/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Arbejdsskade?
Fra : Anderzen
Vist : 1134 gange
200 point
Dato : 03-06-09 21:33

Jeg arbejder som konsulent og skulle ud til en kunde. På kundens parkeringsplads snitter jeg en bil ved parkering og laver en ridse i lakken, min bil kom ikke til skade. Spørgsmålet er om dette skal klares via. min private forsikring eller om det er at betragte som en arbejdsskade i og med jeg var inde på kundens område?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 210 point
Dato : 03-06-09 21:37

Hvis det er DIN bil er det DIN forsikringsskade.....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-06-09 21:45

Citat
Spørgsmålet er om dette skal klares via. min private forsikring eller om det er at betragte som en arbejdsskade i og med jeg var inde på kundens område?

Hvordan kan du få det i tankerne, at det skal betragtes som en arbejdsskade, at du ikke kan parkere uden at ridse en anden bil ?????

Din bilforsikring skal dække.

Kommentar
Fra : Anderzen

Dato : 03-06-09 21:45

Det er min bil. Faldt bare lige over disse sider: http://www.ask.dk/sw2778.asp og http://www.ask.dk/sw8688.asp (under "Ansatte hos samme arbejdsgiver med skiftende arbejdssteder") og blev i tvivl om hvordan reglerne skal tolkes...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-06-09 21:50

Er du kommet til skade i forbindelse med, at du ikke kunne parkere uden at ridse en anden bil ????????

Skaden på den ridsede bil skal dit forsikringsselskab betale, men selvrisiko bliver fratrukket.

Kommentar
Fra : Anderzen

Dato : 03-06-09 22:02

Sorry ved ikke så meget om dette. Tænkte bare at man måske var dækket som konsulent på en eller anden måde i og med man farer rundt fra kunde til kunde.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-06-09 22:29

Citat
Sorry ved ikke så meget om dette. Tænkte bare at man måske var dækket som konsulent på en eller anden måde i og med man farer rundt fra kunde til kunde.

Uanset hvor meget du end farer rundt som konsulent fra den ene kunde til den anden, så er det din bilforsikring, der skal dække en parkeringsskade. Du er da ikke fredet i klasse A fordi du ikke kan parkere.

Er dit spørgsmål oprigtigt ment ????

Jeg har svært ved at forstå, at en bilist ikke kender reglerne for skade på en anden bil !!!!!!!!!

Godkendelse af svar
Fra : Anderzen

Dato : 03-06-09 22:30

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : Anderzen

Dato : 03-06-09 22:38

Fint nok ans - your point is made. Mit udgangspunkt var da også at det var min egen forsikring og det er også de informationer jeg har givet modparten - men det skader vel ikke at stille et spørgsmål.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-06-09 22:45

Spørgsmålet er da ikke så tumpet

Min mand havde firmabil, og hvis han ridsede en andens bil, ville mandens firma da betale skaden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-06-09 22:47

Anderzen, dit link beskriver hvis DU som person får en skade

Kommentar
Fra : Anderzen

Dato : 03-06-09 22:54

Tak Nordsted1

Ja det indså jeg efter jeg læste det lidt grundigere - det gælder ikke materielle skader som jeg troede til at starte med, men kun personlige skader.

I min kontrakt står der at jeg skal stille bil til rådighed, men det er selvf. ikke det samme forsikringsmæssigt som firmabil...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-06-09 22:55

Nordsted1

Citat
Spørgsmålet er da ikke så tumpet

Min mand havde firmabil, og hvis han ridsede en andens bil, ville mandens firma da betale skaden

Anderzen skriver "Det er min bil."

En parkeringsskade kan ikke blive til en arbejdsskade. Det var det, der var spørgsmålet !!!!!!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-06-09 22:58

Ans, min mand omtalte også firmabilen som - sin bil - da det kun var ham der benyttede den

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-06-09 22:59

Ans, du behøver ikke alle de !!!!!, jeg forstod godt spørgsmålet

Men man kan godt komme til at skrive forkert... en bil skadet i arbejdstiden

Kommentar
Fra : Anderzen

Dato : 03-06-09 23:07

Ja nemlig Nordsted1, den var ans lidt tid om at fange. Ordet "Arbejdsskade" var forkert, men meningen var rimelig klar...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-06-09 23:10

Min mand har haft flere arbejdesskader, dog ikke på bilen, men det ville nu have været rart hvis det havde været tilfældet

Kommentar
Fra : Anderzen

Dato : 03-06-09 23:31

Til ans - hvis en arbejdsgiver kræver at du stiller noget materiale til rådighed i forbindelse med udførelsen af dit arbejde - i dette tilfælde en bil - er det så, så langt ude at tænke, at arbejdsgiveren evt. har et medansvar, hvis der skulle ske noget med materialet under udførelsen af arbejdet? Der sker jo fejl ind imellem - specielt hvis man kører i et højt tempo.

Kommentar
Fra : Anderzen

Dato : 03-06-09 23:42

Og lige en sidste kommentar inden jeg siger godnat - på ans profil står der:
"Ans er ikke nogen Hr. - men et damemenneske - så tal pænt"

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 06-06-09 11:44

Jeg komme i tanke om en sjov historie der går i træskibskredse.
I havn, jeg nævner ingen navne, var der en mand der fik en god ide.
Ankerkæden skulle renses for rust, så han tænkte hvis jeg sætter den fast på mit anhængertræk og køre en tur rundt i havnen, hvor der var brolægning, så bliver den nok renset.
Hvad han ikke havde bemærket var at der var spor rundt i havnen, også skiftespor.
Nu var han så uheldig at kæden fik fat i et af skifteporene. Efter sigene blev bilen lidt længer og noget smallere.
Manden var ansat i et forsikringsselskab, og det var forsikringsselskabets bil.
Der forlyder ikke noget om den forsikringsmæsige side af sagen, men det har været svært at forklare.

Bjørn

Kommentar
Fra : Anderzen

Dato : 07-06-09 22:57

He he, ja den har været svær...