/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
RKI registrering
Fra : lassethorsted
Vist : 3019 gange
100 point
Dato : 04-06-09 15:55

Efter 5 år bliver en RKI registrering slettet, men hvad med gælden? Den består så vidt jeg ved stadig, men hvilke muligheder har kreditor for at inddrive den hvis man fortsat ikke betaler? Sagen kan jo ikke registreret i RKI igen efter de 5 år, så fremstår man så igen som "ikke-dårlig betaler" ikke hvad?

Grunden til mit spørgsmål er at jeg har en gammel gæld på 30.000 kr. fra en tidligere virksomhed, og jeg har så vidt jeg ved kun 2 år tilbage i RKI på denne sag. Jeg har ikke indenfor disse 2 år behov for at låne penge eller lignende, så derfor er jeg i tvivl om hvorvidt jeg skal betale den eller bare gå tiden ud...

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 04-06-09 15:56

Edit* SAVNER STADIG EN "EDIT" KNAP HERINDE SÅ MAN KAN RETTE SINE SLÅFEJL!!!!

eg håber I kan tyde ovenstående indlæg!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-06-09 16:06

Citat
Den består så vidt jeg ved stadig

Ja det gør den. Du slipper ikke af med den før efter 20 år.
Kreditor skal "bare" sende dig en rykker inden de 20 år så starter det forfra med nye 20 år.
Ydermere kan kreditor få dig skrevet i RKI igen hvis de vil.
Citat
så derfor er jeg i tvivl om hvorvidt jeg skal betale den eller bare gå tiden ud...

Det kan ikke betale sig for dig ikke at betale.
Få en afdragsordning med kreditor . Hvis du får det må de IKKE sætte dig i RKI igen og du er slettet efter de 2 år du mangler.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-06-09 16:09

Læs dette her også.
Der ståe en del du kan bruge.
http://puine.dk/laan-penge-trods-rki-39/

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 04-06-09 16:10

piaskov: Det stemmer jo ikke helt overens med det der står på Experians hjemmeside?

http://www.experian.dk/Kontakt%20os/ForbrugerService/FAQ%20ForbrugerService/FAQ%20Hvordan%20bliver%20jeg%20slettet.aspx

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-06-09 16:14

Citat
Det stemmer jo ikke helt overens med det der står på Experians hjemmeside

Det er så muligt
Men jeg har undersøgt det for min mands søn for ½ år siden og det var den besked jeg fik

Hans bank sagde det samme så hvem der så har ret er jeg i tvivl om men jeg tror det er RKI og banken der har ret

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-06-09 16:23

Jeg tror i blander tingene sammen

Gælden bliver slettet i RKI efter 5 år, men gælden består (og der kommer Piaskovs 20 år ind i billedet)

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 04-06-09 16:33

Citat
Efter 5 år bliver en RKI registrering slettet,

Et STORT NEJ, Du skal selv dukementere at du ikke skylder noget væk,
( et heste arbejde du her skal igennem)

Citat
Grunden til mit spørgsmål er at jeg har en gammel gæld på 30.000 kr.

Er der falden, en dom i det,??? hvis ikke så har RKI ikke lov til at smide dig for svinene, (Gi oplysning ud sf til, ( pas på nu ) men det er der vel nok de fleste der tro at de må Men Nej - Nej

Citat
og jeg har så vidt jeg ved kun 2 år tilbage i RKI på denne sag. Jeg har ikke indenfor disse 2 år behov for at låne penge eller lignende, så derfor er jeg i tvivl om hvorvidt jeg skal betale den eller bare gå tiden ud...

Bed dem om at slette dig pr, omgående, hvis ikke der er faldet en DOM

for ellers går du til Advokat, først da har du nok en chance med at de vil slette dig,

De køre deres butik på måde, jo flere de kan vise over for firmaer at de har så og så mange i deres

kartotek des støre chancer har de for at kapre kunder, de er så kold overfor om de skader dig.

men laven siger klart at de må ikke oplyse en døjt førend der faldet DOM

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 04-06-09 16:48

Der er fladet dom i sagen, og jeg er udemærket klar over at jeg rent faktisk skylder de penge.

piaskov: Nu er Experian og RKI jo det samme, så hvad der står på Experians (og dermed RKI's) hjemmeside, må vel være det man skal forholde sig til?

