/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Over stok og sten!
Fra : BjornJ
Vist : 721 gange
100 point
Dato : 31-05-09 21:48

Jeg er stødt på udtrykket i en sammenhæng hvor jeg aldrig har mødt det.
Kan jeg få nogle bud på betydningen?
Den der først rammer den nye betydning jeg har mødt får godkendelse af svar.

Bjørn

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 110 point
Dato : 31-05-09 22:09

Her er en udlægning
http://www.abeloneglahn.dk/det-betyder-over-stok-og-sten-86/

Og her en anden
http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=over_stok_og_Sten

Og jeg kunne ikke finde nogen hos dansk sprognævn, men nydansk ordbog siger, at det kommer fra tysk (ûber stock und stein) og betyder gennem uvejsom terræn.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-05-09 22:16

Citat
Jeg er stødt på udtrykket i en sammenhæng hvor jeg aldrig har mødt det
...
det ville nok gavne en del om du fortalte i hvilket sammenhæng da udlægningen ellers bare ville være den gængse

Godkendelse af svar
Fra : BjornJ

Dato : 31-05-09 22:29

Tak for svaret granner01.

Du var hurtig, det var nettop den betydning jeg støtte på.

Jeg har prøvet a drille min bror, som er meget klog. Han slog det op i den store ordbog over det danske sprog, bind 22. der stårdet ikke.

Bjørn

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-05-09 22:30

Forær ham Nudansk Ordbog i julegave. Der er ord og udtryk forklaret.
Og tag for pointene og god påske til dig

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 31-05-09 22:31

Hov jeg glemte at skrive at det var det svar med at male bindingsværket.

BJørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 31-05-09 22:34

Hej granner01

Dit andet link var sjovt.

Børn