/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Folkeafstemning
Fra : brokke44
Vist : 680 gange
200 point
Dato : 29-05-09 09:40

Nu er medierne gået i selvsving, fordi meningsmålingerne indikerer rekordlav valgdeltagelse til både grundlovsændring og EU-valg.
Som republikaner er min interesse for oldinstitution Kongehus ikke eksisterende og min foragt for politikerløngeneratoren i Strasbourg turde være velkendt her på Kandu.

Burde man se stort på sine demokratiske rettigheder og deltage i den vinken med en mammutvognstang, som undladelse af valgdeltagelse resulterer i, og som åbenbart er på vej ?

Hvis man stemmer blankt indgår den blanke stemme i valgdeltagelsen, som kunne ende over 40%, som er minimumskravet for grundlovsændringer.

Hvad siger I ?

Jeg er bekendt med gruppen "Politik", og det er helt bevidst, at spørgsmålet stilles på Smalltalk-plan.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-05-09 10:02

Citat
Som republikaner er min interesse for oldinstitution Kongehus ikke eksisterende og min foragt for politikerløngeneratoren i Strasbourg turde være velkendt her på Kandu.

Ja jeg kan kun gi' dig ret i det her...men hvis der var mulighed for at stemme om kongehusets afskaffelse og udmelding af EU....såååååå

Kommentar
Fra : pve

Dato : 29-05-09 10:06

Citat
Jeg er bekendt med gruppen "Politik", og det er helt bevidst, at spørgsmålet stilles på Smalltalk-plan.
, men Politik gruppen er da ellers gået hen og blevet en smalltalk gruppe hvor der deles point ud til vennerne.

Personligt er jeg absolut ikke for de kongelige, men det er jo heller ikke det der skal stemmes om, men derimod om piger og drenge skal ligestilles til tronen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-05-09 10:11

Jeg skal stemme, ikke fordi jeg egentlig giiider, men jeg ka da ikke sidde og brokker mig over EU, hvis jeg er sofavælger

Og når jeg så først er kommet ud af døren, så tager det jo heller ikke så lang tid før det er overstået, og jeg bagefter har jeg en god samvittighed

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 29-05-09 10:12

Citat
Personligt er jeg absolut ikke for de kongelige, men det er jo heller ikke det der skal stemmes om, men derimod om piger og drenge skal ligestilles til tronen.

Det er jeg klar over, men vil en stillingtagen til spørgsmålet ikke indikere en (skjult) accept af kongedømmet ?

Kommentar
Fra : pve

Dato : 29-05-09 10:15

Citat
Det er jeg klar over, men vil en stillingtagen til spørgsmålet ikke indikere en (skjult) accept af kongedømmet ?
hvad med omvent ? Vil en "ikke-stillingtagen" ikke indikere at du mener piger ikke har samme rettigheder som drenge ?

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 29-05-09 10:17

Citat
men jeg ka da ikke sidde og brokker mig over EU, hvis jeg er sofavælger

Det er det, der er dilemmaet. Jeg er tilhænger af demokratiet, men modstander af EU.
Bare tanken om at sende Søren Søndergaard på evig parlamentspension er mig direkte imod.
Vil en undladelse af at stemme ikke have den ønskede virkning ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-05-09 10:23

Citat
Det er det, der er dilemmaet. Jeg er tilhænger af demokratiet, men modstander af EU.

Netop, samme her, men vi må jo desværre se i øjnene,at EU er kommet for at blive, vi kommer aldrig ud af det igen, så vi må da i det mindste gøre det lidt vi ka

Så må du pænt smutte afsted til stemmeurnen

Kongehuset... dem har jeg ingen mening om, men der skal være ligestilling også der

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 29-05-09 10:25

Citat
Vil en "ikke-stillingtagen" ikke indikere at du mener piger ikke har samme rettigheder som drenge ?

