/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Kloge ord
Fra : EA_HS
Vist : 853 gange
300 point
Dato : 01-06-09 04:51

Q, Hvordan udskifter man normaliteten med genialiteten ?

A, Alle ideer normaliseres ved sin egen realisation, med mindre, at de i deres udgangspunkt er radikalt tænkt og konsekvent udført. Intet er mere demokratisk end at råbe i munden på hinanden, de bedste ideer kræver mod og mod kræver overtalelse. Aldrig har et økonomisk overskud i den grad legitimeret et større åndeligt, intellektuelt, medmenneskeligt underskud. Kun det originalt perfektionerede forfængelige menneske kan genskabe denne balance.

Kloge ord,
Men kan de oversættes, til et mere forståeligt Dansk,
’simplificeres’, ?

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 01-06-09 05:01

Sort snak - men man ved jo godt, hvad der menes. Det er bare svært at oversætte til vores daglige tale....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-06-09 05:22

Hmm.... Jeg forstår godt hvad der skrives,
men jeg har uhyre svært ved at se 'det kloge' i den nævnte tågesnak.
..selvom det sikkert er forfattet af en velmenene humanist.

Det er omtrent lige så genialt udtænkt, som da Fogh og den samlede højrefløj øffede om, at der skulle være økonomisk råderum, før man kunne hjælpe de svageste i samfundet. Væk med 'smagsdommere' og røde lejesvende.

Fakta er, at de bedst stillede fik bevilget redskaber til, at berige sig yderligere i form af skattelettelser og bankpakker, samt at en bred vifte at landes klogeste hoveder blev erstattet med CEPOS og lign. bemandet med partisoldater fra den yderste højrefløj.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-06-09 06:06

Måske er 'de kloge ord' nemmere at forstå, hvis man perskektivere dem over dette uddrag af en kronik i Politiken:
Citat
I Danmark er der nok at tage fat på efter en Fogh Rasmussen-periode med en uliberal 'tuff on crime' retspolitik, der angiveligt ifølge Fogh Rasmussen selv skulle gøre op med en »blødsøden retspolitik«, men er endt med at være helt utilstrækkelig i forhold til de sociale og etniske problemer, der ligger bag den verserende 'bandekrig'. Man står med en ny kommunalstruktur, der på en uliberal måde er overplastret med regelsæt og kontrolmekanismer helt ned i detaljen af, hvad en enkelt plejehjemsassistent kan tillade sig at udføre på et plejehjem.

Man står med en universitetsverden, der er så styret af regler, utilitarisme og cost-benefit-tænkning, at den fri (grund-) forskning er en truet art. Man står med en Danmarks Radio, der er omringet af politiske påtryk. Man står med et sundhedssystem, der på trods af alle Fogh Rasmussens løfter om det modsatte er stadig mere præget af privatisme og private forsikringer og reelt truet som et sundhedssystem med lige adgang og lige ret for alle.

Man står – efter det af Fogh Rasmussen initierede »opgør med eksperterne« og »smagsdommerne« – med et bureaukratisk fletværk af nye råd og nye nu mere venstreacceptable 'smagsdommere'.

Og ikke mindst befinder landet sig i en finans- og snart også beskæftigelsesmæssig krise, som Fogh Rasmussen naturligvis langtfra er eneansvarlig for – en del af den skyldes en halsløs finans- og boligudlånspolitik i USA – men som han med sin såkaldt »lempelige« låne- og finanspolitik, der ensidigt sigtede på en forøgelse af den indenlandske efterspørgsel og endte i bristede bobler, må tage sin del af ansvaret for.

I kernen af dette borgerlige modstykke til den socialdemokratisk inspirerede velfærdsstat savner man viljen til en større social og menneskelig forståelse for de udsatte, de ikke-succesfulde, de psykisk syge, kort sagt alle de, der på den ene eller anden måde falder uden for normen.

http://politiken.dk/debat/kroniker/article721197.ece

..oder?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-06-09 06:08

Nyt ord: perskektivere ....? Næppe. Jeg mener selvfølgelig: perspektiverer !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-06-09 06:27

Hmm,.. javel, nu har vi altså to,.. der udmærket forstår hvad der menes, !
men ikke kan forklare meningen,..

hvorledes kan man så viderefortælle hvad der menes, ?

budskabet / indholdet er ment som en ”gave” til udvidelse af den menneskelige intelligens,
(udnytte den kreative intelligens fornuftigt)
men det kræver vel at ”modtageren” forstår,.. og kan viderebringe indholdet, ?

