/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
"OPEL kyndige".
Fra : Mosebaek
Vist : 3084 gange
300 point
Dato : 30-05-09 18:41

Min go`e gamle Vectra B,16v årg.1997, er begyndt at brænde/svide ventilerne.
Bilen har "kun" kørt ca. 325.000 km. Den sved en ventil,for 1½ år siden.Nu har den gjort det igen.
Den skulle synes,og efter lidt reparationer,ved bagbremser gik den fint igennem.Da værkstedet skulle aflevere den ved mig,havde den undervejs svedet en ventil.
Er det min kørselsmønster,der gør det? Som regel rolig og "flydende". Skal man virkelig gi`sådan en gammel motor "nogle over nakken",for at brænde kokset væk? Har det noget med olie,eller benzin valg at gøre.Jeg tror selv på at det er "afprøvning" på værkstedet,der har været for hårdhændet.
Jeg har før set når en bil står og "pisker",med top omdrejninger,i 10 min.på værkstedet.
Nogle forslag til,hvordan man undgår koks på ventilerne.
Som en ægte Opel,skulle den jo nemt køre 100.000 km. mere.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 30-05-09 20:34

Hej
Min gamle Opel fik svidol ( måske stavet forkert ) og jeg har ikke haft problemer siden, det er noget af det bedste jeg har gjort og det kan du selv gøre.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 30-05-09 20:35

At motoren er slidt er naturlig når den har kørt så langt. Om mekanikeren har kørt råddent er mulig,men det trænger det ikke være. Du har selv brændt en ventil for 11/2 år siden.Ingen står og kører med top omdrejninger i 10 minutter på værkstedet.Hvorfor skulle de gøre det? Du kan købe additiv som du heller i olien eller i benzinen mod koks på ventilene.
alimak

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 30-05-09 20:35

Enten kører du med for mager blanding ( som overopheder ventilerne) eller også er spillerummet
justeret for lille. Det andet du nævner har intet med sagen at gøre. Mvh. K.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-05-09 20:48

Der er mange der har oplevet deres motorer er stået af efter en tur i synshallens røggastester...hvis det altså er en motor der i forvejen er ved at være træt.

men fejljustering af ventilerne kan også være skyld i de brænder.

Og "snolderkørsel" kan også være skyld i det grundet koksaflejringer.

Forkert justeret tænding

Forkert blanding

Der kan være mange årsager til en motor brænder en ventil.

Jeg kender en hvis Vectra lavede det nummer grundet en defekt katalysator

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-05-09 21:17

Citat
Du kan købe additiv som du heller i olien eller i benzinen mod koks på ventilene.

Gerne et tip om,navn og hvor det købes.

I gamle dage,fik bilen en danskvandskur,men det bruges vist ikke mere.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 30-05-09 21:49
Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-05-09 23:00

Nu er jeg ikke mekaniker, men det undre mig lidt at dine ventiler kokser til, men det kan dog være noget af forklaringen, at den bræbder ventilen hvis den ikke lukker ordentlig tæt på grund af koks...

Hvordan ser det ud med forbrug af olie ?

Nogle mekanikkere har det med at justere bilerne meget mageret, for at få et pånt CO2 talt, men det er der vist nogle biler der ikke har det godt med, Dette fik jeg oplyst ved Bosch service.

Fordi de ved bilsyn meget gerne vil have et lavt Co2 tal, men en mager blanding kan være meget usundt for ventilerner.

Hvis din koks skyldes olie afbrændingen, kan det formentlig være en fordel at køre nogle lange ture, da meget korte køreture, ikke er den bedste pleje af en motor.

Hvis en bil skal have et højte kilometer tal - er det bedst at de får det ved lange ture.

vh Ben

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 31-05-09 02:44

Langt de fleste bilmotorer der her kørt 325.000 km, har et,.. mere eller mindre,..
forøget olieforbrug, det skyldes alm. slitage,.. især på stemplernes ’olietætningsringe’
+ ind / udstødningsventilernes små ’pakdåser’,.
(de 16 små ringe på ’slibesættet’ herunder)
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2830210127&n=360685268&pn=682059362

Dvs. motoren suger olie ind i cylinderen ved slitagen / utæthederne
mellem ventilerne og ventilstyrene,
det kan til dels, afhjælpes ved at skifte ventilernes olietætningsringe,

desværre resulterer det ofte i at de,.. nu mere tætte ventilstyr,..
suger mere olie op i forbrændingskamrene, gennem de slidte olietætningsringe,
på stemplerne,.. (og dermed sætter sig på ventilsæderne),..
derfor bør stempelernes olieringe også skiftes,

alt i alt bliver det formentlig dyrere end en god brugt motor med lavt km. tal,

men der er en chance for at topstykkets forbrændingskamre er belagt med et lag sod,
som forhøjer bilens kompression,
det kan muligvis mindskes med et af alla de mirakel midler der findes,
eller en ’danskvand kur’

Citat
Som en ægte Opel,skulle den jo nemt køre 100.000 km. mere

hmm,.. ja det er da muligt,..
spørgsmålet er bare,.. hvad det 'løber' op i,.. med udskiftning af brændte ventiler,..

