/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
?? Kabel mllm 2 pc ??
Fra : Line99
Vist : 623 gange
60 point
Dato : 30-05-09 13:04

Hej

Jeg har købt et ''cross-over'' kryds-kabel der skulle være beregnet til at koble to computere, men hvordan skal der indstilles så computerne kan hente fra hinanden ??

Håber I kan hjælpe

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-05-09 13:15

Det er formodenlig et krydset netværks kabel du skriver om det skal kobles til netkortet og det må gerne være et ekstra netkort, hvis du også vil have forbindelse til internettet

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 30-05-09 13:19

Hej

Det er et krydset kabel hvor stik-enderne er det samme som dem der sidder på mit internet. Butikken sagde at det var med dette man koblede pc-erne sammen så der kunne hentes fra den ene til den anden Men der sker ligesom ikke så meget når de kobles sammen

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 30-05-09 13:20

Jeg har ikke lige noget ekstra netkort, og det gør heller ikke noget at internettet tages fra når jeg sætter dem sammen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-05-09 13:21

Du skal have en fast ip-adresse på begge maskiner, samt et netværksnavn.
Herefter kan du under andet netværk se at maskinen og koble dig på den. Men husk du skal dele mapper med netværket.
Dem kan du dele på to måder; enten fuld deling eller kun læsebar.

Men hvis du har en router eller blot en switch, så kan du udnytte dette i stedet med almindeligt netkabel, og så samtidig have netforbindelse på begge maskiner.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-05-09 13:24

Er de to computere sat til selv at søge IP adresse ? Der kan godt gå flere minutter inden den gamle internet IP bliver udskiftet med den nye.
Og som Severino skriver, du skal ind og sætte deling på de Delte mapper

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 30-05-09 13:25

Hej severino

#Men hvis du har en router eller blot en switch, så kan du udnytte dette i stedet med almindeligt netkabel, og så samtidig have netforbindelse på begge maskiner.#
Sådanne noget har jeg ikke

Hvordan får man fast ip-adresse etc. ?

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 30-05-09 13:27

#Er de to computere sat til selv at søge IP adresse ? #
Overhovedet ikke

Jeg har sat kablet til i begge maskiner og der skete intet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-05-09 13:29

Citat
Sådanne noget har jeg ikke
det MÅ du have, og så dele gennem netværket, det er meget nemmere http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=150543&searchArea=&Soegeord= så er du kørende for 266kr. den kan også købes som DI-524UP så kan bruges med en usb printer fra alle computere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-05-09 13:31

Severino ved mere om krydsede kabler en jeg, så jeg vil ud at nyde solen i stedet for at være på Kandu.
God pinse til alle

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 30-05-09 13:34

God pinse til dig også

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-05-09 13:51

Hvis du har en router, kan du give hver PC et navn, som du så vil kunne se i dit netværk. Her vil du både kunne bruge dynamisk og statisk ip-adresse.

Hvis du kun har en switch, skal hver maskine opsættes med en fast IP-adresse, som du typisk kan vælge i det område der bruges til lokale netværker. Husk de skal være forskellige på de to maskiner.

Det gælder også på et krydset kabel.
Lokalt skal du kun bruge de faste lokal IP-adresser og supnetmask adressen, som kan være 255.255.255.0 - Netværksnavnet skal også være det samme i begge maskiner, hvis det skal fungere uden de store problemer.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 30-05-09 20:26

Hej igen

Herligt med lidt svar tusinde tak

Spørgsmål til ord: switch, herfra :
#Hvis du kun har en switch, skal hver maskine opsættes med en fast IP-adresse, som du typisk kan vælge i det område der bruges til lokale netværker. Husk de skal være forskellige på de to maskiner. #
>>Betyder ordet switch, at man bare sætter ledningen ind i stikket ??

Bortset fra det, så tror jeg at bliver nødt til at lægge win på min stationære som jeg nu kører fra med Ubuntu på en usb-fidus. Jeg vender lige tilbage senere, hvis det altså er ok med jer ??

Har lige et par bolde i luften som gerne skal falde ned på den gode måde snart

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-05-09 21:16

En router har indbygget et switch, som regel med 4 porte. Disse porte kan ved en dynamisk opsætning, styres af routeren, som så uddeler ipadresser på det lokale netværk.

En switch har ikke et sådant styresystem, så her må man selv opsætte de maskiner der skal tilsluttes, og tildele dem de nødvendige ipadresser som en fast adresse.