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 01-06-09 06:37

Hovedsagen må da være, at man forstår indholdet...

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 01-06-09 07:14

Ok. Here we are:

Alle idéer bliver normale i deres egen sammensætning/udførelse, hvis de i deres udgangspunkter er dybdegående tænkt og holdbart udført.

Intet er mere folkeligt, end at råbe i munden på hinanden, de bedste idéer kræver mod og overbevisning.

Aldrig har et økonomisk overskud i den grad lovliggjort en større (sjælelig) viden, følelsesdrevet og medmenneskeligt underskud.
Kun det perfekte, selvforherligende menneske kan genskabe denne ligevægt.

Gav det mening? Nej vel? Men man ved jo godt, hvad det handler om!
Man kan ikke oversætte teksten så den kan forståes ordret..... Men måske kan andre gøre det

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-06-09 08:14

Citat
Hmm,.. javel, nu har vi altså to,.. der udmærket forstår hvad der menes, !
men ikke kan forklare meningen,..

Det er sgu da fordi de ikke aner hvad faen der står, det gør jeg heller ikke

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 01-06-09 08:27

[CITAT]Det er sgu da fordi de ikke aner hvad faen der står, det gør jeg heller ikke
/CITAT]

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-06-09 09:36

I glemmer altså noget.

For at kunne evaluere den konsekvense del af en forholdsmæssig indikeret kontekst skal det være gennemgående godtgjort at den ambiente del er synliggjort, denne proces kan i givne tilfælde, som f.eks til brug i statestik, påregnes at tage en vis tid hvis det af flere årsager ikke kan påvises at der er et givent behov.

Comprende ???

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-06-09 09:59

No Señor

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-06-09 22:29

snerose,

hvis vi antager du har ret,..
så er din ’oversættelse’ i bedste fald mangelfuld,

hvis vi starter med ide / idéer
iflg wikepedia :
1) Idéer er aldrig i forandring. ( Deraf følger at de er evige ).
2) Idéer eksisterer helt uafhængigt af alt andet end sig selv.
http://da.wikipedia.org/wiki/Ide

hvorledes kan ”alle idéer, så blive normale i deres egen sammensætning / udførelse, ?

(hvis en ide, bliver normal / ændre sammensætning, ændre den sig ikke,.. så bliver det en ny ide i stedet.),……… eller hvad,. ?

Citat
Gav det mening? Nej vel?

og dog,.. selv om det ikke giver mening, mener du altså godt det kan vide hvad det handler om, ?

kan det i virkeligheden være en form for kopi af ”Kejserens nye klæder”,.. ?
http://mennta.hi.is/vefir/danska/rejselaere/materiale/HC%20Andersen/Kejserens.htm

altså hvis man taler / sammensætter ordene, tilstrækkeligt ’uforståeligt’
bliver / føler man sig ’ophøjet’ over sine egne mindreværdskomplekser, (bedrevidende)
idet lytteren / lytterne,.. ikke er i stand til at gennemskue hvad der menes,
før der kommer en ny ’vers’ / ordstrøm, af lignende ord sammensætninger,

og på denne måde ikke opfatter hvad der egentlig bliver fortalt (forsøgt skjult)
medmindre man har haft mulighed for at 'optage historien’
(så er det jo passende vanskeligt at stille spørgsmål),.. da 'mødet' er hævet / tiden udløbet,

Den slags ser / hører man ofte brugt i fx politiske (tidsbegrænsede) diskussioner,
(ofte forfattet af div. spindoktorer)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-06-09 14:12

Du glemmer at 'normalitet' er ekivalent med flertallets virkelighedsopfattelse.

Hvis 'normaliteten' degenerere som udtryk for en demokratisk proces (=realisation) der er undfanget af egoisme (= enhver er sin egen lykkes smed ideologi), kræves der en 'genial' (..og dermed ikke 'normal') kreativ tankegang for, at sætte sig ud over denne 'normalitet'-forfladigelse af begrebet medmenneskelighed. Hvorledes gøres dette ...er spørgsmålet.

Svaret er dog et 'ikke-svar'. Det er en konstatering !!!

Det er vist noget i den henretning der menes

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-06-09 19:23

Var ???

