/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
el i kolonihave???
Fra : return
Vist : 5713 gange
100 point
Dato : 01-06-09 13:13

hej

har set at nogle kolonihaver der har et lille solcelle anlæg på taget til at lave el med

men hvad koster sådan noget og hvor køber man dert og ville man kunne købe det brugt og

hvorlang tid kan man feks se tv når den at lavet strøm hele dagen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-06-09 13:15
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-06-09 13:16
Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 01-06-09 13:22

Vil du spare penge, prøv at kigge i Den Blå Avis...

Er du til nye ting prøv :

http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/index.php

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-06-09 15:17

Hus at hvis du skal se Tv skal solen skinne, ellers giver solcellen ikke ret meget strøm.

Der skal et meget stort og dyrt solcelleanlæg til for at lade et batteri så et almindeligt stuetv kan virke 1 time.
Gætter på en investering på mellem 10000og 200000r.

du får meget mere energi for pengene, hvis du tager en lille opladet akkumulator med i kolobnihaven hjemmefra.
Men hvad skal du dog se tv for. Grøntsagerne vokser ikke bedre af den grund.
Se tv hvemme, og glæd digover naturen og bajerne i haven.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 01-06-09 15:19

Jeg tilslutter mig www.kerychip.dk da jeg kender ham personligt, kender også flere af hans tilfredse kunder, bl.a. min mor har tidligere brugt hans solcelle anlæg i hendes kolonihave
(hun har fået lagt 230V ind istedet, for ca 1 uge siden)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-06-09 15:23

Solceller er desværre stadigvæk ret dyre, se fx solcelleanlæg her, et 82 watt koster 6000 + en akkumulator, 5-600 kr

http://solkraft.dk/group.asp?group=312

Hvis du kommer til kolonihaven i bil kunne du i stedet nøjes med en akkumulator og en billader, slæbe batteriet med og have strøm nok til at se fjernsyn (du skal også have dig et 12v fjernsyn, uanset havd du vælger), samlet pris (uden fjernsyn) under 1000 kr, i stedet for det 6-7 dobbelte.

Og det er når det er dårligt vejr, jeg har lyst til at se fjernsyn, hvis det er lækkert og varmt ude (så solcellerne har ladet batteriet op) er det sjovere at sidde ude med en grill og en kop øl/vin.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-06-09 20:43

Tag cyklen med, klods den op og monter en gammeldags dynamo ved baghjulet, og så lidt ekstra omdrejninger når der skal brankes på el-grillen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-06-09 21:22

Jeg kender en der tænder havgrillen med sin kone.

Jow, kan gør hende gal i skralden så hun slår gnister med knæene.

Accepteret svar
Fra : dos-man

Modtaget 100 point
Dato : 01-06-09 22:56

jeg har selv solceller i vore sommerhus som styre alt lys og køleskab + diverse små ting
og jeg er lige blevet færdig med fuglereds opstilling af en ny kontrolboks ( forsøg med volt meter og amp meter og ampmeter til forbrug
men det er ikke nok med solceller alene

for dit vedkommende så vil jeg sige

1 stk 100 watt solcelle 4075 kr den lader ca 7 ampere
1 stk Laderegulator 495 kr.
1 stk inverter 12 volt til 220 volt 800 kr ( i haraldnyborg) firkantspændig
nogle lamper 12 volt 89 KR pr stk
og hvis du ikke vil betale for de dyre solcellebatterier , så 2*88 AMp batteri fra haraldnyborg 500 kr pr stk
dvs. med dette anlæg kan du se tv hele natten , men nu er det det med fjernsyn og pc hvis de er sat på 220 volt siden det skal helt være sinus spænding dvs en sinus inverter og den er DYR
se på
http://stratosol.eu

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 02-06-09 01:52

Jeg har fået NASA til at smide et par kabler ned til mit sommerhus oppe fra deres rumstation. Den har nogle enorme solfangere, og de har rigerligt strøm derude. Prøv at kontakt NASA og hør om du kan få en lignende ordning med dem.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 03-06-09 01:16

Vi kan evt. trække en ledning fra mit sommerhus over til dit hvis det har interesse.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-06-09 08:19

http://www.pjwindpower.com/idd1.asp

Et alternativ, du kan sælge strøm til hele området

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 04-06-09 00:48

Hvis du får en ledning fra mig må du også gerne sælge strøm i hele området.

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 08-06-09 07:13

Tak for svaret dos-man.