/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
betaling af efterskole
Fra : Whisper01
Vist : 811 gange
40 point
Dato : 05-06-09 10:05

Tja min søn skal starte på efterskole, min eksmand og jeg skal deles om udgifterne. Problemet er bare, når det kommer til økonomi stoler jeg ikke på min eksmand over en dørtærskel. Han har snydt mig mange gange når der er kommet penge imellem os.
Hvordan sikre jeg mig, at han overholder sin del af aftalen så jeg ikke ender med at betale hele min søns skoleophold?? Han påstår at de mails vi har udvesklet med aftalen om betaling er JURIDISK bindende, men der er bare en alarmklokke der ringer i mit baghoved.....

Er der nogen der har et godt råd, jeg har ikke råd til en advokat

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-06-09 10:23

Citat
Hvordan sikre jeg mig, at han overholder sin del af aftalen

Hvis du er så nervøs så må I jo begge få lavet aftalen i samarbejde med skolen....

VIL han ikke betale kan du IKKE tvinge ham uanset hvor mange aftaler I laver.....

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 05-06-09 10:34

Ja tak - mail-korrespondancen er juridisk bindende, men jeg tror ikke du gider hive ham i retten og bruge penge på advokat mv. for at få måske 30.000 kr. Og det ved han også godt.

I kan lave en fælles konto hvor i hver især indskyder jeres andel af det første års ophold. Så må han optage lån eller lignende fra starten af og du ved at du er dækket ind det første år.

Tænk at en far vil være det bekendt overfor sit barn - det begriber jeg ikke! Det er jo barnet der bliver straffet i denne situation - og ja dig økonomisk og følelsesmæssigt, men på et andet niveau.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : JBoeriths

Dato : 05-06-09 11:37

Syntes du skal kontakte efterskolen og sige det som det er. AT du ønsker indsigt i hvordan betalingen foreløber, da du, på lige fod med med din eks-mand, skal betale for opholdet.
Kunne ikke forestille mig andet end at de har oplevet en lignende problemstilling før, og sikkert kan tilbyde en løsning hvor kontrakten deles i to.

Jeg vil ikke råde dig til en løsning hvor i "bare" har aftalt at dele regningen.

Mht jeres mail-korespondance, så er det rigtigt at de er juridisk bindende. Men husk at man ikke bare kan aftale hvad som helst. En aftale indholdende misinformation vil aldrig kunne gøres gældende.
Det er dog svært at kommentere yderligere på, da du ikke har beskrevet hvad denne mail-korrespondance har indeholdt.

Kommentar
Fra : Whisper01

Dato : 05-06-09 11:52

Jeg har faktisk i januar 09 lavet en konto beregnet til efterskolen og oplyst min eksmand at han bare kunne sætte pengene ind der, men han bliver ved med at væve udenom og komme med undskyldninger. Det var faktisk et godt forslag med at kontakte skolen

Kommentar
Fra : Whisper01

Dato : 05-06-09 12:03

Så har jeg hermed sendt en mail til skolen og fremlagt tingene som det er,
desværre Ampere sådanne fædre findes også, heldigvis er der også gode fædre :) men jeg trak en nitte

Kommentar
Fra : JBoeriths

Dato : 05-06-09 12:08

Ja du skal bare for alt i verden undgå at kontraktsforholdet ligger mellem dig og din eks-mand. Så kan du ikke komme i klemme.
Kunne ikke forestille mig andet end at en efterskole forstander ville håndtere en sådan sag meget proffesionelt. Og det er som sagt næppe første gang nogen har haft et ønske om at "dele regnngen"

Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : Whisper01

Dato : 05-06-09 12:08

PS: til JB : mail-korespondance indeholdte præcise udregninger af hvad vi begge skulle betale af vores andel, plus hvilke udgifter der skulle dækkes ved hjemmebesøg hos den ene eller den anden, og hvem der var ansvarlige for lommepenge til min søn (en opgave jeg påtog mig fordi min søn ikke har fået hverken lommepenge eller sat penge på opsparing i den tid han har haft bopæl hos sin far.)

Accepteret svar
Fra : JBoeriths

Modtaget 40 point
Dato : 05-06-09 12:14

Okay...

Jamen så er det netop at det er vigtigt at understrege, at du ikke bliver bundet af noget, hvis de tal han har oplyst eksempelvis ikke svarer til halvdelen. I det tilfælde ville det blive betragtet som svig, og dermed gøre aftalen ugyldig.
Du skal derfor dobbeltchecke beløbene med skolen, og på den måde sikre dig at tallene stemmer.

Mange ville være tilbageholdende, da man ikke har lyst til at udstille uenighed, der kune skade barnets ophold på skolen. Men der kan jeg kun igen understrege, at skolen med sikkerhed ville behandle det proffesionelt. Især i disse tider hvor næsten størstedelen er skilsmissebørn.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-06-09 12:20

Bortset fra det...

Hvis I er så "underbemidlede" er der da muligheder for at kommunerne kan spendere

Og så er problemet jo løst....

Kommentar
Fra : JBoeriths

Dato : 05-06-09 12:54

--> Refi

Syntes din kommentar er både plat og ligegldig. Der har ikke været snak om mangel på midler. Desuden mangler du vist indsigt i hvad sådan et efterskoleophold koster.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-06-09 12:59

Hvad du syntes er mig egentlig ligegyldigt

Det var et forslag til spørgeren der beklager sig over manglende midler

Citat
Desuden mangler du vist indsigt i hvad sådan et efterskoleophold koster

Ja du ved selvfølgelig hvad jeg ved

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 05-06-09 13:24

Citat
Så har jeg hermed sendt en mail til skolen og fremlagt tingene som det er,
desværre Ampere sådanne fædre findes også, heldigvis er der også gode fædre :) men jeg trak en nitte

Find dig en ny hurtigst muligt, som med 100 % garanti vil være med til at betale for opholdet

der om vil der ikke herske den mindste tvivl, så brug lidt krudt både for dit eget bedste,

men såsandelig også for barnet,s udvikling,

for mig at høre og det er sandt jeg sidder her og bliver hel ophisset og sådan en stor flab,
er han analfabet, er han en sinkke stodder,

har selv haft 2 drenge som den dag idag har nyt godt af et sådant ophold

Godkendelse af svar
Fra : Whisper01

Dato : 05-06-09 15:22

Tak for svaret JBoeriths.
Nu synes jeg, at diskussionen er ved at komme på et sidespor :) så jeg takker for dem der har kommet med fornuftigte brugbare svar ideriblandt JB, god weekend

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 06-06-09 11:51

Held og lykke - håber det lykkes at give sønnen en uforglemmelig oplevelse for livet.

Ampere