/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
bevar kobber farve
Fra : TariLiex
Vist : 6352 gange
57 point
Dato : 08-04-03 20:23

Jeg har et stykke kobber, som jeg har poleret og gjort helt skinnende, brasso og det hele.
Hvordan får jeg det til at bevare kobber farven? Med tiden irer det, og det er ikke særlig pænt,
og nu har jeg brugt så lang tid på at gøre det pænt..

Hvad gør jeg?

Jeg har prøvet med noget lakering, men det binder ikke, og der kommer små bobler...

HJÆLP

TL

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 67 point
Dato : 08-04-03 21:51

Før du lakerer skal kobberet være fedtfri (brasso er fedtet).
Prøv evt. med indteriør lak, som er ret neutralt. Og så ikke for tæt når du sprayer.
Spray let og lidt af gangen - vent lidt og så igen. Men det er ikke sikkert at det vil holde. Jeg har prøvet med jern og der farves det langsomt mørkere.
Måske er der andre der har en bedre løsning.
Emesen.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 09-04-03 01:44

Emesen har ret... min kære mand, der er sømand, ynder at bruge de lange vinteraftener på at fortælle om dengang, de altid skulle pudse kobber med knofedt, til det skinnede... og derefter lakere det, så det holdt!
Christina, der godt kan lide irret kobber!!!!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 03-05-03 03:11

hej...prøv at se denne side...
Mvh Christina
Hvad sker der med kobber, når det hænges udendørs. ?
Hvor lang tid tager det før kobberet er ir grønt. ?
Hvordan skal man vedligeholde kobber.?
Hvad kan jeg bruge til at pudse kobberet med.?
Hvor skal kobberpostkassen placeres.?
http://www.kobberkompagniet.dk/links/faq.htm
FRA LINKET; KOPI:
Hvad sker der med kobber, når det hænger udendørs.?
Kobber vil begynde at danne et beskyttende lag kaldet ir, først vil kobberet blive brunligt derefter vil den kønne grønne farve fremkomme.
Tilbage til toppen

Hvor lang tid tager det før kobberet er ir grønt.?
Det vil afhænge af placeringen, f.eks ved Vesterhavet hvor saltindholdet i luften er meget højt, der vil kobberet hurtigt blive grønt, inden for 3 til 5 år. Men f.eks midt på Sjælland hvor der ikke er den store påvirkning fra havet, der vil der typisk gå fra 10 til 15 år.
Tilbage til toppen

Hvordan skal man vedligeholde kobber.?
Kobber kræver ikke den store vedligeholdelse da det vil patinere i en smuk grøn farve som kan holde i mange hundrede år. Men hvis man ønsker at kobberet skal bevare sit blanke ydre lidt længere kan man pudse med bilvoks, det gør at vandet i en periode vil perle lidt af.
Tilbage til toppen

Hvad kan jeg bruge til at pudse kobberet med.?
Der kan benyttes almindelige metal-pudsemidler som f.eks Brasso, der påføres med en tør klud og pudses i "ringe" til kobberet bliver blankt, efterfølgende kan evnt. påføres bilvoks som også aftørres ifølge brugsanvisningen, dette gør at kobberet ikke så hurtigt vil løbe an igen.
Tilbage til toppen

Godkendelse af svar
Fra : TariLiex

Dato : 14-06-03 13:20

Kobberet er nu blevet rigtig flot....

Se det eventuelt på www.liex.dk

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-06-03 15:14

Jammen dog hvor er det flot. En yderligere køling kan få's ved at montere en blæser henover køleripperne (IBM's de gamle siger ikke noget)
Emesen.