Er der nogen der kan bekræfte at hvis jeg vælger ikke at indbetale det skyldige beløb, og venter til der er gået 5 år fra registreringsdatoen, så vil jeg blive slettet og dermed ikke hører mere til denne sag? Jeg vil sikkert modtage breve fra kreditors advokat, men hvis jeg blot besvare disse, så kan de IKKE smide mig i RKI igen - og dermed har de faktisk ikke rigtigt flere muligheder for at inddrive deres penge!? De kunne vel begære mig konkurs og derved få pengene hjem, men er meget i tvivl om hvorvidt de vil gøre det - da det så vidt jeg ved vil koste dem mere end de har til gode!

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 04-06-09 16:51

Du kunne også betale din gæld og så blive slettet.. Fuck hvor er moralen lav, vente 2 år og så behøves du ikke tænke mere på det, sådan virker verden heldigvis ikke de skal nok huske dig og søger for at du ikke kommer til at eje nogen som helst af fast værdi før du har betalt eller har en afdragningsordning med dem.

Jeg ved godt du ikke har bedt om en moralprædike men med folk som dig som ikke ejer nogen mener jeg at det er på sin plads.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-06-09 16:53

For lige at vende tilbage til dit spørgsmål

Citat
Efter 5 år bliver en RKI registrering slettet, men hvad med gælden? Den består så vidt jeg ved stadig, men hvilke muligheder har kreditor for at inddrive den hvis man fortsat ikke betaler? Sagen kan jo ikke registreret i RKI igen efter de 5 år, så fremstår man så igen som "ikke-dårlig betaler" ikke hvad?

Som jeg har skrevet tidligere.... du bliver slettet i RKI, men gælden har du stadig, du kan måske prøve at søge gældssanering, men ellers er det op til kreditor at finde en måde hvorpå pengene kan inddrives (normalt med hjælp fra fogeden)

Gælden kan inddrives i 20 år, bare de ind imellem rykker for beløbet, så hvis det var mig ville jeg som Piaskov skriver - lave en afdragsordning

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 04-06-09 16:53

Forresten skylder du stadig de penge også efter 5 år men andre firmaer vil ikke kunne se det og så kan du "narre" andre, hvilken er dybt forkastligt.

Det firma du skylder penge vil blive ved med at komme efter dig og det vil det nye firma du "narre" også og så er du her igen om 5 år. For det lyder ikke til at du lære nogen som helst.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 04-06-09 16:55

Nu bliver der også foreslået en afdragsordning. Hvis jeg indgår sådan én burde de i hvert fald ikke kunne gøre mere i sagen sålænge jeg overholder den...

"Hvordan lyder 100 kr om måneden de næste 25 år... + renter naturligvis?"

Det mest underlige er at jeg rent faktisk har tilbudt dem at betale 22.000 til indfrielse af gælden, men det ville de ikke acceptere... Derfor bliver jeg også stædig - så hvis de ikke vil gi´sig - så vil jeg heller ikke betale med mindre jeg er tvunget til det i aller yderste konsekvens!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-06-09 16:57

Det er rigtigt at du vil blive slettet i RKI efter 5 år og du kan ikke blive noteret for den samme gæld igen

Citat
og dermed har de faktisk ikke rigtigt flere muligheder for at inddrive deres penge!? De kunne vel begære mig konkurs og derved få pengene hjem, men er meget i tvivl om hvorvidt de vil gøre det - da det så vidt jeg ved vil koste dem mere end de har til gode!

Hvem tror du da skal betale sagsomkonstingerne?? Det bliver da dig

Du kan læse mere om sletning i RKI her

http://www.google.dk/search?hl=da&q=faldet+dom+f%C3%B8r+rki&meta=&aq=f&oq=

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 04-06-09 16:57

Citat
jeg er tvunget til det i aller yderste konsekvens!

Og det bliver du, ligeså snart du køber noget som helst af værdi - Bil, hus m.m. står de der igen.

Så lev et godt liv uden nogen store værdier.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-06-09 16:58

Citat
"Hvordan lyder 100 kr om måneden de næste 25 år... + renter naturligvis?"

