/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vandet fra vandhanen er uklart
Fra : steenfibiger
Vist : 3627 gange
300 point
Dato : 05-06-09 09:01

For et par måneder siden fik jeg skiftet sæderne i vort keramiske Damixa blandningsbatteri i køkkenet. Vi fik også skiftet perlatoren af VVS-installatøren. Men efter at dette er sket er det kolde vand meget uklart, når man lukker op for vandet og først efter at det har løbet en vis tid bliver vandet klart!
Hvad er det for et fænomen og hvad kan jeg gøre ved det? Er det kalk fra rørene eller er der kommet urenheder ind fra afløbsvandet. Omtrent samtidigt fik vi efterset vort kloaksystem med TV-kamera og udbedret utætte brønde og samlinger.

Har I et bud på, hvad der er sket?

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 05-06-09 09:09

Citat
Har I et bud på, hvad der er sket?

Næææææee

Men lad være med at drikke det, for vand giver RUST også indvendig,

Køb en KARTON Rød Aalborg det smager godt, skyld det ned med lidt Bææææli

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-06-09 11:40

det er fordi der foregår en iltning af vandet når det bliver trykket ud gennem hanen. der sidder et lille filter med et fintmasket net i, og det er det der gør det. det er ganske normalt og ikke spor farligt. tværtimod burde dit vand måske blive bedre af det

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-06-09 13:34

Prøv at lade et glas vand stå et kort øjeblik efter det er tappet af.

Så bliver det klart, fordi de små iltbobler der får vandet til at se uklart ud så forsvinder

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-06-09 18:29

Uklart vand er mange ting.
Men når der har været lukket for vandet i forbindelse med reparation, kan det have løsnet noget rust eller små gruspartikler i rørsystemet, når der åbnes igen.
Tag perlatoren af og lad vandet løbe med fuld fart en ½ times tid. (ned i en gryde så det ikke sprøjter)

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 06-06-09 23:24

Altså, når det KUN er det kolde vand, kan det ikke være perlatoren da det varme vand også løber gennem denne.

Når det IKKE er i det varme vand, tyder det på fejlen ligger EFTER tilslutning af varmtvandsbeholderen på vandinstallationen.

Da det forsvinder efter et stykke tids aftapning, tyder det på, at der er "et eller andet" det afgiver noget til vandet når det står stille i røret.

DERFOR vil Jeg mene problemet er lokalt, og muligvis skyldtes, som tidligere nævnt kalk.
HVIS det er kalk, er det ikke farligt, men kun generende. Få Jeres rør afkalket (der er firmaer der lever af dette ) eller få det skiftet.

SPØRGSMÅL: er det KUN i køkkenvasken problemet er???

Gasmanden2

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 14-06-09 16:00

Tak for jeres tips, jeg ser nærmere på detaljerne. Det varme vand er også uklart. jeg prøver at atppr vand og lade det stå et kort øjeblik. Der har ikke været lukket for systemet bortset fra kugleventilerne ved køkkenvasken. Jeg ser på det nu efter en uges ferie.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 14-06-09 19:01

Nu var jeg så flabet og foreslå at købe rød ålborg,men ok

prøv og ta to klare glas , ta en prøve lige idet du lukker op,== lad stå stille, prøv så at gøre det samme når det har løbet, uden at jeg har haft en rørtang på dine rør, så tror jeg du kommer frem til, at du har fået en ny rustfri stålfilter alleryderst i din vandhane tud, og ved at det så lige som brusser lidt i starten det gør det ikke når det har løbet kort tid.

