem og emballere dem og putte dem tilbage i fryseren.
---Jeg købte noget hakket kalvekød også, så min bøf-prøvesmagning må vente til i morgen.
Men jeg er slet ikke i tvivl om, at det bliver en ovenud succes. Det LIGNER superbøffer!

Nu skal jeg så have lukket dette spørgsmål.

Og såvidt jeg kan se, så var det piaskov, der kom med forslaget om at snakke med slagteren først. Så pointsene går til hende (m/k)

Jeg opretter ekstraspørgsmål til vagnr og Line99 for jeres deltagelse i mine problemer.

Orrk, jeg ville endda gerne have oprettet et spørgsmål med trøstepoints til dig også Vic2000, for din ihærdighed.. Men jeg bliver frastødt af din erotiske ophidselse når du modtager accept og tak... Og jeg vil i hvert fald ikke selv forårsage at jeg bliver målet for din erektion.

Lige nu lader jeg spørgsmålet hvile, mindst til i morgen eftermiddag. Så deltagerne kan se, hvordan tråden slutter uden at betale for det.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-06-09 16:02

Det var godt du fik det skåret op, meget pænere end med en bajonetsav er jeg sikker på.

Lige et spørgsmål inden du lukker, hvor fik du kræet fra? Jeg havde engang en grønlandsk kontakt, der engang imellem importerede rensdyr mv., men har ikke kunnet finde noget siden.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-06-09 17:17

Jamen det er vist også en engangsoplevelse.
Jeg har mødt en ældre dame (86 år) som jeg har set en del til i den sidste tid.
Og hun har så haft en søn, der har boet på Grønland. Han er lige rejst derfra.

Jeg TROR, at han havde noget kontakt med et aktiveringsprojekt eller lignende, hvor nogle fyre skulle tynde ud i en moskusoksebestand. Og kødet fra dyrene var nærmest et overskudsprodukt...
--Sønnen havde så mulighed for at sende "gaver" til venner og familie i syddanmark.
For at undgå moms og told måtte der kun sendes 5 kg pr. modtager. Og værdien skulle være under --jeg tror det var 45 euro. Du kan læse om de regler her:
http://www.royalarcticline.com/index.php?option=com_content&task=view&id=269&Itemid=152

---Men man skal altså have en kontaktperson med forbindelser på øen..

Det VILLE være smart, hvis man kunne købe kødet over nettet..
---Også selv om prisen blev lidt anderledes..

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-06-09 17:24

Tak Birgitta, tænkte nok det var sådan noget. Nyd dem

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 11-06-09 12:52

Tak for svaret piaskov.
Det BLEV den helt rigtige løsning...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-06-09 19:59

Jeg siger ikke...Hvad sagde jeg

Håber du nyder en god bøf.