/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Kan kommunen forlange kontouds
Fra : bibsamie
Vist : 8287 gange
100 point
Dato : 31-05-09 19:49

Kan kommunen i en kontanthjælpssag forlange at se en borgers bank kontoudtog for de sidste tre måneder, jeg mener det ikke vedkommer kommunen hvad man bruger sine penge til og hvor man bruger dem, eller er jeg forkert på den

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-05-09 20:10

Tjaeh, et eller andet sted er klienten jo selv interesseret i at kunne dokumentere sine udgifter.

Kommunen skal jo også se om man har købt en ny bil på 3 afdrag faldet på de sidste.tre måneder.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 31-05-09 20:13

Ja det kan jeg garantere dig for du er, det er sådan at de endda kan gå meget længre baglæns

de bæster. men det skal du ikke være ked af vel at mærke hvis der er røget Uganda dollers ind på kontoen det er noget pis, de kan få banken til at sende dem de sidste fem år,
og er der bare en lille bitte fejl så snakker vi om 10-15-20 år,
jeg håber ikke for dig at du har ladet gå lyse grå kroner ind, hvis du har så er det et lån, du skal tilbage betale du lånt af familie medlem og ikke nogen ude i byen for så er det også noget pis
held med dig pøj-pøl

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-09 20:21

Derfor har man en økonomi ved siden af en bankkonto

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 31-05-09 20:23

De behøver ikke se dine udtog, kommunen har adgang til oplysningerne og har lov til at benytte den adgang når du er kontanthjælpsmodtager

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 31-05-09 20:25

Kortoververden

mener du dermed at kommunen kan snage i hvad jeg bruger mine penge til og hvor.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 31-05-09 20:34

Nej, men de kan se hvor mange penge der går ind på din konto, og om du eksempelvis hæver feriepenge, eller får penge andre steder fra, hvad du bruger dine penge til er de ligeglade med, de kan dog bede om at se dokumentation for dine udgifter

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 31-05-09 20:34

Er det ikke tilladt at låne penge hvis man er på kontanthjælp.

Kommentar
Fra : Eschen

Dato : 31-05-09 20:38

Skal du ha' hjælp fra os!! skal vi kune se hvad du har__eller må du klare dig selv !!!! gør det:: det gør vi!!

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 31-05-09 20:43

Kontanthjælp er til mennesker uden penge, så hvis du har formue (herunder lånte penge) på mere end 10.000 kroner må du vente med at søge kontanthjælp til de er brugt

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-05-09 21:06

Man kan sagtens søge om at låne penge når man er på kontanthjælp, der er rubrikker til samme på låneansøgninger, noget andet er om de godkender ansøgningen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-05-09 21:09

Tag et arabisk sprogkursus, farv huden mørk, tag passende beklædning på og stil op nede på bistandskontoret, efter 5 minutter har Du penge til fladskærms-TV og BMW.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 31-05-09 21:10

LuffeA

det jeg spurgte om var, er det ikke tilladt at låne penge hvis man er på kontanthjælp, kan kommunen blande sig i hvad pengene er brugt til.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 31-05-09 21:11

LuffeA

jeg ville nu hellere have en ny mercedes frem for bmw

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-05-09 21:16

Hmm, det vides så ikke om udlåneren checker kreditværdigheden hos kommunen, så bliver man jo afsløret.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 31-05-09 21:29

LuffeA
det er ikke det der er problemet, jeg har kørt nogle penge ind over kontoen, skallede 2 x 15.000.- hvad vil kommunen sige til det, jeg har effektureret det som to lån

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-05-09 21:53

Selvfølgelig har kommunen ret til at se om man har penge i banken hvis man søger kontanthjælp. Kontanthjælpen er betalt af borgerne for borgerne(som er dig og mig) betalker skat til kommunen. De ansatte i kommunen er også betalt af mine skattepenge og jeg vil forlange af dem at de forvalter mine penge godt.
Og husk så, det er ikke en garanteret ret til kontanthjælp. Det er en ret hvis man er i nød. Og har en person penge i banken, så er man ikke i akut nød.
Og det er det kommunen har pligt til at finde ud af.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 31-05-09 22:36

de 2x15000 dem skal du så ha kvitto på at de er tilbage betalt, og de kan også forlange og få oplysning om hvem du har lånt dem af, og igen om det er rette mand der får dem igen

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 31-05-09 22:51

du skal passe på nu for de er ude på og sætte dig i en fælde, så de undgår og skulle give dig noget

de 2x15000 det ved de allerede, men har du så givet tegn til nervøsitet

de er også mennesker, forstår og se hvordan folk takler sådan en sag
pas på de ikke fælder for det kan komme til at koste basøre

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 31-05-09 23:08

Prøv at høre dem herinde
http://bistandsbums.dk/forum/stat_amt_og_kommune/vedr_kontanthj%C3%A6lp

Det virker som om de har gode kontakter og er hurtige.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 31-05-09 23:23

Her er også noget. En vil ikke kalde banklån for formue, men hvis man køber en bil for pengene, så er bilen formue (Hejdien 19-06-2008, 11:44 )
http://www.k10.dk/showthread.php?p=30603

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-05-09 23:26

Her er nok igen en der mener at "penge lugter ikke".Men tro mig:Det kan de komme til.
Fornemmer jeg at moralen ikke er særlig høj?????????