Man kan dog tilslutte en switch til en af routerens LAN porte, og få routeren til at styre de ekstra porte ved dynamisk kørsel.
Citat
Har lige et par bolde i luften som gerne skal falde ned på den gode måde snart

Husk det tæller kun hvis boldene rammer målet

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 30-05-09 22:37

tjaaa, jeg ved ikke hvad du skal gøre line, men du lyder vildt nuttet.... tihi

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-05-09 02:25

Det er vist mig som har bragt spørgsmålet helt ud af kurs, ved at nævne ordet router Line99 har en krydset netkabel og vil dele filer mellem 2 computere, kan i ikke hjælpe med det ?
Det er ikke nødvendig at lægge Windows ind for at dele filer, det kan du sagtens gøre med Ubuntu på usb fidusen, men du skal sætte deling til mens der er forbindelse til internettet, Samba som står for deiling på Linux computere, har ikke de nødvendige pakker til deling som standard, åben din hjemmemappe fra Places/Steder, gå et niveau op og højre klik på din hjemmemappe, hvis du vil dele alt på Ubuntu, klik på Sharing options og sæt markering i Share this folder, så kommer beskeden om at der skal hentes nogle pakker fra internettet, hent dem og sæt så markering i Allow other people to whrite in this folder (såvidt jeg husker bliver du spurgt om netværksnavn, hvis du ikke gør, så hedder den WORKGROUP) så er Ubuntu klar til deling og du kan sætte det krydsede kabel i, i stedet for internet kablet.
På din Windows computer åbner du Kontrol panel og åbner Netværksforbindelser, der skal du ovre i menuen til venstre, klikke på Opret et mindre kontor eller hjemme netværk, følg guiden og husk at skrive netværkets navn WORKGROUP og ikke MSHOME som Windows gerne vil kalde den, når guiden er fuldført, så genstarter du computeren og Windows er klar til deling, nu skal du så højre klikke på den eller de mapper som skal deles og klikke på fanen Deling, der skal du sætte markering i Del denne mappe og i Tillad andre at redigere i denne mappe.
Dine computere er sikkert sat til at finde IP adresse automatisk, og jeg gætter på at der i løbet af få minutter kommer en ny netværks ikon i Netværks steder i Windows og i Netværk som du finder under Steder/Places og den anden computer bliver vist der.
Ellers kan du fra Ubuntu finde Windows maskinen ved at skrive smb:/(/ip adressen) på Windows computeren, du finder IP adressen ved at højre klikke på ikonen for dit netkort og klikke på fanen Status, når du har skrevet den IP adresse efter smb:// så tryk på Enter og du vil nu være inde på Windows computeren.
Windows burde også kunne komme ind på Ubuntu computeren, men det lykkes bedst fra Ubuntu at gå ind på Windows, hvis du vil søge fra Windows, så åbne en mappe og skriv \\(ip adressen) på Ubuntu computeren, den finder du ved at høre klikke på netværks ikonen oppe ved siden af dit bruger navn i Ubuntu, klik på Netværks information.
Der hvor jeg har skrevet (ip adresse) der skriver du selvfølgelig IP adressen og ikke (ip adresse)
Mislykkes alle disse forsøg, så skal du oprette dit eget netværk med IP adresse efter eget valg, men forsøg nu den automatiske måde først, husk der kan gå op til nogle minutter inden netværket viser sig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-05-09 02:27

Uden for emnet: Det er altså smart og nemt at dele filer hvis du køber en router

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 31-05-09 14:16

Tuuuu-teeeeee-luuuuuuutttt

Herligt med jeres søøøøøøde deltagelse

Jeg skal nok lige vende tilbage, men jeg har jo lige et par spm. yderligere. Og NEJ OVN, du ødelægger i hvert fald ikke mit spørgsmål, jeg spørger jo i øst og vest og så skal svarene jo også være derefter

Jeg er nu næsten færdig med at have installeret xp prof på min stationære pc (den jeg havde Ubuntu på usb-fidusen). Nu er jeg på med men bærbare der også er ved at være færdig installeret med xp home og Ubuntu på en ny harddisk, desværre kan den ikke køre med USB-boot, så havde jeg nok ikke installeret Ubuntu på hd. (jeg købte jo to hd en til hver af computerne )

(( Router må jeg se at få kigget på senere ))

Kryds-kabel forbindelsen vender jeg lige tilbage med

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-05-09 23:41

Citat
Kryds-kabel forbindelsen vender jeg lige tilbage med
grav et dybt hul og læg den derned, glem hvor hullet er og køb en router i stedet for, det vil du med sikkerhed blive glad for

