/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hvilket DSLR kamera?
Fra : palle22
Vist : 1572 gange
200 point
Dato : 28-05-09 22:19

Hej
Min kæreste vil gerne begynde at tage billeder med spejlrefleks kamera. Hun har ikke prøvet det før, og ved ikke noget om, hvilket kamera hun skal købe. Hun vil gerne holde sig under 3000,-, incl en eller anden form for objektiv. Kan det lade sig gøre? Og hvad kan eksperterne herinde anbefale?

Mvh

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 28-05-09 22:41
Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 28-05-09 22:41

Det lyder lidt som at ville blæse og have mel i munden.
Under 3000 bliver det skrabet med DSLR incl. optik. Jeg mener at have set et Sony alfa 200K med 18-70 optik. Ikke nødvendigvis et dårligt køb, men hvis 3000 kr grænsen skal holde er jeg ret sikker på, at der er mere fotoglæde i et målesøger kamera - altså et ikke spejlrefleks, men hvor der også er optisk søger.

Hvorfor skal det være spejlrefleks?

MVH
Gert

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-05-09 22:53

Jeg ville vælge, at tage ud og ose i diverse forretninger, og se samt prøve de forskellige apperater.
Samtidig skal I have lidt info om de minimums krav som I stiller til apperatet.
Kun når I står med det i hånden, får I en fornemmelse af, om det er noget I vil se lidt nærmere på.
Få så lidt brochure med hjem, og snak tingene igennem.
Herefter går I ud og se det/de valgte modeller, og træffer det endelige valg.

Her på kandu er der mange forskellige meninger. Det er som at spørge om hvilken so der syntes bedst om sine grise.

Kommentar
Fra : mubbur

Dato : 29-05-09 00:13

Hej Palle 22
Her er et godt Camera
http://www.pricerunner.dk/pl/29-1116270/Digitalkameraer/Canon-EOS-1000D-Black-18-55mm-Lens-Kit-Sammenlign-Priser
og til den pris du snakker om

Hilsen Óli

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-05-09 02:24

I gamle dage var spejlrefleks vigtigt for at kunne se og bedømme motiv og skarphedsdybde.
Efte vi har fået digitalkameraer ded display , er der ikke så meget fordel ve det mere.
Fordelen er mest et større i udskiftelige linser.
Men hvis prisen er vigtig får man ikke linsudvalget, og så er man bedre tjent med et godt almindeligt søgecamera.
Jeg sværger til Canon.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-05-09 07:48

Digital D-SLR får du ikke for under 3.000 Kr.

Jeg har lige bestilt en skrabet til 5.600

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-05-09 08:01

Jeg købte for nylig et brugt Canon EOS 300D inkl to optikker for 1500 kr. på QXL.

Så hvis det ikke behøver være nyt, så er der masser af muligheder.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-05-09 08:48

Citat
Canon EOS-300D er det første digitale spejlrefleks der bryder den magiske prisgrænse på 10.000 kr. Det gør den endda i et kit der inkluderer et 18-55mm objektiv

En god handel må jeg sige

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-05-09 08:51

Du kan vælge kamera med billedtabilitet, det koster mere.
Billedstabilitet findes i kamerahus eller objektiv, jeg foretrækker
kamerahus.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-05-09 08:53

Jeg har set Sony og Nikon til 3.600 Kr

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-05-09 09:59

Citat
Canon EOS-300D er det første digitale spejlrefleks der bryder den magiske prisgrænse på 10.000 kr. Det gør den endda i et kit der inkluderer et 18-55mm objektiv

En god handel må jeg sige

Næ, 300D er et udmærket kamera, men mere må man ikke gi' for så gammelt et brugt DSLR, og spejlreflekskamera er noget af det hvor man kan komme grumme galt afsted med at købe brugt, da det er lidt sart grej, og man risikerer at få et apparat hvor spejle o.s.v. er ødelagte, og hvor lukkeren er slidt totalt op (den har en vis levetid, og en udskiftning der ikke kan betale sig da det koster næsten lige så meget som et nyt kamerahus)

Citat
Hun vil gerne holde sig under 3000,-, incl en eller anden form for objektiv. Kan det lade sig gøre? Og hvad kan eksperterne herinde anbefale

Efter min mening kke hvis hun vil ha' kvalitet og et mærke hvor der er tilstrækkeligt med muligheder for at udvide tilbehøret.