Mosebaek.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-05-09 23:33

bibsamie

Jeg kan godt forstå hvis kommunen ikke vil give dig noget og hvis de gør, så skal du betale det tilbage.
Mine skattepenge skal ikke gå til en der kan tro at man kan narre kommunen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-06-09 00:00

Hvis pengene er gået på kontoen før du begyndte at få kontanthjælp er det ikke noget problem, (medmindre det er sorte penge) udover at du så ikke kan få penge før dem på kontoen er brugt.

Men hvis det er penge du har fået ind på din konto, mens du har fået kontanthjælp, så har du et problem, for så har du haft en indtægt du ikke har oplyst om, og så har du fået kontanthjælp på forkert grundlag...det kaldes også socialt bedrageri

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-06-09 08:17

Aldrig har så meget vrøvl været skrevet på så kort tid

Dova er vist den eneste der har fattet pointen

Citat
Kan kommunen i en kontanthjælpssag forlange at se en borgers bank kontoudtog for de sidste tre måneder

Kort og klart - NEJ

Men de kan så lukke "kassen" hvis de mener der bliver svindlet - og så står du med bevisbyrden...

Selv POLITIET har IKKE adgang til dine kontoudtog uden en dommerkendelse, og den får de ikke uden "stærke" "beviselige" anklager.....

Kontoudtog er stærkt PERSONLIGE og sendes KUN til din hjemadresse.....

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 01-06-09 09:08

enig, dova, men dersom man søger ekstra tilskud, f.eks. til brillekøb eller fysioterapi, skal man framvise sidste tre måneders kontoudtog.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 01-06-09 09:24

dova

det det kort drejer sig om er at jeg har fået et lån på 2 x 15000 ind på kontoen men straks hævet dem igen og tilbagebetalt dem til udlåneren da jeg ikke fik brug for dem, det har intet med sorte penge at gøre, og spørgsmål om de har ret til at snage i hvad og hvor jeg køber ind.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 01-06-09 09:41

granner01

det har intet at gøre med at snyde kommunen, de har sat mig på kontanthjælp medens jeg afventer fp. grundet en ødelagt rygsøjle. Hvilket indebære diverse sjofelheder fra samme kommune, i form af diverse arbejdsprøvninger trods lægeerklæring, det må jeg bare bide i mig og udholde smerten, under disse, sygemeldinger godtages ikke.

per

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-06-09 09:58

I spørgsmålet om de 2 x 15.000 kr kunne de være emsige og spørge om Du vitterligt har tilbagebetalt.

Hvor man køber er man vel selv herre over, ligesom hvis pengene var normalt tjent, man har et givent beløb og kan vælge at handle i Netto eller Illum.

Da jeg var barn var der nogle steder ikke nogen direkte udbetaling til fornødenheder, socialhjælpsmodtagere gik blot ind hos købmanden og hentede varer, og købmanden sendte regningen til kommunen.
Nå ja, nogle slæbte så hjem til vilde fester.......hele ugen, og andre fik øl og snaps og overtalte købmanden til at skrive det som magarine og mel

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-06-09 10:02

Av for den, bibsamie.

Nogle kommuner skulle anklages for tortur når de ikke vil godtage nogen som helst form for sygdom.

Man har næsten indtrykket af at man skal stille med en dødsattest for ikke at blive sat i jobprøvning.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-06-09 10:29

Hold nu op med den "blødsødenhed"....

Der er INGEN der hverken bliver sendt i arbejdsprøvning eller arbejde hvis deres sygdom derved forværres

Citat
de har sat mig på kontanthjælp medens jeg afventer fp

HVEM siger du får den tildelt

Citat
at jeg har fået et lån på 2 x 15000 ind på kontoen men straks hævet dem igen og tilbagebetalt dem til udlåneren

Hvorfor går man ud og "låner" 30.000 på to hurtiglån hvis man ikke skal bruge dem..

Det "kunne" skyldes at man vil skynde sig at låne inden man er "registreret" som kontanthjælpmodtager - så er kassen nemlig lukket - til trods for at man på skemaerne kan sætte "hak"

Og hvorfor "hæve" pengene for at betale dem tilbage af anden vej - det kunne du have ladet banken ordne - så var "beviset" der jo sort på hvidt

Jeg forstår kommunerne der blot følger regler og love afstukket af regeringer - DE SKAL.....

Selv folk i rullestol kan arbejdsprøves (de fleste kan "slikke" frimærker) - om det så fører til et job er en anden sag.....

Med mindre du er en "grøntsag" kan der altid findes noget du kan bruges til....

I disse tider er FP en aller aller aller sidste udvej - og MEGET svær at opnå......

Læger gør blot deres arbejde og gengiver i sidste ende blot DINE ord for at du ikke kan noget.....
Det er IKKE deres problem at være "fangevogtere"...