Det er op til fogeden om det beløb vil blive accepteret, hvis du har mange penge til din rådighed hver måned, går den ikke

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-06-09 16:59

Citat
Det mest underlige er at jeg rent faktisk har tilbudt dem at betale 22.000 til indfrielse af gælden

Hvem har du tilbudt det til ?????
Er det til kreditor ???

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 04-06-09 17:00

Luke2000: Hør nu her... Jeg er ikke ude på at narre nogen, og at du udtaler dig om hvad jeg ejer og ikke-ejer vedrøre vidst ikke rigtigt denne sag... Der er tale om et firma jeg havde en gang som jeg var nødsaget til at lukke da jeg var underleverendør til et firma som gik konkure. Derved fik jeg aldrig de godt 145.000 kr jeg havde til gode - men havde stadig løn- og materialeudgifter. Dette post dækker netop materialeudgifter i denne sag.

Derfor synes jeg ikke at dine ord er helt velvalgte!

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 04-06-09 17:01

piaskov: Ja, både kreditor og dennes advokat... De ville ikke acceptere denne korde (eller hvad det nu kaldes)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-06-09 17:02

Jeg fatter ikke hvorfor kreditor ikke modtog de 22.000 kr og så lavede en afdragsordning af restbeløbet??

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 04-06-09 17:07

" fra piaskov "

Citat
Det kan ikke betale sig for dig ikke at betale.
Få en afdragsordning med kreditor . Hvis du får det må de IKKE sætte dig i RKI igen og du er slettet efter de 2 år du mangler.

Det er rigtig som piaskov siger at det kan ikke betale sig ikke at tilbyde noget, og ud fra det kan du
jo starte med at tilbyde, f. eks. lad os sige 20kr, det fortæller Dommeren at du ikke er uvilig til
at blive gældfri. og kan du undvære 100 kr. så er den hjemme i olie fra dommerens side.

og så kan RKI stå med håret i post kassen, for så har de jo ikke noget de kan vise firmaer hvor gode de er til at svine til med at true i allehøjeste grad, Igen de må først oplyse når der først er faldet en Dom på at du skylder de penge,

Bare ryd i flæsket på dem RKI de svine pelse, du har min store sympati,

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 04-06-09 17:17

Nordsted1: Nu tilbød jeg dem jo 22.000 som indfrielse af gælden... Altså jeg ville slippe 8.000 billigere end den reelle gæld. Dette er bare gået hen og blevet en ren principsag, da de ikke vil rokke sig, og jeg ikke er meget for at betale "andres" gæld - da jeg som sagt tabte lige under 150.000 kr på denne sag.

Vedkommende der skylte mig penge har fået opgjort konkursboet - og jeg får ikke én krone... Derfor synes jeg det virker lidt unfair at han er gældfri om få år, og jeg skal trækkes med gælden for nogle materialer til noget som er afskrevet hans konkursbo...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-06-09 17:22

Citat
Nu tilbød jeg dem jo 22.000 som indfrielse af gælden...

Hvis det er lang tid siden syntes jeg da du skulle prøve igen.
De er da godt dumme hvis ikke de tager imod dit tilbud
Held og lykke med det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-06-09 17:23

Lasse, jeg forstår godt din bitterhed, men det hjælper desværre ikke overfor din kreditor, med mindre du kan få gældssanering

Du kan ikke som vic2000 skriver, selv bestemme om du vil betale 20 kr pr mdr eller 100 kr, det er noget du i fællesskab skal aftale med fogeden, men kreditor er kun interesseret i at få sine penge - dem alle sammen - så du må jo bare vente og se hvad der sker yderligere

Men prøv dog en gældssanering

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-06-09 17:25
Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 04-06-09 18:06

fra nordsted

Citat
Du kan ikke som vic2000 skriver, selv bestemme om du vil betale 20 kr pr mdr eller 100 kr, det er noget du i fællesskab skal aftale med fogeden, men kreditor er kun interesseret i at få sine penge - dem alle sammen - så du må jo bare vente og se hvad der sker yderligere

Men prøv dog en gældssanering

Det jeg prøver at lægge op til: en god gammeldags studehandel,, og vedr, foged // dommer er
for mig taget ud af samme GEN.
????? men er det dig selv privat der skylder disse kroner, eller er det dit firma, som e,v,t har Aps, som hænge parti, ?????

