/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
LCD vs Plasma
Fra : Jan4100
Vist : 1516 gange
60 point
Dato : 05-06-09 11:40

Forskellen og + - på de 2 skærme , konen vil have et nyt så jeg er i vildrede.Det skal være omkring 42 /47 tommer

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 05-06-09 11:44

Du kan læse lidt om forskelen her

http://www.danstv.dk/images/test/artikler/Dans%20TV%20-%20Artikler%20-%20LCD%20eller%20Plasma.pdf

Du skal havde installert adobe reader for at kunne læse det

http://www.adobe.com/dk/products/reader/

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-06-09 11:46

LCD er billigere i strøm - plasma giver bedre farveopløsning og dybde, jeg har begge dele, og synes bedst om min plasmaskærm, men det er sikkert et smagsspørgsmål.

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 05-06-09 11:52

Ikke helt korrekt peet49,hvis du har læst min link,ville du kunne se at der står at de bruger lige meget strøm,det er rigtig at det var sådan før men ikke nu

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-06-09 11:57

jangchr->> Hvilke leverandører bruger, siden du kan komme med den udtalelse, der har endda været snak om, at plasma skulle forbydes i EU, netop p.grund af strømforbruget.

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 70 point
Dato : 05-06-09 12:04
Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 05-06-09 12:04

Jeg har altså selv en plasma-skærm og har også haft en LCD_skærm og jeg kan ikke mærke forskel på EL-regningen(har lige fået læst el af og skal havde penge tilbage,hvilket jeg ikke skulle sidste år)

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-06-09 12:08

Ja så kan jeg godt se, du har en kæmpe erfaring med pladskærme, bortset fra din dokumentation beror på 2 skærme.

Kommentar
Fra : Nsibsen

Dato : 05-06-09 12:09

Hej :)

Nu sidder jeg og kigger lidt på plasma og LCD selv, jeg kunne godt bruge nogle erfaringer, hvilket også kunne hjælpe Jan:
Er der nogen der selv har været ude for et "permanent" burn-in? eller bare et langvarigt burn-in (timer?)? (plasma-tv)
Hvorfor er det bedre at bruge LCD TV end Plasma TV når man bruger det til PS3, Xbox, pc osv. ?
Jeg tænker bare at plasma TV har en meget hurtigere opdateringshastighed :)

Nsibsen :)

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 05-06-09 12:11

Citat
Ja så kan jeg godt se, du har en kæmpe erfaring med pladskærme, bortset fra din dokumentation beror på 2 skærme

Glem det kloge-aage,du er jo så klog at du ikke behøver hovedet

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-06-09 12:13

OK - så siger vi det, har ellers været forhandler siden 1981, I må have en god weekend.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-06-09 12:15

Som jeg skrev tidligere, er det kun en smagssag, om det skal være den ene eller den anden type. Der skal lidt mere til, end en elregning til, at afgøre strømforbruget på 2 forskellige tv.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-06-09 12:18

Under 42 " skal du vælge LCD, men for de store skærme kniber det med lysstyrken.

Ulempen ved plasma er, at de enkelte celler kan brænde i stykker som el pærer...

Jeg ville gå ned til 37 " og vælge LCD.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-06-09 12:27
Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 05-06-09 12:43

Det er virkelig et spørgsmål om religion, ingen - aboslut inden - kan se forskel. Menneskets øje kan slet ikek fange de forskelle. Skiftede selv for 2 år siden, og der hvor forskellen mellem gammeldags TV på 25-30 tommer og fladskærm på 40-45 er størst er på proportionerne - altså at man får et enormt stort billede. Jeg hverken bruger eller vurde bruge briller, og jeg vil påstå, at der ikke er forskel i billedkvaliteten. Når det er sat, så fremstår et fladskræm bare så meget mere æstetisk og tjekket, og hvis man vil skifte TV, så bør man selvfølgelig købe en fladskærm. Jeg ville dog gå efter Plasma og ikke LCD, da fedtede fingre osv. meget lettere ses på LCD, og derudover synes jeg ofte at LCD-skærme kan have reflektion i større grad end plasma.

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 05-06-09 12:49

Citat
Strømforbrug:

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1210750202#8

Netop manse9933
Men det tror klog-aage(peet49) jo ikke på,men han jo også været forhandler siden 1981

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 05-06-09 14:08

LCD og Plasma er modefænomener. I løbet af få år vil det blive moderne med billedrør igen.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-06-09 14:23

LED er fremtiden - og i må gerne kalde mig kloge Åge, kært barn har mange navne.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-06-09 14:53

Nu bliver der jo kun spurgt og LCD contra Plasma, men peet49 har ret LED er fremtiden:

se eksempelvis her:

http://www.samsung.com/dk/consumer/detail/detail.do?group=tvhomeentertainment&type=tvhomeentertainment&subtype=tv&model_cd=LE40A796R2WXXE

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 05-06-09 19:30

Jeg har både LCD og plasma TV, men kan som sådan ikke sammenligne de 2 typer da der er tale om vidt forskellige skærme.