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 02-06-09 23:30

</MOLOKYLE>

Det er meget mulig, du har ret,.. selv om det ikke har været muligt at finde nogen Dansk oversættelse af ordet ’ekivalent’

det er også nærmest underordnet,.. idet hverken den ene eller anden ’forklaring / sprogbrug’
giver nogen fornuftig mening for den alm. Dansker,

den oprindelige tekst i mit ’spørgsmål’ stammer fra en udtalelse af Thomas Blachman,
kendt og hadet, som dommer i DRs X-factor, mm.
nu vil han åbenbart forsøge nye veje,.. kan bestilles til foredragsholder,… og bliver fremstillet som ’GENI’ eller ’IDIOT’
http://www.forfatterforedrag.dk/flx/foredragsholdere/thomas-blachman-foredrag-x-factor-musik/?gclid=CLudzeOD6JoCFcITzAodxlW7Aw

jeg har tit undret mig over hans irriterende sprogbrug, som i langt de fleste tilfælde er,
mildt sagt uforståeligt,.. dvs. det virker forvirrende, fordi opmærksomheden flyttes
fra det, udsendelsen handler om,.. til at forsøge at forstå hvad Thomas Blachman
i virkeligheden siger eller mener,… (eller også er det omvendt)

jeg mener,… har man et budskab, eller noget man vil dele med andre,.. (almindelige)
hvorfor så ikke bruge et sprog der kan forstås af flest mulige, ?
(er han mon bange for at fremstå som det han virkeligt er)

det forståelige,.. er bl.a. dét Lars Larsen, (Jysk) er blevet populær, kendt, elsket og rig på,

nu har jeg spurgt her, på KANDU,…
indtil nu, har der været 2,.. der mener at ha’ forstået budskabet,
ud af indtil nu,.. 103 ”besøgende”

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 03-06-09 12:57

Det er og bliver nok vanskelig og finde denne type du leder efter, så længe der er flest af dem
her,
Kommentar
Fra : MajKat

Dato : 03-06-09 06:17

________________________________________
Nej - Ellers mange tak din nød!

A:
Jeg er færdig med at snyde. Fik dårlig samvittighed, for det er kun de hjælpsomme, seriøse personer på Kandu.dk, som fortjener at ligge på toppen.
Det gør/gjorde jeg ikke.

B:
Giv du dine snyde points til en anden.
Måske en af de helt gamle snydere - jeg var jo en ny snyder.

C:
Endnu bedre:
Giv dine points til en, som ikke snyder !!!

MajKat

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 03-06-09 08:39

________________________________________
Til
MAJKAT JEG VED IKKE OM DU KAN SE DET, men jeg står med alt dertil hørende flagstænger an mas+ flag og vifter over et så genialt indlæg op i anus med om det er fandens fødelsesdag, eller anden, du er simpelthen et OVERGENI over luffea, og kan bringe din mening på bane,

Majkat vil du ikke gi mig ret i, som min læremester sagde til mig rigtig mange gange

Kjeld lad dog være for GUD,s skyld med at ødelægge noget i et kvarter,for andre som du skal have

mindst 30 stk af dine vener til at hjælpe dig på ret fode igen,i et helt år, måske mere og ved du så MAJKAT, den læremester har så ret så ret som nogen kan have

kan vi to ikke blive ennige om at missundelse og point - super point ++ mm er roden til alt ondt

du kan bare tage sådan en kandu fidus som B S J H som ikke kan tåle andre end ham selv

som gale kok, fordi han har noget india HAS som han nok ikke selv kan undvære

kender du ham MAJKAT alias B S J H og så hedder han Bjarne Feddersen, men - men
mAJKAT pas på IKKE og løfte pungen op af lommen så har hans mextyre forvandlet hele indholdet
selvfølgelig til hans fordel, pås på,

igen MAJKAT du er et overGENI som virkelig ikke skal tage pis på dem der er i samme rum,

længe leve Majkat hu RAAAA og så det LANGEEEEEEEEEEEe

jeg må nok sige at sådan nogle under målere som os, vi vil virkelig læne os op af dig MAJKAT

ok hvis vi da må tak på forhånd

MAJKAT jeg er meget ked af, at jeg ikke forstår og lave BLÅ link,

men jeg håber alligevel at du har fattet point point point tet,

mvh
vic2000 "" kjeld""

Kommentar
Fra : MajKat

Dato : 03-06-09 08:55

________________________________________
Hej lille kjeld

Ja, det er jo ærgeligt at jeg ikke kan give dig points - For du er vist ikke en snyder, men en person, som kæmper for retfærdigheden.

Kun valnød kan give points.