???? er der faldet en Dom ?????? oplysning om det, kunne så hjælpe på sagen, for at få en sammenhæng. ??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-06-09 18:14

vic2000.... prøv nu at læse heeele tråden

Citat
Der er fladet dom i sagen
står der kl. 16.48

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 100 point
Dato : 04-06-09 18:30

hvis du gerne vil ud af din gæld og slettes af rki, kan du tilbyde din kreditor et mindre beløb, f.eks 10000 kr, men på betingelse af, at det er til fuld og endelig afgørelse af sagen.
og så kan du jo gså ligesm kmme lidt videre i dit liv.
har selv været igennem møllen med en kreditfrening, og det gik ganske let . og så fik jeg oveni købet en del af det indbetalte beløb skrevet som renter, hvilket betød et væsentlig større fradrag på selvangivelsen. en ren win win situation.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 04-06-09 19:47

Nordsted1 soory jeg havde ikke set at der var faldet dom, og ud fra det så benytter RKI en sådan sag til at gøre sig stor vedr, PR,[

CITAT]Er der nogen der kan bekræfte at hvis jeg vælger ikke at indbetale det skyldige beløb, og venter til der er gået 5 år fra registreringsdatoen, så vil jeg blive slettet og dermed ikke hører mere til denne sag? Jeg vil sikkert modtage breve fra kreditors advokat, men hvis jeg blot besvare disse, så kan de IKKE smide mig i RKI igen [/CITAT]

Om du svare aldrig så meget kreditors Advokat, så vil du STÅ i RKI også efter 5 år, 100%
der gives ikke ved dørene, fra RKI,s side. og det bliver et helmus for dig og komme væk fra deres sider, også ud fra at du ikke betalte i første omgang
Og her kommer så det farlige ind for din pengepung, For hver skrivelse du har påtænkt dig og vil besvare Kreditors advokat, så kan han lige så let som at knipse med fingerne få Dommerens beføjelse til at må hæve hans
salær for det arbejde du sådan set pålægger ham med og skal kikke dine skrivelser igennem
så ikke allene kan kreditor forlange og få alle skillingerne, men du risikere også at øge sagsomkostningerne med efter betaling , det er en kedelig stund der nu hænger over dig. føj
De 8000.oo kr som du sådan set havde set i ånden at dem kunne du handle dig frem til at spare,

de kan nemt nu komme til at koste 16,000,oo måske mere Advokat blæk det ligger i mange pris lag
mit råd så snart du har betalt og fået en kvitto, så sørg for med den kvitto i hånden og komme
forbi RKI og få en skriftlig bekræftelse på at du vil slettes med øjeblikkelig virkning, for eller kan du komme til at rende spidsrod overfor dem, for de er og bliver nogle svine pelse, moral svag blus

fra nordsted1

Citat
Som jeg har skrevet tidligere.... du bliver slettet i RKI, men gælden har du stadig,

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 04-06-09 20:56

Nordsted1: Nu er 30.000 kr nok liiige i underkanten at søge gældssanering for... Da jeg fuldt ud er i stand til at betale beløbet. Sagen gik mere på om jeg kunne undlade at betale... Hvis eneste konsekvens var at jeg ville stå i RKI et par år længere ville jeg hellere bruge de 30.000 på noget andet når nu sagen er som den er...

På den anden side har jeg måske ved nærmere eftertanke fat i den lange ende... Men handler stadig med min kreditor igennem det firma jeg er ansat i pt.

Da jeg fuldt ud styrer HVOR vi køber vores varer kunne det jo være at de var til at tale med!?

Tak for svarene til alle... Er dog lidt usikker på hvem der skal have point... Så det bliver et skud fra hoften!

Godkendelse af svar
Fra : lassethorsted

Dato : 04-06-09 20:56

Tak for svaret trimare46.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 04-06-09 21:06

Citat
kreditor et mindre beløb, f.eks 10000

Jeg spørger du har tilbudt 22,000, som afslås

så tilbydes der 10000 og bliver godkendt, her må da siges en ekstra hjælpende hånd gør undervirker