/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Okseklump - Grydesteg
Fra : FrejaFlop
Vist : 4028 gange
100 point
Dato : 03-06-09 22:26

Hej - jeg har købt en okseklump på ca 1400 g omrullet med bacon og jeg vil gerne lave det som en grydesteg. Det står der også udenpå at man kan. Skal jeg regne med et par timer i en gryde - simre under låg? Jeg vil blot gerne vide om det kun skal småkoge i en times tid eller om jeg skal regne med ca. 2 timer - da jeg har inviteret gæster og gerne vil servere maden ca. kl. 18. Jeg vil anvende stegetermometer. Skal kødet være tildækket af væske under kogning eller blot halvt tildækket ?

Accepteret svar
Fra : larve2

Modtaget 110 point
Dato : 03-06-09 22:43

Hej Freja
Du behøver da ikke noget stegetemometer. Hvis det er godt kød, er et par timer da helt fint - men hvis du har tid gør 3 timer heller ikke noget. Men det skal jo ikke være rødt kød, derfor ikke brug for termometer. Giv den et par løg, gulerødder og bladselleri, samt laurbær og gerne en håndfuld krydderurter - brun den , hæld lidt rødvin over og lad den simre i 2-3 timer. Så kan du overveje tilbehøret så længe...
Lars

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-06-09 22:53

Der findes flere opskrifter, her er der en af dem

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=6197

Hvis du har lyst til at kikke videre

http://www.google.dk/search?hl=da&q=okseklump%2Bgrydesteg&meta=&aq=f&oq=

Godkendelse af svar
Fra : FrejaFlop

Dato : 03-06-09 23:04

Tak for svaret larve2. Nu føler jeg mig mere afklaret med hvordan jeg skal gribe det an.