Det er en total udelukkelse at dit kloak system er indvolveret, for så med 100% kan du lugte det på vandet, i løbet af et døgn,
næste trin luk alle haner du kikker på din vand måler tag så en fin tudspen og sæte lille mærke
ud fra alle viser, så går du ind og lukker op for to vandhaner går ud og kikker og sætte så et nyt lille mærke, står 10 minutter og kikker om så den lille viser rører sig ud af flækken, gør den så ikke det, så er det så din bevis for at dit rørsystem er ok
du kan også prøve at skrue den yderste filter af på vandhanen så tror jeg ikke det vil virke snavcet som du siger det er, for vvs manden har jo ikke haft nødigt at røre ved andet end dine balofix haner
for at skifte hanen, eller har han, ???
kik lige om der er et toilet der e.v.t står og lder sive vand ud i sisternen, mærk efter med hånden.
eller et enkelt stykke toilet papir,
kjeld

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 14-06-09 19:24

Du har ikke fået nærmer besked fra din kloak mand om han har været nødt til at skære en vandrør
over for e,v,t, at komme til at lave dine kloak rør, for har han det, så har du fundet fejlen, vand i rør
har med at sende snavs og andet ud i yderste posisioner og i det tilfælde her lige før din vand hane,
kjeld

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 14-06-09 20:03

steenfibiger Nu står din vandhane på net hinden og vil have løst problemet,

kan i ikke undvære det varme vand i f.eks. et døgn, hvis ja så lukker du ved din varm vands beholder for tilgang til køkken o.s.v. skyller godt ud lad vandet løbe i en eller to vandhaner i ca,
10-15 minutter, luk og lad stå minimum et halv døgn, for så kan du virkelig lave dine teste,
og meget nemt fp fundet fejlen,

hvorgammel er din varm vands beholderm ?? og hvad mærke er det: ??

det kan også være med til at fortælle noget, omkring problemet,
kjeld

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 20-06-09 17:08

Varmtvandsbeholderen er en stor gammel beholder, der sandsynligvis er far dengang huset blev bygget i 1962, men den er repareret i 1985 og der findes ingen elektroder i den. Der er ikke noget firmanavn og den er isoleret som kkedler var dengang, sluttende med gaze.
jeg ved at den skal skiftes på et tidspunkt, og at den ikke skal repareres mere!

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 20-06-09 17:09

Kloakmesteren har ikke været i nærheden af vandrør!

Accepteret svar
Fra : Gasmanden2

Modtaget 300 point
Dato : 21-06-09 11:01

Hej igen

Der er ingen grund til at kikke på varmtvandsbeholderen(VVBH), når det også er i det kolde vand.
Så ligger fejlen i koltvandsrøret.

Måske har I en begyndende tærring i koldtvands(KV)røret der på den måde misfaver resten.
Måske har I problemer med okker aflejringer i vandrørene.

Hvorom alt er, kan det ikke komme fra VVBH, da det også kommer i den kolde hane.

SPØRGSMÅL:

Er det i alle haner i huset der er dette problem?
Jeg tror at det der måske er sket er, at kloakmesteren har "rystet" kalk og andet skidt fra Jeres vandindførelse løst, og det på den måde har kunnet komme ind i huset og misfarve, det hele.
Løsningen på dette er, som tidligere nævnt højre oppe, at åbne for vanhanerne og lade vandet fosse ud, til det er klart igen.

Hilsen
Gasmanden2

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 21-06-09 14:16

Prblemet var i stueetagen og kælderen på det varme og kolde vand. Det var køkken og toilet i stuen og kælderen. Det var vand løb længe - til det blev koldt og længe derefter. Det var en svag okkerfarvning af vandet. Efterfølgende var der ikke uklarhed io det kolde vand, men stadig en meget svag uklarhed fra den varme hane. Jeg tror at det har været kalk og jernoksider.

tak til Gasmanden2

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 21-06-09 14:17

--------------------------------------------------------------------------------
Hej Gasmanden2,

Du nævner at der er firmaer, der afkalker vandrør. Jeg kender kun til ultralydsapparater, men de virker vist ikke. Jeg har et koldtvandsrør, der er helt tilstoppet af kalk.

Jeg kender desværre ikke disse firmmaer du henviser til.

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 25-06-09 10:46

Tak for svaret Gasmanden2. Jeg tror at du har belyst problemet, men du må gerne besvare mine sidste spørgsmål. Tak for din råd.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 26-06-09 16:45

Hej Steen

Jeg har sendt dig en PB for længe siden, har du ikke fået den ????