Nej, egentlig ikke, al den stund, at vi har ligestillingslignende tilstande allerede i DK.
Skal vi have en dronning eller konge udaf en børneflok. Det kan jeg da ikke tage stilling til, når jeg nu synes, at der ikke skal være en sådan overhovedet.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 29-05-09 10:26

Det burde også være muligt at stemme og samtidig tage visse forbehold.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 29-05-09 10:31

Citat
Så må du pænt smutte afsted til stemmeurnen

Det var egentlig min første indskydelse, men hvis valgdeltagelsen ender på 40,0000%, vil min undladelse af at stemme betyde en deltagelse på 39,99999999999% og dermed annullering af forslaget , helt i overensstemmelse med min indstilling.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-09 10:41

Jeg stemte da allerede i går.............................. pr. brev.

Og da jeg går i for ligeberettigelse mellem kønnene............blev det et JA.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-05-09 10:50

Okay.... men så ikke noget brok fra din side

Kommentar
Fra : pve

Dato : 29-05-09 10:54

Citat
blev det et JA.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 29-05-09 11:02

Citat
Og da jeg går i for ligeberettigelse mellem kønnene............blev det et JA.

Det ville jeg også have stemt - HVIS

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-05-09 11:05

Ka' du så tage dig sammen,og komme afsted, du har flere dage til at samle energi'en

Kommentar
Fra : Son-ny

Dato : 29-05-09 19:58

Jeg gør som de unge Radikale:

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2009/05/29/101937.htm

Og stemmer så på en EU modstander

Son-ny

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-09 09:33

På forsiden af http://ekstrabladet.dk/ er der en afstemningas undersøgelse om hvorvidt man vil stemme vedr tronfølgeloven.... jeg prøvede den for sjov, og der svarer over 61% at de vil stemme, så mon ikke de også stemmer vedr EU, når de er igang

Så smut du nu bare afsted

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 30-05-09 09:52

Ja-ja, men så er der altså godt 38%, der ikke vil stemme - et tal, der er langt større end Bodil Cath bryder sig om.

Jeg har ikke endeligt besluttet mig endnu, men hælder til min lille sofademonstration.

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 200 point
Dato : 30-05-09 10:01

Kongehuset er et levn fra før vi indførte demokrati.

At nogen pr arv har særstatus er en syg tanke i et land der vil kalde sig demokratisk.

Jeg ønsker ikke at kongehuset skal blande sig i mine sager og i øvrigt skal de overholde de samme love som jeg skal hvis de vil være en del af samfundet ellers kan de rejse.

Men da de ikke skal blande sig i mine ting vil jeg heller ikke blande mig i deres og undlader derfor at stemme selv om jeg stemmer til EU valget, har allerede smidt valgkortet ud.

Hvis man derimod laver en folkeafstemning hvor kongehuset skrives ud af grundloven og alle særlove vedrørende kongehuset fjernes så skal jeg nok møde op.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 30-05-09 10:05

Citat
Hvis man derimod laver en folkeafstemning hvor kongehuset skrives ud af grundloven og alle særlove vedrørende kongehuset fjernes så skal jeg nok møde op.

Ja, så var det en helt anden sag - er iøvrigt, forudsigeligt, enig i dine synspunkter

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 30-05-09 10:07

Jeg syntes lige, at I skulle have min "slagsang".

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 30-05-09 11:47

Og så vil jeg skynde mig at ønske jer alle (uanset hvad I gør den 7. juni) en god pinse.
Det bliver godt vejr, og vi kan se pinseen danse - hvis man ellers kan holde sig vågen

Godkendelse af svar
Fra : brokke44

Dato : 05-06-09 12:27

Tak for svaret Thomas.Haugaard.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 05-06-09 12:43

tIL NORDSTE1

Citat
Og når jeg så først er kommet ud af døren, så tager det jo heller ikke så lang tid før det er overstået, og jeg bagefter har jeg en god samvittighed

nordsted1 skal der grines eller skal der græde,s

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 05-06-09 12:51

til nordsted1

Citat
Netop, samme her, men vi må jo desværre se i øjnene,at EU er kommet for at blive, vi kommer aldrig ud af det igen, så vi må da i det mindste gøre det lidt vi ka

Synes du så ikke man kan godt lære lidt af franskmændene, ??

Samel hele styrken som er imod ved Grænserne, og så blive siddende indtil vi kommer ud af den

Rotte rede EU, ( slogan)) NOW passage for tilhængere. passage kun for modstander EU der skal ned og have alt udryddet, ???