Nikon D40 er/var eks. et temmeligt billigt apparat, men det havde så den svaghed, at det skal bruge dyrere objektiver med autofokusmotor indbygget fordi det ikke er bygget autofokusmotor i kamerahuset.

Nu skriver du, at hun ikke har prøvet DSLR (spejlrefleks), men har hun taget billeder før, og hvis, hvad så med for et apparat?

M.h.t. spejlrefleks kræver det noget mere teknisk indsigt, eks. at kunne indstille kameraet manuelt for at få et godt resultat, og på de fleste spejlreflekser er der eks. ikke liveview så man kan se "billedet" før det tages.....billeder fra spejlrefleks kræver også mere billedbehandling, da de rå billeder virker mere "flade" end fra et "almindeligt" digitalkamera.

Hvis din kæreste er helt ny indenfor fotografering, vil jeg slet ikke anbefale et spejlrefleks, medmindre hun sætter sig grundigt ind i det tekniske bag emnet først, for med et spejlrefleks får man alt for lidt og alt for dårligt ud af resultatet, såfremt man bare sætter det på auto og bruger "point & shoot-metoden.

Så vil jeg i stedet anbefale et "almindeligt" digitalkamera blot med flere muligheder end et lille lommekamera, og så vente og spare op til noget "ordentligt" spejlrefleks...eks. et eller andet ultrazoomkamera, hvor bl.a. Canon har modeller der er helt i top og leverer fantastisk flotte resultater.

eks. :

http://www.godigital.dk/dk/xw5927.asp

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-05-09 13:31

Citat
man kan komme grumme galt afsted med at købe brugt,

Helt enig, den slags køber jeg aldrig brugt

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-05-09 14:12
Kommentar
Fra : mubbur

Dato : 29-05-09 17:43

Hej køb et Canon 1000 D så går du ikke fejle det funger bare pris 2758
så har du et godt camera

http://kamerashop.dk/

Hilsen Óli

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-05-09 18:11

Citat
Hej køb et Canon 1000 D så går du ikke fejle det funger bare pris 2758

Det er kun kamerahus

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 30-05-09 11:29

Skal det være for bære-effekten skal det være spejlrefleks med (besværligt udskiftelige) objektiver. Skal det være let, smart og moderne for at få gode billeder, så prøv et af de gode fx fra Panasonic FZ50 eller FZ18 med 18 gange zoom. Hvad skal man skifte objektiv for, når man kan få det hele i ét?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-05-09 12:06

Citat
med (besværligt udskiftelige

Vrøvl

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-05-09 00:31

Citat
med (besværligt udskiftelige

Vrøvl

Nej, det er faktisk ikke vrøvl, og for at være dækket ordentigt ind, hvis man vil fotoagrafere alsidige motiver, så skal man i hvert fald slæbe rundt med kamerahus + 3 objektiver...(makro, vidvinkel og zoom-objektiver)

Og ALT det kan man få i et, nemlig eks. sådan et 20 gange zoom Canon, som jeg linkede til tidligere i tråden.

Jeg fotograferer meget, har både små lommekamera, ultrazooms, og spejlreflekser med hele udstyret........og jo, det er besværligt, og gæt hvilket kamera der oftest får lov at blive hjemme

Kommentar
Fra : severino

Dato : 31-05-09 09:55

Det er rart med meget zoom, men for at kunne tage gode billeder med fuld zoom, skal man enten et døgn i fryseren eller have et godt stativ, hvis billedet skal være klar og tydelig.
Mit Minolta har 12 gange optisk zoom, hvilket er såmeget at det er sværd at holde stille med fuld zoom. Hvis jeg så aktivere den digitale zoom,kommer jeg op på 48 gange. Men digital zoom bør være noget man bruger i nødstilfælde. Optisk zoom er langt det bedste.

Så skal man tage billeder på afstand af langt-bort-istand, såhusk lige stativet. Det betaler sig.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-09 15:45

Citat
Nej, det er faktisk ikke vrøvl, og for at være dækket ordentigt ind, hvis man vil fotoagrafere alsidige motiver, så skal man i hvert fald slæbe rundt med kamerahus + 3 objektiver...(makro, vidvinkel og zoom-objektiver)

Det sjove sker, for at være dækket godt ind har mange prof kamerahus med mange objektiver +
det enkle hurtige digitalkamera med sig.

Så jeg er delvis enig med dova, men vil ikke undvære mit kamerahus med flere objektiver.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-09 15:47

Til severino kan jeg tilføje: Fjernbetjening og stativ, så kører det uden om fryseren.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-09 19:49

En god ven med kameraudstyr for 50.000 sagde forleden.