MajKat
(Forhenværende lille amatørsnyder)

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 03-06-09 09:34

________________________________________
Til

Majkat jeg er ærlig jeg har ikke været i kirke siden den dag, da den yngste af mine to drenge blev
konfirmeret,

Men -- men MAJKAT med den indstilling du her siger// skriver, så tror jeg, sammen med, rigtig mange her i det Forum At ham le Svingeren GUD han har sq tilgivet dig MAJKAT.

også selvom du laver en brøler mere, men så husk sig det da for fanden, så vi andre ved hvad du
har gang i

den her MAJKAT den fortjner at hun får en dyt i trompeten

mvh vic2000 "lillekjeld""

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 03-06-09 10:19

________________________________________
MAJKATttttttt er du her end nuuuueeeeee du må love mig uandset hvor du bor, det første lille vink
fra dig MAJKAT at du ikke har det godt. så smider jeg alt hvad jeg har i hænderne væk,
på nær min egen gode ven nede mellem benene, men så kommer jeg og hjælper dig MAJKAT,
jeg føler virkelig med dig MAJKAT og blive kaldt en snyde, når nu din sjæl er ren,
Citat
Hej MajKat... din snyder!
Fra : valnød
han er ikke en snyder vic2000
Citat
Hej MajKat... din snyder!

Vil du være med til en ny snyderunde?

Du skal bare svare på om vi er i Maj eller Juni.

MAJKAT du skal bare vide du har en du kan regne med i alle døgnet 24 stunder.

mvh, vic2000 "" lillekjeld""

Kommentar
Fra : valnød

Dato : 03-06-09 11:00

________________________________________
Kommer det ikke snart en af de "normale uplettede" brugere, så vedkommende kan få points?

MajKat og vic2000 er begge lidt "flossede i kanten" på hver sin måde, lader det til.

valnød

Accepteret svar
Fra : Snydetampen

Modtaget 189 point
Dato : 03-06-09 11:05

________________________________________
Jëj ër rën söm snë

Snydetampen

Godkendelse af svar
Fra : valnød

Dato : 03-06-09 11:06

________________________________________
Tak for svaret Snydetampen.

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 03-06-09 11:06

________________________________________
Citat
Kommer det ikke snart en af de "normale uplettede" brugere, så vedkommende kan få points?
- jo bare vent enten kommer Refi eller Piaskov med tungen hæmgende ud af halsen i en desperat higen efter point. Mit bud er at Refi kommer først, men han er så vidt jeg ved også "lidt" flosset så jeg ville vente lidt endnu.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 03-06-09 11:30

________________________________________
Citat
Kommer det ikke snart en af de "normale uplettede" brugere, så vedkommende kan få points?

MajKat og vic2000 er begge lidt "flossede i kanten" på hver sin måde, lader det til.

valnød

er det din indstilling til livet, så burde du sq lukkes inde i en af de gamle
beton bunkers ude på vestkyste, med kun et kuk huldi. ud over ´vandet, og så en beton tung dør som et undt ord der skal flere til at lukke op. du er da trols alt så ærlig, så kandu temaet nemt også kan gennem skue hvad for en profil du dækker dig under, og at en eller flere af samme sq skulle sies fra. Skit med Vic2000 men at du tager pis på MAJKAT du fortjener ikke og få to
BUNKERS så for ar få tiden til at gå så kunne du hoppe fra den ene til den anden nej en er rigelig
HR NØD val men husk og træk vejret fra den salte luft, for ælders rådner du op, sammelig
med en sild i salt lage. for den har da chancen til at overleve lidt længre end den rå, salt luft er godt

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 03-06-09 13:37

Er det Thomas Blachman ?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-06-09 18:05

vic2000

jeg er bange for at der er noget du har misforstået,..
det drejer sig ikke om hvilke KANDU medlemmer du synes om / ikke synes om,
dit personlige mellemværende med andre, kan du 'lufte' i din egen 'tråd'

derfor indsætter jeg lige det oprindelige spårgsmål igen,

Citat
Q, Hvordan udskifter man normaliteten med genialiteten ?

A, Alle ideer normaliseres ved sin egen realisation, med mindre, at de i deres udgangspunkt er radikalt tænkt og konsekvent udført. Intet er mere demokratisk end at råbe i munden på hinanden, de bedste ideer kræver mod og mod kræver overtalelse. Aldrig har et økonomisk overskud i den grad legitimeret et større åndeligt, intellektuelt, medmenneskeligt underskud. Kun det originalt perfektionerede forfængelige menneske kan genskabe denne balance.