Kommuner og stat har "andre" sagkyndige" der tænker HELT anderledes.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-06-09 11:00

PS....

Det er i øvrigt et lovkrav at du SKAL være arbejdsprøvet INDEN der kan tages stilling til FP.....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-06-09 11:21

Jeg tror ikke din kommune er specielt emsige. Regeringen med Fjog i spidsen lavede så stramme regler for få år siden. Det var da vi manglede arbejdskraft, og reglerne er endnu ikke ændret igen. Så komminen gør som loven siger.
Desuden er det i dag meget svært at få førtidspension. Det er fordi kommunen ikke får tilskud til det mere.
For 5 år siden (kan ikke huske årstal) fik kommunen refusion fra staten hver gang de betalte en borger førtidspension. Det gør de ikke mere og derfor har de forsøgt at smække pengekassen i.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-06-09 11:44

Også indvandrernes krævementalitet fik konsekvenser for danskere.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-06-09 16:01

refi

Citat
Der er INGEN der hverken bliver sendt i arbejdsprøvning eller arbejde hvis deres sygdom derved forværres

Jo, vel gør de så....jeg ser dagligt folk der bliver tvúnget i diverse aktiveringer, arbejdsprøvninger, afklaringsforløb o.s.v....selv om de fremviser læge- eller speciallægeattester der dokumenterer uarbejdsdygtighed .

Flere får også beskeden, at de slet ikke kan få sygedagpenge fra starten af en sygeperiode , medmindre de møder frem til en eller anden foranstaltning,

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-06-09 18:05

Citat
selv om de fremviser læge- eller speciallægeattester der dokumenterer uarbejdsdygtighed .

Det har jo ikke noget at gøre med de får det værre... (alle kan som sagt slikke frimærker)

Som nævnt skriver lægerne ud fra HVAD patienten oplyser....

Og oplyser en patient at de IKKE kan/vil arbejde - ja så er det det der bliver "anbefalet" - UANSET den faktiske tilstand

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-06-09 18:06

PS...

Kan du sidde hjemme i en stol - kan du også sidde på en stol under arbejdsprøvningen....

Og som sagt - det er LOVKRAV ved FPansøgning.....

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-06-09 15:54

Hej bibsamie.

Som udgangspunkt på dit spørgsmål, så kan kommunen godt forlange, at se alle relevante "papir" herunder også kontoudtog, MEN du har ikke pligt til, at udlevere dem!

Kommunen - sagsbehandlere - træffer beslutninger ud fra de foreliggende oplysninger - og har de ingen oplysninger, så træffer de beslutning ud fra det! Ud fra dette, skal du så ikke forvente, at du vil modtage nogen hjælp!

Kommunen - sagsbehandlerne - har to ting de SKAL overholde:1. Lovene og 2. Oplysningspligt over for, hvordan de kan hjælpe dig (Borgeren), men hvis de ingen oplysninger har/får om/fra dig, så har de ingen mulighed for at se om du har behov i forhold til lovgivningen og de kan heller ikke oplyse dig om forskellige hjælpemuligheder, når de ingen informationer har om/fra dig.

Prøv at vende det om fra negativt til positivt. Har man noget at skjule, så er det negativt, men ønsker man en reel hjælp - og har behov for den, så har man ikke noget at skjule, men det er klart, at hvis man lige har vundet 15.000 kr. og "fyrre dem af på en weekend", så har man ikke samme behov som en "syg enlig mor"! Så enkelt er det som udgangspunkt!

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 02-06-09 17:16

alka

det jeg har imod at udlevere kontoudtog er, jeg syntes ikke det vedkommer nogen hvor og hvad jeg handler, der er intet at skjule vedrørende indestående på kontoen, men er det som du siger ikke et krav at aflevere kontoudtog andet end til gennemsyn er der ikke noget problem i det, så oplys mig venligst om det er noget du mener eller noget du ved med sikkerhed, inden jeg tager på kommunen, men kontoudtogene for de sidste tre måneder.

mvh
per

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-06-09 17:19

Citat
men er det som du siger ikke et krav at aflevere kontoudtog andet end til gennemsyn er der ikke noget problem i det,

Læser du slet ikke indlægene

Kommunen kan IKKE forlange noget - men så risikerer du et AFSLAG.....

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 04-06-09 22:45

Hvis man ikke vil have at kommunen skal blande sig, så må man sørge for at gøre sig uafhængig. Kontanthjælp er IKKE en ret men en hånd til nødlidne. Vil man have penge uden en modydelse/krav, ja så skulle man have meldt sig ind i en A-kasse og spenderet de 200 kr./mdr. efter skattefradrag.

Selvfølgelig skal der være kontrol med kontanthjælp - som skatteyder kræver jeg det - ellers kunne jeg have stemt på Enhedslisten. Jeg betaler glædeligt 50% af min bruttoløn, men så forventer jeg også at de forvaltes forsvarligt!

Hvis du kan dokumentere at pengene du har modtaget er et lån og derefter tilbagebetalt lånet, så bør de være til at tale med på kommunen - dokumentation er nøgleordet, da de har hørt røverhistorier fra mange andre.

Mvh. Ampere