Det udstyr er ikke meget bevendt hvis manden ikke forstår at bruge det.

Så han studerer billedkompositiom og meget mere for at kunne fotografere.

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 31-05-09 22:10

Der kommer da en gevaldig masse ikke særligt sigende indlæg i dette forum!
Tilbage til Palle
Skal det være Spejlrefleks?

Fordele
What you see is what you get - også i solskin, hvor skærmen på andre kan være svær at se ordentligt.
Ingen forsinkelse ved optagelse
En væsentlig større billedchip, der giver større skarphed og mindre billedstøj
Ofte også væsentlig bedre optik
Udskiftelig optik

Ulemper
Pris
Vægt
mindre handigt
alt andet lige nok også mindre robust.

Jeg har et Nikon DSLR, men når jeg er på slalomski foretrækker jeg at bruge et vejr-tæt kompaktkamera.

Det er da rigtigt, at man kan få målesøgerkamera med 18*zoom, men som regel er der ikke en ordentlig vidvinkel, og de lange brændvidder vil der oftest være både lav lysstyrke og lav opløsning.
Vidvinkel svarende til 35 og gerne 28 mm i 24*36 format er en rigtig god ting. Det får man ikke i alle kompaktkameraer, men heller ikke i de billige DSLR løsninger.
Sony DSLR-A200 Black + 18-70mm er faktisk en undtagelse. Jeg kender ikke Sonys optik, men zoom-området er meget brugbar - det samme, som jeg bruger som standard.
Ifølge
http://www.photozone.de/sony-alpha-aps-c-lens-tests/140-sony-18-70mm-f35-56-dt-review--lab-test-report
er kvaliteten OK i forhold til prisen

Sammenligner man billed-kvalitet mellem et 3000 kr DSLR og 3000 kr kompaktkamera tror jeg ikke nødvendigvis, at det falder ud til DSLR'et fordel.

I forhold til at købe brugt DSLR vil sælgere af brugt udstyr ofte have svært ved at forstå, hvor lidt de kan få for deres dyre (da de købte det) kamera. Der er imidlertid sket så meget med teknologien de senere år, så det Canon D300 som for 7 år siden kostede omkring 10.000 på alle punkter er dårligere end de billigtste nye DSLR'er (med mindre, der følger et rigtigt godt objektiv med.
Sammenlign med at forestille sig at købe en 7 år gammel brugt bærbar computer, som engang kostede 15.000. De nye E-books til 2-3000 er væsentligt hurtigere, har bedre skærm og bedre batterilevetid.

MVH
Gert

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-06-09 08:06

Citat
Der kommer da en gevaldig masse ikke særligt sigende indlæg i dette forum!

Hold da kæft din klovn

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-06-09 13:17

Fotografering i stærkt sollys, og især med skygger, har og er stadig en opgave for øvede.
De fleste digitalkameraer kan ikke klare denne opgave pr. automatik, hvis den ikke har spotmåling som mulighed. Det er uanset om vi taler spejlrefleks eller anden form for digital fotografering, og problemet går igen når vi bevæger os over i video optagelser.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-06-09 14:10

Fotografering i stærk sollys er noget møg hvis man har et digicam med kun display.

Derfor er D-SLR at foretrække.

Man kan skaffe sig en HoodLoupe, mest beregnet til at se billederne i cam.
Muligt man kan bruge HoodLoupe til fotografering, lidt bøvlet tror jeg, den er ikke
fastmonteret på cam.

http://www.hoodmanusa.com/prodinfo.asp?number=H%2DLPP3

Har ikke hørt nogen der fortryder køb af HoodLoupe.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-06-09 12:13

LCD display tåler ikke sollys, det udmattes med tiden.

Igen er god grund til at vælge D-SLR

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-06-09 16:03

Citat
Fotografering i stærk sollys er noget møg hvis man har et digicam med kun display.

Nu er det jo altså kun "røven af 4. divison"-kameraer, der kun er udstyret med skærm/display som søger.
Ikke noget man kan bruge til noget hvis man seriøst vil noget med at tage billeder udover de hurtige snapshots ved festen...og et skævt billede af vesterhavet på den årlige udflugt

Gode digikameraer/ultrazoomkameraer er også udstyret med søger, på nogle dog en elektronisk søger, men det virker på samme måde.

