/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Validering contra CSS
Fra : simsen
Vist : 599 gange
50 point
Dato : 24-10-01 15:42

Har haft problemer med at få valideret mine sider, så har læst lidt herinde - og også fundet noget under http://www.kandu.dk/dk/news/92965/groupid/30809 - nu er mit spørgsmål bare

Der står no attribut for this element - der bliver så foreslået at sætte det ind i css - men hvor i CSS????

Sæt det i css:
margin-top: 20px;
og det bør du også gøre med din baggrundsfarve:
background-color: #52443C

altså - skal jeg lave eksempelvis:

.test{
margin-top: 20 px;
background-color: #52443C
}

Og så referere til denne som en class der hvor jeg definerer mine frames - eller hvad er meningen?

Håber på jeres hjælp - da jeg er total lost i dette spørgsmål - men gerne vil overholde en standard

mvh
simsen

Kommentar
Fra : gandalf

Dato : 24-10-01 15:46

Hej Simsen

Når du først har lavet en css som du gør her, så kan du bruge den over alt :

<span class=test>dette er en test</span>
<td class=test>dette er endnu en test</td>

Prøv at kigge på : http://www.kandu.dk/dk/kurser/css/cssKursus.asp

Mvh Gandalf

Kommentar
Fra : simsen

Dato : 24-10-01 15:55

Hejsa Gandalf

Forstår ikke dit svar

Spørger ikke hvordan jeg skal bruge dem i html delen - spørger om det er korrekt at skrive det jeg normalt har skrevet ind i frameset - altså eksempelvis <frameset topmargin=0> skal skrives som:

.test{
margin-top: 20 px;
background-color: #52443C
}

eller findes der en bestemt til frameset eksempelvis:

framset{
margin-top: 20 px;
background-color: #52443C
}

mvh
simsen

Kommentar
Fra : gandalf

Dato : 24-10-01 16:02

Okay, jeg misforstod dit spørgsmål. Der er ingen grund til at putte det ud i CSS med mindre du vil genbruge dit Style Sheet andre steder end i det ene frameset.

Når man skriver CSS kan man gøre det enten ved at oprette en label til sit style sheet :

.test{
margin-top: 20 px;
background-color: #52443C
}

Dette betyder at du skal bruge din egen label når du henviser til dit CSS.
Hvis du derimod bruger et tag som style sheet navn, betyder det, at alle steder hvor du bruger dette tag vil bruge dit style sheet.

strong{
background-color: #52443C
}

Så hvis du sætter det som frameset, vil alle de steder du bruger <frameset bruge dit style sheet. Der er ikke noget som er bedre end noget andet, det kommer an på, hvordan du skal bruge det.

Mvh Gandalf

Kommentar
Fra : simsen

Dato : 24-10-01 16:07

Hejsa igen Gandalf

Du siger at det ikke er nødvendigt at lægge det ind i CSS - jamen hvor (CENSUR) - vil www.3org så ikke godkende min side - den skriver som sagt at no attribut for this element

Vil nemlig ikke genbruge border mm for andet end der jeg laver frameset

Min side er forøvrigt http://www.lalitha.subnet.dk

mvh
simsen

Kommentar
Fra : gandalf

Dato : 24-10-01 17:20

Hej igen Simsen

Der er da heller ikke en attribute til at sætte baggrundsfarven på tagen <frameset> det eneste denne tag gør er at henvise til et andet html dokument, og derinde kan du så sætte baggrundsfarven i tagen <body>.

Her kan du se hvilke attributer som findes i <frameset>

http://www.kandu.dk/dk/kurser/HTML/refdesc.asp?id=51

Gandalf

Kommentar
Fra : gandalf

Dato : 24-10-01 17:21

Der er også nogle eksempler på, hvordan du opretter frames : http://www.kandu.dk/dk/kurser/HTML/frames.asp

Kommentar
Fra : simsen

Dato : 24-10-01 23:47

Hejsa gandalf

Opgiver - Får en ramme på - vil jeg ikke have - uanset hvor meget jeg skriver af frameborder="NO" og border="0"

Takker for dit forsøg på at hjælpe mig

mvh
simsen

Accepteret svar
Fra : gandalf

Modtaget 50 point
Dato : 25-10-01 00:12

Hvorfor sagde du ikke det til at starte med? Hvis det er det som er dit problem skal du gøre således :

*************************************************************
<html>
<frameset rows="50%,50%">
<frame src="frames/frame1.htm" frameborder="NO" border="0" noresize>
<frameset cols="50%,50%">
<frame src="frames/frame1.htm" frameborder="NO" border="0" noresize marginheight=0 marginwidth=0>
<frame src="frames/frame2.htm" frameborder="NO" border="0" noresize marginheight=0 marginwidth=0>
</frameset>
</html>
*************************************************************
Gandalf

Kommentar
Fra : simsen

Dato : 02-11-01 15:53

Sætter jeg ikke border="0" og frameborder="NO" i frameset tag'en fremkommer der en ramme - hvorfor?