/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
gøre c: større
Fra : Melander
Vist : 1205 gange
200 point
Dato : 30-05-09 21:05

hej derude

jeg har brug for hjælp...

jeg har en Acer 9300 med vista på...

men nu er mit c: drev ved at løbe tør for plads, der er 9,8 gb på og kun 178 mb tilbage, hvordan kan jeg gøre den større, uden at miste alt????

mvh
Melander

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-05-09 21:09

Hvordan har du fået det MINDRE

Du må jo selv have partitioneret harddisken til den størrelse....

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 30-05-09 21:12

jeg har ikke selv gjort, jeg har prøvet at oprette en c: partition på 20 gb, men det kunne jeg ikke få lov til, så det endte med de sølle 9,8... men jeg har 70 gb der ikke er allokeret endnu...og et d: drev på 66gb.

så det er sgu træls at jeg ikke kunne få lov til at få c: lavet større, eller så kunne jeg vel ikke finde ud af det...hvad ved jeg, derfor spørger jeg...

melander

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-05-09 21:14

Kopier det du vil gemme over på en anden partition og for en sikkerheds skyld så brænd en kopi.
Så bruger du dette program til at ændre på partitionen

http://gparted.sourceforge.net/download.php

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 30-05-09 21:16

ok, men er det sådan at jeg kan kopier mit c: over på d: og så lave D: om til c: og dermed have et c: på 66gb??

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-05-09 21:19

Du skal ikke pille ved C:
Har du ikke en brænder så du kan brænde en kopi af dokumenter?

Og så brug det program jeg linkede til og få styr på din maskine.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 30-05-09 21:29

ok, nu er jeg ved at installere vista igen fra en acer genoprettelsesdvd...

jeg er nu der hvor jeg kan vælge partitioner, og har formatteret c: men når jeg så vil oprette en ny partition på c: siger den at c: ikke må være større end 10 gb....?????hvorfor

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 30-05-09 21:36

ok, nu tror jeg at jeg kom videre, nu har jeg c: 30gb og d: 60gb og e:60 gb

og vista installere videre..jeg krydser fingre.....

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 30-05-09 21:43

det lykkedes åbartbart selv at ordne det, men jeg har et andet Q nu da jeg er her, og svaret til det giver pointene...

jeg har en HP Pavilion Entertaintment dv 9000 som jeg har haft formatteret men jeg mangler en disk med drivere, er der nogle af jer der ved hvor jeg kan downloade sådan en...

og ja jeg ved godt at jeg kan hente drivere på hp.com men jeg kan ikke finde dem der skal bruges...

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 200 point
Dato : 30-05-09 22:40
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-05-09 22:55

Jeg håber det er lykkes for dig at ordne din maskine.

God pinse

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-05-09 03:11

Som granner01 skriver, brug Gparted sidste weekend var der en anden spørger med modsat problem, ved fælles indsats fik vi krympet C drevet og oprettet et nyt drev at gemme filer på, du kan flytte mappen Dokumenter inclusive alle undermapper, over på et andet drev, det giver luft på C drevet og alle dine filer er ikke påvirket at en eventuel geninstallation af Windows, det ser ud som om du nu har 3 drev, brug et af dem til mappen Dokumenter, det vil være det, som jeg vil anbefale i dit tilfælde, ellers kan Gparted snildt ordne den harddisk for dig, både udvide drev eller krympe drev, alt efter hvad brugeren ønsker

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-05-09 03:14

Citat
hvordan kan jeg gøre den større, uden at miste alt????
du mister intet ved den rette brug af Gparted, men spørg endelig om brugen først, du kan miste alt, hurtigere end du kan blinke med øjnene, hvis du bruger værktøjet Gparted forkert

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 31-05-09 09:08

nu var der ikke så meget at miste, ud over den tid jeg havde brugt på at installere vista, men jeg formatterede bare igen og fik ændret str. på drevene så de kan bruges....

Godkendelse af svar
Fra : Melander

Dato : 31-05-09 10:30

Tak for svaret miritdk.

jeg havde ikke opgivet det korrekte, så jeg kunne ikke få de drivere på din side til at virke, men hurra, jeg tog min blærbar og vendte den på hovedet, og opdagede til min skræk at den nedenunder ikke hed det samme som stod ved skærmen...

så nu er den kommet på nettet og hp opdatering er ved at gøre den helt klar...skøøøøønnnnttt

og er også ved at hente de sidste opdateringer til acer´en ....

god pinse og tak for kampen..

Melander

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-05-09 12:03

Citat
prøv her men vær sikker på hvad din maskine specifikt hedder
... der var en grund til den bemærkning - jubiii at du kom videre

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-05-09 12:21

Melander - ligger din Windows Vista nu på............................... C:

For det skal den helst.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 31-05-09 20:44

jep jep, den ligger på c:

melander