/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Badeværelsesfliser ermatte
Fra : mostmighty
Vist : 1077 gange
50 point
Dato : 05-06-09 10:54

Jeg har et badeværelse, hvor fliserne i det nogle steder er blevet noget matte i overfladen, og ikke er så skinnende som andre steder på gulvet.

Er der en form for polish man kan bruge? Eller en anden behandling man kan udføre for at få fliserne tilbage i sammen "tilstand"?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-06-09 10:57

Det lyder som om det er kalk??

Jeg ville vaske badeværelset af med eddike - og husk endelig at skulle efter, ellers kan eddiken skade fugerne

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 05-06-09 11:02

Skal det så vaskes af med ren eddike? Eller skal det fortyndes?
Og skal det sidde på i et bestemt stykke tid eller skyldes af straks efter?

Accepteret svar
Fra : lonek63

Modtaget 60 point
Dato : 05-06-09 11:05

Det lyder som kalkaflejringer. Vask dem med alm. rengøringsmiddel for at få sæberester og skidt af. Så virker det når du bruger evt. edikkesyre eller anden kalkfjerner bagefter. Der skal nok bruges noget knofedt også.
Bagefter kan du vaske dem i autoshampoo. Det gør at kalken ikke hænger ved for eftertiden. Men pas på ikke at få for meget på gulvet, det bliver glat.
Hilsen Lonek

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 05-06-09 11:08

Citat
Jeg ville vaske badeværelset af med eddike - og husk endelig at skulle efter, ellers kan eddiken skade fugerne

Citat fra nordsted1 god ide

men vil du så som du skriver gerne have dem til bage med lidt glans igen.

så kan du ved et par gange og vaske dem med en gang brun sæbe, der er lige det fedt stof i som så giver dig den glans, sæbespåner er endnu bedre, men det er ved at være et uddødt produkt,

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-06-09 11:28

Igen igen

Cillit Bang klarer ærterne (kalken)

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 05-06-09 14:10

Du skal give dem et lag lak.

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 05-06-09 14:13

lak på badeværelsesfliser?
I så fald hvilken?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-06-09 13:07

Enten er di matte af kalk eller overfladen er skadet af for skrappe midler. især skurende midler skal undgås. Der er forskel på hårheden i forskellige flisers glasur. Nogle kan matteres bare med en hård skuresvamp. skurepulver skal under alle omstændigheder undgås,

Prøv med en klud med lidt 30% eddikesyre . Tør idt på flisen på det dårlige. Går matheden væk er det kalk.

Hvis det er matteret af fine ridser kan de blive pæne med bilpolish. Det dæker matheden og giver glans. Holdbarheden er god , men ikke evig.

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 06-06-09 13:23

Citat
Prøv med en klud med lidt 30% eddikesyre . Tør idt på flisen på det dårlige. Går matheden væk er det kalk.

Hvis det er matteret af fine ridser kan de blive pæne med bilpolish. Det dæker matheden og giver glans. Holdbarheden er god , men ikke evig.

30% eddikesyre...kan man bare købe det i matas?

Godkendelse af svar
Fra : mostmighty

Dato : 27-06-09 13:29

Tak for svaret lonek63.