Kloge ord,
Men kan de oversættes, til et mere forståeligt Dansk,
’simplificeres’, ?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-06-09 18:06

herefter

Citat
Hmm,.. javel, nu har vi altså to,.. der udmærket forstår hvad der menes, !
men ikke kan forklare meningen,..

hvorledes kan man så viderefortælle hvad der menes, ?

budskabet / indholdet er ment som en ”gave” til udvidelse af den menneskelige intelligens,
(udnytte den kreative intelligens fornuftigt)
men det kræver vel at ”modtageren” forstår,.. og kan viderebringe indholdet, ?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-06-09 18:08

herefter

Citat
snerose,

hvis vi antager du har ret,..
så er din ’oversættelse’ i bedste fald mangelfuld,

hvis vi starter med ide / idéer
iflg wikepedia :
1) Idéer er aldrig i forandring. ( Deraf følger at de er evige ).
2) Idéer eksisterer helt uafhængigt af alt andet end sig selv.
http://da.wikipedia.org/wiki/Ide

hvorledes kan ”alle idéer, så blive normale i deres egen sammensætning / udførelse, ?

(hvis en ide, bliver normal / ændre sammensætning, ændre den sig ikke,.. så bliver det en ny ide i stedet.),……… eller hvad,. ?

Citat
Gav det mening? Nej vel?

og dog,.. selv om det ikke giver mening, mener du altså godt det kan vide hvad det handler om, ?

kan det i virkeligheden være en form for kopi af ”Kejserens nye klæder”,.. ?
http://mennta.hi.is/vefir/danska/rejselaere/materiale/HC%20Andersen/Kejserens.htm

altså hvis man taler / sammensætter ordene, tilstrækkeligt ’uforståeligt’
bliver / føler man sig ’ophøjet’ over sine egne mindreværdskomplekser, (bedrevidende)
idet lytteren / lytterne,.. ikke er i stand til at gennemskue hvad der menes,
før der kommer en ny ’vers’ / ordstrøm, af lignende ord sammensætninger,

og på denne måde ikke opfatter hvad der egentlig bliver fortalt (forsøgt skjult)
medmindre man har haft mulighed for at 'optage historien’
(så er det jo passende vanskeligt at stille spørgsmål),.. da 'mødet' er hævet / tiden udløbet,

Den slags ser / hører man ofte brugt i fx politiske (tidsbegrænsede) diskussioner,
(ofte forfattet af div. spindoktorer)

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-06-09 18:10

herefter

Citat
</MOLOKYLE>

Det er meget mulig, du har ret,.. selv om det ikke har været muligt at finde nogen Dansk oversættelse af ordet ’ekivalent’

det er også nærmest underordnet,.. idet hverken den ene eller anden ’forklaring / sprogbrug’
giver nogen fornuftig mening for den alm. Dansker,

den oprindelige tekst i mit ’spørgsmål’ stammer fra en udtalelse af Thomas Blachman,
kendt og hadet, som dommer i DRs X-factor, mm.
nu vil han åbenbart forsøge nye veje,.. kan bestilles til foredragsholder,… og bliver fremstillet som ’GENI’ eller ’IDIOT’
http://www.forfatterforedrag.dk/flx/foredragsholdere/thomas-blachman-foredrag-x-factor-musik/?gclid=CLudzeOD6JoCFcITzAodxlW7Aw

jeg har tit undret mig over hans irriterende sprogbrug, som i langt de fleste tilfælde er,
mildt sagt uforståeligt,.. dvs. det virker forvirrende, fordi opmærksomheden flyttes
fra det, udsendelsen handler om,.. til at forsøge at forstå hvad Thomas Blachman
i virkeligheden siger eller mener,… (eller også er det omvendt)

jeg mener,… har man et budskab, eller noget man vil dele med andre,.. (almindelige)
hvorfor så ikke bruge et sprog der kan forstås af flest mulige, ?
(er han mon bange for at fremstå som det han virkeligt er)

det forståelige,.. er bl.a. dét Lars Larsen, (Jysk) er blevet populær, kendt, elsket og rig på,

nu har jeg spurgt her, på KANDU,…
indtil nu, har der været 2,.. der mener at ha’ forstået budskabet,
ud af indtil nu,.. 146 ”besøgende”

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 03-06-09 18:14

Så spørger jeg lige igen, er det Thomas Blachman du har det fra ?

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 03-06-09 18:18

Ah ja nu kan jeg se hvad du har skrevet, syntes nok det lød som ham

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-06-09 16:55

ekivalent ... = Simpel stavefejl.

Ekvivalent = medførerende/ensbetydende: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ekvivalens_(logik)

</MOLOKYLE>