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-05-09 10:20

Citat
spørgsmålet er bare,.. hvad det 'løber' op i,.. med udskiftning af brændte ventiler,..

Ja netop,det store spørgsmål. Mener ikke Vectra`en,er kendt for at brænde ventiler.Jeg har nok været uheldig.Kender en Vectra B,godtnok en diesel,der har gået 700.000 km,har aldrig været åbnet.
Men jeg må jo nok indse,at den er i pensions-alderen.Det piner mig noget,da det er en "skønne" bil at køre i. Ascona`en,jeg havde før kørte 430.000 km,inden den gik alt kødets gang.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 31-05-09 23:10

Mig bekendt er det da dieselbiler der får omdrejninger i synshallerne ? De benzinbiler jeg har været til syn med bliver målt i tomgang og let forhøjet tomgang, og det burde de da ikke tage skade af.
En motor med 300.000 km på tælleren er vist godt kørt til, og mon ikke en udskiftning er mere rentabel end, at renovere på et topstykke der har kørt lige så meget ?
Endelig er der jo også muligheden af, at udskifte topstykket f.eks. fra en autoophugger, og så få det kontrolleret og trykprøvet inden montering ?

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 300 point
Dato : 01-06-09 02:52

Nu er det ikke sådan at der er bestemte bilmærker der er mere
’kendt’ for at brænde ventiler,.. end andre,

’moderne’ bilmotorer, fremstilles af robotter,
robotterne er programmeret til at ’acceptere’ en vis tolerance,
eksempelvis plus / minus 2 %,.. på alle dele,
(især vigtigt på hurtigt roterende / bevægelig dele som, krumtap, plejlstænger,
stempler, ventiler, mm.)

i langt de fleste tilfælde, fordeles plus og minus tolerancerne
nogenlunde ligeligt på hver cylinder,
det bliver så normalt en udmærket ’gennemsnitsmotor’

ind imellem sker det at ’robotten’ til cylinder nr. 1, får fat i for mange ’plus tolerancer’
mens ’robotterne’ til de andre cylindre,.. får fat i for mange ’minus tolerancer’

i kvalitetskontrollen er det hele ’ok’.. da det holder sig inden for de tilladte tolerancer,

i praksis,.. bliver det en motor med én (1) plus cyl. og tre (3) minus cyl.
dvs. en motor der er en hel del mere i ’Ubalance’,. end en ’normal gennemsnitsmotor’
nogle kalder det for en ’mandags motor’,.. eller ’mandagsbil’

samtidig er moderne bilmotorer monteret med ’bankeføler’,.. som forhindrer
’tændingsbanken’,..
dvs. tændingstidspunktet, på alle fire cylindre,.. (på en 4 cyl. motor),.. justeres efter
den cyl. der ’banker først’,… i dette tilfælde cyl. nr. 1,
det giver tilsammen en motor der tænder,.. og kører ’rigtig godt’ på cyl nr.1
men tænder, kører ’mindre godt’ på de andre 3 cylindre,

uanset hvad,.. så holder en motor i Ubalance,.. ikke nær så godt / længe,.. som en
’normal gennemsnitsmotor’
det giver anledning til kraftigere vibrationer, som forøger slitagen,. og risiko for
metal træthed,.. evt. knækket plejlstang, osv.

det er ofte årsagen til at du kan opleve to,.. tilsyneladende ’ens’ fabriksnye biler,
(fx Vectra),.. hvor den ene, fint kører 700.000 km,.. mens den anden ’kun’ kører 300.000 km

af samme grund adskiller man altid en fabriksny motor,
(der bruges til rally / motorsport)
og afbalancerer, polerer, afvejer alle dele så de er i perfekt balance,
uden det nødvendigvis giver flere HK,..
men simpelthen for at motoren holder længere, og evt.
kan holde til at blive tunet, yderligere.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-06-09 14:52

Tak for svaret EA_HS.