Dog er mit primære TV et plasma på 42", og jeg blev i sin tid (2 år siden) rådet til at vælge plasma fremfor LCD til en skærm over 40".

Dog ville jeg kikke efter et LED TV hvis jeg skulle skifte nu... Feks den nye model 47" model fra Samsung som kan fås til lige under 20.000 kr... Det er et lækkert TV!

I øvrigt så mener jeg personligt at Samsung laver de bedste skærme på markedet pt... Har 3 fladskærme - alle fra Samsung, og sjovt nok er flere og flere venner gået over til Samsung efter de har set det hos mig... Ikke at det andet er dårligt, men Samsung er klart førende på feltet

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 05-06-09 21:32

Den levetid af plasma systemet holder 10 år. LCD. systemet længer, efter jeg fik besked af en elektro inginør (Philips ) Derfor er plasma systemet billiger .
Led systemet er nyt det aner jeg ikke om ednu,
Lassethorsted: prøve Salora LCD. og samligner med Samsung LCD. Med parabol tilslutning er Salora den best HD. eller SD. signaler det ligmeget.

Pømske

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 05-06-09 22:01

vi har også både plasma og lcd og det er gode fjernsyn begge to . men jeg vil nu sige at plasmaen er den mest behagelige og naturlige at se på . det med burn in på plasmaen har jeg hørt hører fortiden til da de nye plasma skærme er langt bedre end de første der kom .

vi har den erfaring at plasmaen er særlig god hvis det er stort og man har en god hjemmebio , hvor lcd er god til alm . tv og hvis man bruger com over tv. det er vores mening og erfaring med disse to modeller .

hilsen chicapigen

Godkendelse af svar
Fra : Jan4100

Dato : 06-06-09 01:04

Tak for svaret Manse9933.

Kommentar
Fra : supersiper

Dato : 23-07-09 22:18

Begge dele er gode

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 23-07-09 22:23

Citat
Den levetid af plasma systemet holder 10 år. LCD. systemet længer, efter jeg fik besked af en elektro inginør (Philips ) Derfor er plasma systemet billiger .
Led systemet er nyt det aner jeg ikke om ednu,
Lassethorsted: prøve Salora LCD. og samligner med Samsung LCD. Med parabol tilslutning er Salora den best HD. eller SD. signaler det ligmeget.

Myte
Plasmaskærme har en kortere levetid end LCD-skærme.

Faktum
Plasma-tv’er har faktisk en levetid, der er mindst den samme som LCD-tv’er. Tv’er, der bruger en af de to teknologier, vil give mindst 60.000 timer under normale forhold, før de mister mere end halvdelen af deres oprindelige skarphed. Dette giver 27 år med fjernsyn seks timer om dagen.

Plasmaskærme kan faktisk indstilles til at holde længere, alt afhængigt af hvilke billedindstillinger man anvender. Det kan f.eks. øge en plasmaskærms levetid, hvis man holder kontrasten lav.

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 23-07-09 22:28

Citat
jangchr->> Hvilke leverandører bruger, siden du kan komme med den udtalelse, der har endda været snak om, at plasma skulle forbydes i EU, netop p.grund af strømforbruget.

Myte
Plasma-tv’er bruger mere strøm end konkurrerende LCD-tv’er.

Faktum
Virkeligheden er, at plasma-tv’er ikke nødvendigvis bruger mere strøm end LCD-tv’erne – et faktum, som fuldt ud giver mening, hvis man tænker på, hvordan hver teknologi fungerer.

For eksempel kræver plasma-tv’er kun en enkelt tænding af en plasmacelle for at lyse en pixel op. Da mørke opnås i plasma-pixel ved at forhindre elektrisk strøm i at komme ind i dem, betyder det, at plasma-tv’er behøver en relativ lille mængde strøm til at danne mørke scener.

Til sammenligning bruger LCD-tv’er en konstant strøm, uanset om scenen er lys eller mørk. Dette skyldes deres brug af et konstant baggrundslys.

Resultater fra en uafhængig undersøgelse udført af AV T.O.P Messetechnik-laboratoriet i Tyskland har vist, at plasmaskærme oftest bruger samme mængde – og nogle gange mindre – strøm end LCD-skærmene.