/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Indiv. forbrugsmåler - vand
Fra : mostmighty
Vist : 1043 gange
22 point
Dato : 03-06-09 22:32

Jeg har lejet en privat lejlighed, som er en lejlighed ud af mange i et givet kompleks.

Jeg har fået oplyst, at der burde være en individuel forbrugsmåler til vand tilknyttet mit lejemål.

Er denne måler noget jeg burde kunne finde specifikt inde i min lejlighed, eller er alle de målere bare placeret et centralt sted i bygningen?

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 32 point
Dato : 03-06-09 22:55

Hvis du har en individuel måler til vand vil den normalt være placeret i din lejlighed der hvor det kolde forbrugsvand kommer ind i lejligheden - evt. i et skab i bryggers eller badeværelse.
Den skal se sådan ud:
http://www.lavprisvvs.dk/shop/koldtvandsmaaler-type-249830p.html
der findes en del forskellige typer, men den der er vist her er en meget anvendt model, eller de fleste gængse modeller ligner den meget.
Det vil også være ganske normalt, at du har din egen måler - ellers er der jo ingen kontrol med hvem der bruger hvor meget vand.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 03-06-09 23:00

Så det kan ikke lade sig gøre, at den er placeret et andet sted uden for lejligheden - et centralt sted i bygningen?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 03-06-09 23:05

Citat
Så det kan ikke lade sig gøre, at den er placeret et andet sted uden for lejligheden

umuligt vil jeg ikke sige at det er - men det er MEGET lidt sandsynligt - normalt skal den jo være placeret så andre under ingen omstændigheder har mulighed for at forbruge vand på din måler.
Men er det et nyere kompleks du bor i, så kunne det jo være lavet centralt for at lette aflæsningen - men som jeg skriver, så er dette ikke sandsynligt.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-06-09 04:39

Det er rigtigt at der burde være individuelle vandmålere, men det er ikke et lovkrav, flere kommuner med udlejningsboliger stiller dog krav om at disse skal være monteret, ikke mindst for at der så bliver sparet på boligydelsen.

F.eks fik vi monteret dem for to år siden i lejlighederne hvor jeg bor og med et fald i vandforbruget med 20% til følge.

Hvis der ikke er individuel vandmåling kan man kun appellere til at lejerne får repareret f.eks løbende toiletter med det samme samt at brokke sig hvis en af beboerne vasker bilen med rindende vand i en hel time.

Godkendelse af svar
Fra : mostmighty

Dato : 06-06-09 22:08

Tak for svaret bennymanden.