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-05-09 23:42

Piiiiiiiiiiiiiift tutteli tut huhej

jeg kan også

Kommentar
Fra : severino

Dato : 31-05-09 23:52

Måske har hun også gravet sine computere ned, så kablet kunne nå

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 01-06-09 01:10

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-06-09 11:26

Nu er du i følge en anden af dine spørgsmål, kommet på med begge maskiner.
Hvis du ikke har nogen form for lokal fordeling af din netforbindelse, i form af router eller switch, så er det besværligt at dele filer mellem dine PC'er, da alt skal ud og vende på internettet.
Derfor vil du med fordel, anskaffe en router, som gør livet meget nemmere.
En router er ikke dyrere eller væsentlig dyrere end en switch, men den er langt bedre, og hvis du vælger en med Access-Point, så vil du kunne udnytte det trådløse, på en langt mere fri måde.

Jeg selv kan sidde oppe bag i haven, med min bærebare, og surfe på nettet, samtidig nyde naturen og fuglenes muntre fløjten (samt en lille stille en i varmen)

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 06-06-09 11:24

Jeg er vist strandet lidt med dette spørgsmål

Jeg vil skaffe mig en router /switch på et tidspunkt, men ville jo selvfølgelig gerne have haft det til at fungere med ''fildeling'' mellem mine to pc-er med krydskablet. Jeg har rodet rigtigt meget frem og tilbage med det, men kan godt se at der er så mange indstillngsmuligheder og de forsellige guides man kan sætte win til at lave ikke rigtigt forklarer så jeg ved hvad jeg beder om før jeg faktisk har gjort det bla. bla. bla.... Jeg kan nu finde ud af at tildele delemapper, og jeg har fundet ud af at finde computerikonet for den anden computer på den første , men jeg kan ikke finde ud af at give mig selv tilladelser til at få lov til at åbne disse ikoner for den anden computer.

Hvis en eller anden ved hvordan man tildeler sig selv de nødvendige rettigheder til at rode på den tilkoblede computer, så vil jeg da gerne vide hvordan, men hvis det er bøvlet og trælst, så gidder vi ikke mere......... Jeg må så skaffe mig en router eller bruge USB fidus som jeg plejer

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 06-06-09 11:27

,,

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-06-09 12:27

Ok du er kommet langt nu den mappe du deler, lad os nu sige at det er Delte dokumenter, som du ser når du åbner Denne computer, højre klik på mappen og klik på Egenskaber, klik på fanen Deling, der skal være markering ved Del denne mappe på netværket OG Tillad netværksbrugere at ændre mine filer.
Et gæt: Du har ikke markering i den sidste

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-06-09 12:29

Det gælder også hvis du engang køber en router, eller en anden dims til at dele filer mellem computere, du skal give tilladelse til at andre må ændre i filerne på computeren

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 06-06-09 13:50

OVN'ski jeg kigger på det i aften eller i morgen - tak for at du gidder at være med endnu. Jeg bliver efterhånden lidt flov over alle mine laaaaaaaaange og indviklede spørgsmål

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-06-09 13:51

A-pro-pos mappedeling!
Hvis du har flere mapper til deling, så kan du gøre lige som jeg gør:
Mapperne kan kun læses og der kan tages kopi fra dem, men ikke skrives til og slettes i dem.
Så har jeg en enkelt mappe, som jeg har kaldt "filer udefra", som er fuld åben, hvori det er muligt at både kunne læse og skrive i fra en anden maskine på netværket.

Så kan det ikkegå helt galt!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-06-09 16:35

Skal vi samle sammen til en router til Line99.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-06-09 16:59

Jeg har da en uden AP som hun kan købe billigt. Det er en D-Link 804 med opdaterings CD til firmware.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 07-06-09 11:43

ÆÆææææ Eyvind
## Skal vi samle sammen til en router til Line99. [Blink] ##
er det det der hedder et vift med en vognstang ???
Spørger jeg for meget ???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-06-09 11:53

Nej nej nej nej .......................du spørger absolut ikke for meget.

Det er kun for at hjælpe dig til at udnytte dine computere bedre, at jeg foreslår en router til at håndtere kommunikationen mellem flere computere og internettet.

