/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Slange i Paradis
Fra : kammanoerup
Vist : 1851 gange
100 point
Dato : 30-05-09 12:14

Hej -
I forsøg på at rydde lidt op i bunkerne i haven , så jeg pludselig en "slange"!
Ca. 25 cm lang- beige farvet med en lige sort linie ned ad ryggen, både den og jeg blev forskrækket!
Den er ikke tykkere end min lillefinger!

Er der nogen, der ved vilket vildt dyr, der er tale om?

Venlig hilsen Kamma

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-05-09 12:17

Snog

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-05-09 12:29

Mit gæt er også en snog.

http://da.wikipedia.org/wiki/Snog

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 30-05-09 12:37

Stålorm

Citat
. Hannerne er ofte ensfarvede kobberbrune. Hunnerne samt helt unge stålorme har en tynd, sort rygstribe.

http://naturguide.dk/?page_id=599 rel=

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-05-09 12:38

Snogen kendes helt sikkert på de to gule nakkepletter.

Hugorme er normalt mere brunlige og med sort zigzagstribe langs ryggen, men de kan variere i farve og udseende . de kan være lige så sorte som snoen.

En snog er normalt i nærheden af vandhuller, hvor den fanger føden.
Hugormen er mere i tørreområder, hvor den om natten eller på kolde dage gemmer sig i stendiger, kvasbunker og lign.

Mit bedste gæt er at du har mødt en hugorm. De er ikke særlig farlige.

I princippet kan det også være en hvilken som helst mere eksotisk slange som nogen har sluppet løs.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-05-09 12:39

Er den set i haven, så må det være en haveslange.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-05-09 12:45

Den beskrivelse der er en stålorm.
Og den er helt ufarlig.

Snog er sort med hvide/gule nakkepletter.
Og den er helt ufarlig

Hugorm lysbrun/brun/sort, men altid med zigzagmønster, som dog kan være svært at se på de sorte.
Og den er giftig

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 30-05-09 12:55

Tak til Norsted1 (der var først med svaret)

Det er en stålorm- altså slet ikke en slange men en øgle (så blev jeg så klog)

V:h. Kamma

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-09 12:56

Så er vi to der har lært noget idag, jeg troede nu også at en stålorm var en slange

Godkendelse af svar
Fra : kammanoerup

Dato : 30-05-09 12:57

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 30-05-09 12:59

Hvis du så de karakteristiske 2 gule pletter, men det var så ikke det du fik øje på.
Ellers havde du nok nævnt dem, ja så havde det været en snog.
Da det ikke kan være en hugorm fordi dens sorte stribe er sigsag og den er heller ikke beige
men brun.
Ja så er mit bud en stålorm.
Jeg har selv mange stålorme her hvor jeg bor, og de kan have mange flotte måder at klæ sig på. Kobber farvede med en eller flere sorte striber, helt sorte med lidt lysere striber.
En stålorm er en øgle som et firben, ja en stålorm er faktisk et firben uden ben, og den kan smide halen hvis den bliver fanget, derfor snupper jeg altid en stålorm i "hoved" enden hvis jeg vil kigge nærmere på den.
Højris

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-05-09 14:06

Får mig til at tænke på en hændelse sidste sommer,da jeg klippede hæk:

Pludseligt fik jeg øje på sådan en grøn "bæst",der lå inde i hækken.Den gloede på mig,med et par store glasklare øjn.Jeg stivnede og stod musestille.Omsider tog jeg mod til mig,listede ind efter min grensaks. Jeg snuppede den lynhurtig,bag ved hovedet.
Da jeg med forsigtighed,studerede den nærmere,viste det sig at den var af stof og træuld.Det var naboens børn,der havde smit den i hækken,måske sommeren før.
PUHA,den så altså livagtig ud.

God pinse, Mosebaek.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-09 14:29

Pu ha en forskrækkelse Mosebaek, godt det ikke var mig... jeg var nok død af skræk

Også god pinse til dig

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 30-05-09 17:03

Ganske interessant hvad man kan lære her

Det har været en lærerig og go' dag!

Go' pinse til alle.

Venlig hilsen Kamma