Så at bruge det som argument for at vælge DSLR, fortæller da kun lidt om, at du vist slet ikke ved så meget om emnet som det gerne skulle lyde

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-06-09 16:32

Citat
Gode digikameraer/ultrazoomkameraer er også udstyret med søger, på nogle dog en elektronisk søger, men det virker på samme måde.

Jo da, men den slags har en paralellfejl, derfor ikke samme gode resultat som D-SLR

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-06-09 16:33

Citat
Så at bruge det som argument for at vælge DSLR, fortæller da kun lidt om, at du vist slet ikke ved så meget om emnet som det gerne skulle lyde

Jow da, men små portioner så tumperne kan hænge med.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 02-06-09 17:58

Okay, det er jo overvældende med alle disse kommentarer! Mange tak for dem.

Min kæreste vil gerne have spejlrefleks, fordi det hun mener det giver en større dybde i billederne. Hun er begynder, men vil gerne have fotografering som hobby. Derfor er det en nødvendighed at der kan indstilles en masse på kameraet, å det stadig er sjovt efter ½ år.

Vi har kigget på dette kamera: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=447821&searchArea=&Soegeord=

Kan det anbefales? Eller findes der andet bedre i samme prisklasse? Det er lidt det samme som gertfthomsen linker til?

Er dette kamera meget bedre?:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=425723&searchArea=&Soegeord=

Jeg håber I kan hjælpe.

Kommentar
Fra : mubbur

Dato : 02-06-09 18:04
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-06-09 18:19

Citat
Sony a (alpha) DSLR-A300K
(Sony DT 18-70mm linse)
Bedste pris: 3.338 kr.
http://www.sony.com

Jeg ville vælge dette Sony. Du får et rigtigt godt objektiv.

Prisen kan ikke kritiseres.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-06-09 18:20

Men læs nøje dova´s indlæg, de kommer fra en ekspert.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-06-09 19:57

Citat
Min kæreste vil gerne have spejlrefleks, fordi det hun mener det giver en større dybde i billederne

Der er ikke en smule forskel på dybden i billederne om det er et DSLR eller et andet digitalkamera, for dybden i billedet afhænger af den blændeåbning man stiller kameraet på

Og uanset hvad, så ser billeder fra et DSLR mere flade og ferske ud, indtil de har været i et billedbehandlingsprogram og få rettet på farver, kontrast og skarphed

Citat
Er dette kamera meget bedre?:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=425723&searchArea=&Soegeord=

JA

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-06-09 19:59

Citat
Jo da, men den slags har en paralellfejl, derfor ikke samme gode resultat som D-SLR

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-06-09 20:12

Citat
indtil de har været i et billedbehandlingsprogram og få rettet på farver, kontrast og skarphed

Hvem siger det ?

Kommentar
Fra : frisgaard

Dato : 19-07-09 16:31

Jeg har MULIGVIS det du søger:

Olympus E-410 Double Zoomkit(vil sige, at der følger de 2 nedenstående objektiver med huset)
14-42 mm objektiv
40-150mm objektiv
2 batterier
taske til det hele......
- Alt dette får du for 2800......
Skriv en privat besked til mig, så kan du få flere oplysninger....

Mvh.
Asger Frisgård

Accepteret svar
Fra : jmderby

Modtaget 200 point
Dato : 23-07-09 12:30

Sony Alpha 200 er et godt køb og bedre end noget kompakt kamera. Men kan du skaffe et nikon d40
ville det også være godt. Det mangler dog focus motor og billede stabilisering i kamera huset. Jeg ved desvære ikke om d40 er gået ud af handlen.
Mvh. jens ole

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 23-07-09 18:13

Tak for svaret jmderby.

Kommentar
Fra : henrik59

Dato : 29-07-10 07:38

De fleste synes at have glemt spørgsmålet, som lød:

"Min kæreste vil gerne begynde at tage billeder med spejlrefleks kamera. Hun har ikke prøvet det før, og ved ikke noget om, hvilket kamera hun skal købe. Hun vil gerne holde sig under 3000,-, incl en eller anden form for objektiv. Kan det lade sig gøre? Og hvad kan eksperterne herinde anbefale? "

Køb et EOS 1000D. Det koster kun 2700 kr. (incl. objektiv, photoshop.dk) Så kan din kæreste lægge det til side, hvis hun får blod på tanden, og gerne vil have noget bedre. Omvendt har hun kun spenderet 2700, hvis hun alligevel ikke vil fortsætte med den hobby.

Kommentar
Fra : henrik59

Dato : 29-07-10 07:39

Ok, ser lige, at spørgsmålet er fra 09!!