Med de de programmer du har installeret på dine comp. og pendrive, kører du næsten professionelt...................altså lige med undtagelse af den manglende router.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 60 point
Dato : 07-06-09 12:10

Spørg endelig noget mere, uden at spørge bliver man aldrig klogere, en stor del af min viden, har jeg fra Kandu + lidt erfaring når jeg roder med mine egne og andres maskiner
Og så et spørgsmål: Har du fået delt noget gennem det krydsede kabel ?

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 07-06-09 14:01

Fint nok Eyvind, så er det noget jeg læste ind i dine ord (undskyld), hvor jeg fra irl til tider møder holdninger at ''et-eller-andet'' skulle have været hvis man vil have lov til at spørge. Det kryber så bare op på mig nogle gange og tager livtag..

Vi spørger da bare videre - og kan vi ikke svare, kan det jo være at vi kan komme til det

OVN jeg er ikke rigtigt kommet videre (og jeg har nok også egentlig brug for lidt pause )..

Det eneste der kan krybe igennem mit krydskabel, fra den ene til den anden, er at ikonet for den anden computer, med dens HD-navn kan vise sig på den første, tror det hedder i fælles workgroup.

MEN jeg bliver nægtet adgang til at lukke op /dobbeltklikke på ikonet. Jeg får at vide at jeg ikke har rettighederne, og kan ikke finde ud af hvordan jeg tildeler mig selv rettighederne, som åbentbart er nødvendige.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-06-09 17:42

Der skal måske åbnes for printer og fildeling.

Måske skal du bare h-klikke på ikonet og vælge kør som administrator.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-06-09 17:50

Eyvind din Vista computer er gået dig til hovedet

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-06-09 18:00

Jaaaa Eyvind den er vist-a ikke så god den do!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-06-09 21:24

Så opgraderer jeg da bare til OS2 warp.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 08-06-09 19:54

Hej igen

Jeg er kørt virkeligt sur i dette emne jeg simpelthen ikke komme videre, så nu lukker jeg spørgsmålet, og vil så overveje at skaffe mig router på et eller andet tidspunkt. Jeg må lige ud i butikker og høre lidt, så jeg også ved lidt mere end ingenting.

Lige nu kører mine computere helt i top, og det vil jeg hellere tænke på end at jeg ikke lige får løst dette ene spørgsmål.Og før jeg havde spurgt viste jeg jo ikke om det var nemt eller svært. Microsoft med sine guids og alt det halløj er simpelthen så åndsvagt lavet, at med mindre man kan finde ud af det hele i forvejen, så er det ikke rigtigt til at finde ud af. Der er simpelthen så meget der kan tændes og slukkes for og er viklet sphagetti aktigt ind i hinanden, så for nu har jeg fået nok

Hvis jeg finder ud af det, eller laver en opsamling kan jeg jo fortælle om det hvis I vil høre - ellers vil jeg nok bare vende frygteligt tilbage med noget router noget på et tidspunkt.

I skal have 10000000000000 tak for indsatsen, men lige nu er jeg bare kørt fuldstændigt død på computer, og det er bestemt ikke jeres skyld, I har været en stor fornøjelse som sædvanligt

Jeg lukker til OVN, men der er også lidt til jer andre.

Godkendelse af svar
Fra : Line99

Dato : 08-06-09 19:56

Tak for svaret o.v.n.. Jeg spørger mere senere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-06-09 03:50

Selv tak - synd du ikke fik forbindelse gennem det krydsede kabel, desværre har jeg aldrig selv rodet med krydset kabel, måske har jeg ledt dig på vildspor, men så burde i andre have grebet ind.
Selvfølgelig vil vi gerne vide om der kommer hul igennem engang

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 09-06-09 06:18

OVN alle gjort et godt stykke arbejde og 99 % af tilfældene lykkes tingene, det synes jeg er vigtigt at tænke på. Når jeg igen skaffer en tom hd vil jeg prøve med den, for med alle mulige mærkelige indstillinger er man også på vej til at ''smadre'' indstillingerne for en velfungerende pc. Jeg kører jo FireFox på windows, og på et tidspunkt blev den helt mærkelig når jeg var på nettet, det hjalp så da jeg igen fik slettet /fjernet nogle af de indstillinger jeg havde lavet. Mit sikkerhedssystem (AVG+OnlineArmor) kan jo også tænkes at spille ind med hensyn til hvad må være åbent eller ej

Men altså lige nu har jeg også brug for lidt computer-rigge-pause og glæder mig over at være indehaver og bruger af hele to top-kørende computere, for det kom der jo også ud af alle mine mange lange spørgsmål

Takker igen alle for hjælpen