/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
knibning af tomatplanter guide
Fra : steffen15
Vist : 1177 gange
100 point
Dato : 01-06-09 22:08

hej skal ´have fundet en guide med billeder af de grene som skal knibes af!!
har læst en del steder ¨på google med forstår stadig ikke hvilken blde/grene som ikke skal være der????

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 110 point
Dato : 01-06-09 22:13

Hej med dig.
Læs her der står hvad du skal bruge.
http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/tomat/356.html

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 02-06-09 00:43

Det kommer sig ikke så nøje hvilke grene du klipper af - bare tag lidt hist og pist...

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 02-06-09 00:43

En tomat plante er lidt som en Bonzai - du skal bare forme den som du synes.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 02-06-09 10:20

I teorien er det et rigtigt godt råd Piaskov giver men der sker faktisk ikke noget ved at du helt lader være.

Jeg har forsøgsvis prøvet med at have en plante jeg intet gjorde ved mens jeg kneb de andre og det endte faktisk op med at det var den der ikke blev knebet der gav det største udbytte.

Den blev noget mere rodet at se på bar for for alvor lidt senere men da den først bar gav den meget.

Ved godt det ikke er videnskab men alligevel.

Jeg kniber alligevel mine da man jo alligevel skal ryste de planter der står i drivhus for at sikre bestøvning og jeg gætter på at de er lidt indre modtagelige for sygdomme når bladene ikke bliver for tætte i et fugtigt drivhus klima.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-06-09 10:36

Du kan også med fordel fjerne de allernederste blade fra planten, så kommer der mere "krudt" til tomaternes vækst

Godkendelse af svar
Fra : steffen15

Dato : 02-06-09 12:50

Tak for svaret piaskov.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-06-09 12:54

Det var så lidt. Held og lykke med det.
Jeg kan fortælle dig at vi har pænt store tomater allerede.
Agurkerne kan vi tage fra om 14 dage

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 03-06-09 01:13

Heeeey - hvorfor skulle min tomat-bonzai ikke også have point???