/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hot 50 elstart?
Fra : madsemillarsen
Vist : 2763 gange
39 point
Dato : 28-05-09 20:36

Hej

Har en PGO HOT 50, elstarten virker ikke. Den har virket godt. På et tidspunkt havde den svært ved at starte men drejede stadig rundt bare ikke "helhjertet". Nu er den gået helt død og siger kun klik når man trykker. Selv efter jeg har opladt batteriet. Hvad kan jeg gøre?

TAK

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-05-09 21:02

Find ud af om batteriet er godt, ved at sætte strøm til det fra et bilbatteri. Sæt plus til plus og minus til minus, med et sæt startkabler.
Er det stadig galt så skal du havde varioskjoldt af for at komme ind til din starter, og sætte plus direkte på starterens hovedkabel. Starterens minuskabel sidder allerede på stellet, så bilbatteriets minus sættes til knalletbatteriets minus, eller knallertens stel.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 28-05-09 23:22

Kontroller først om der er ordentlig liv i batteriet. F.eks som Palle foreslår.

Hvis batteriet er ok, lyder det som om kullene i starteren enten har sat sig eller er slidt op. Du skal formentlig skifte starter. Det der klikker er startrelæet som åbner for strøm til starteren, men hvis strømmen ikke kan nå gennem kullene til rotoren, drejer den ikke rundr. Hvis du skiller starteren ad, kan du se om kullene stadig har noget tilbage i sig, eller om de er slidt ned. Hvis der er kul tilbage, men de har sat sig, så tag dem ud og fil en smule på dem så de kan bevæge sig igen, ellers skift starter

Accepteret svar
Fra : scootergrisen

Modtaget 39 point
Dato : 30-05-09 11:50

Lyder som om batteriet er "dødt" og du ikke kan oplade det fuldt.
Et batteri kan tage skade hvis det i længere tid ikke har været fuldt opladt også kan man ikke oplade det 100% mere.

Mit batteri er også lidt slapt og kan have svært ved at dreje motoren rundt første gang man trykker.
Det klik du hører at sikkert el starterens tænder som drejer rundt og får fat men det er ikke juice nok på batteriet til at den kan dreje motoren rundt som jo kræver en del mere kraft.

Hvis du har en ven med en scooter kan du jo lige prøve og bytte dit batteri ud med hans så finde du hurtigt ud af om det var dit batteri.

Og hvis du så køber en nyt batteri så skal du oplade det efter du har fyldt batterisyre på ellers er det ikke 100% opladt.

Du kan eventuelt læse mere på : http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/elektrisk.html#ibrugtagning_af_nye_batterier

Godkendelse af svar
Fra : madsemillarsen

Dato : 05-06-09 14:36

Tak for svaret scootergrisen.