/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Digitalt TV i kolonihave.
Fra : vedikkealt
Vist : 2564 gange
200 point
Dato : 04-06-09 21:01

Hej med jer.

Jeg har forstået, at det fortsat vil være muligt at se TV på tag antenne, bare man har et TV med indbygget digital funktion.

Strømmen leveres af 2 solceller på taget, der holder et 220 amperes 12 v syre batteri fuldt opladet.

Hvilket TV skal man vælge...? og hvor stort må forbruget være på dette TV, så man ikke løber tør for strøm.

Er der antenner der er bedre end andre...? og hvad skal man vælge...?

Venlig hilsen vedikkealt

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-06-09 21:33
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-06-09 22:07
Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-06-09 22:34

Hvis solcellerne lader på din AKKU hele tiden (når der er lys nok), så skulle det ikke være et problem, hvis du bruger et moderne fladskærms TV til 12 volt. Det vil kun bruge 1 - 1½ amp, så der vil være over 100 timer i batteriet. Hvis du så ser TV i dagtimerne, så hjælper solcelerne lidt til.

Typen af antenne vil afhænge hvor langt der er til den sendemast, som du træker signalet fra.

Jeg kan godt se fordelen, at have TV i kolonihaven. Først ser man haveudsendelserne, så afprøves ideerne i praksis, medens man har det i frisk errindring.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-06-09 22:51

Vi har også kolonihave og skal også have TV derude. Derfor undersøger jeg også mulighederne.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-06-09 22:57

Et 220 A batteri er et startbatteri , som kan give 220 A til startmotoren.

Det er jo ikke det det kommer an på. Det er snarere Ah talle du skal inderessere dig for.

Hvis du bruger startbatteri, skal du også være opmærksom på at de ikke er beregnet til gentagne afladninger og opladninger, og ikke tåler det ret mange gange.
de er konstrueret til bare at give ne meget kraftig strøm i nogle få sekunder for derefter at blivefuldt opladet igen kort tid efter.

Der findes bedre egnede blybatterier, til nødstrømsanlæg, elvogne mv. Men de er normalt en del dyrere.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-06-09 22:59

Severino. Du får ikke meget fladskærms tv med 12 V og 1,5 A.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-06-09 23:04

Jo da, hvis man holder dem nede i koonihave størrelsen.
En fladskærm bruger væsentlig mindre end et gammeldavs rør model.
Jeg havde en 16" med rør, i min campingvogn som kun brugte 30W; og så meget bruger de små fladskærme ikke; ihvertfald ikke dem som jeg har set på.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 05-06-09 00:46

Du kan købe en løs digital tuner til at modtage det det digitale signal på et almindeligt tv.
Dem vi har, bruger en løs lader/omformer, den ene kører 12 volt og ville kunne kobles direkte på batteriet. En løs digital tuner koster ca. 200,- og så er du kørende til 2012. Hvis du kan se TV2 uden problemer i haven i dag, kan du sandsynligvis bruge den samme antenne til digital tuneren.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 200 point
Dato : 05-06-09 08:56

hvis du har en bærbar pc, skal du da bare have en usb-tuner. så kan du se digitalt tv på computeren.
har selv en hauppauge og den fungerer fantastisk. jeg bruger den på båden for at være fri for, at slæbe et stort og tungt fjernsyn med.
den koster 3-400 kr så det er til at overkomme. og der er antenne og hele svineriet med.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-06-09 09:43

A-pro-pos bærebar, så findes der en tuner, som fylder ganske lidt.
Den som jeg har, fulgte med min PC og er af typen PCMCIA.
Den kan både modtage analog og digital TV, lige som den kan modtage FM, AM og DAB radio.
Hvad den lige koster, er ikke til at sige, men jeg vil tro, at Medion kan svare på det, da min er af dette mærke.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 11-06-09 06:52

NU er der nye planer....TVèt og radioen er droppet... i dag bliver der indkøbt en PC, mandens første, på den kan der hentes en masse underholdning... og DET der virkeligt interesserer manden er at kunne se fodbold på TV... og hvis skærmen bliver for lille skal han jo sidde og følge bolden med lup.. , og det er ikke så praktisk...

Så her må han køre hjem i lejligheden.

Til gengæld bliver der så købt nogle ""fede"" højtalere til PCén...så der kan komme noget liv i kolonihave huset...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-06-09 15:59

Så gi' lige et prej, når der skal være kolonihavefest!

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 20-07-09 06:16

Tak for svaret trimare46.

Indtil videre går det fint med de nyheder der kan hentes på det mobile net til den bærbare, 3 holder god og konstant dækning i det område vi bor i...og OM der overhovedet bliver brug for en usb-tuner må jo så vise sig....men man tager vel heller ikke i sit kolonihave hus for at se på TV dagen lang

Fortsat god sommer...