/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Loddning af kobber rør
Fra : Epkoll
Vist : 432 gange
100 point
Dato : 08-04-03 15:25

Hej.
Hvordan gør man når man skal til at lodde to stykker Hård 22mm kobberrør sammen i en muffe eller vinkel, skal man varme røret så meget at sølvtinen smelter når den legges at emnet, eller skal man bruge gassflammen for at få tinen til at smelte.

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 08-04-03 16:53

hej Epkoll
Først afgrater du rørene inden i med en afgrater eller enlille rundfil.Dernæst renser du røret uden på med ståluld ,påsmør loddefedt og start med at varme på røret og bevæg flammen hen over muffen eller vinklen ,prøv at duppe med tinnet på samlingen når muffen og røret er varmt nok løber tinnet af sig selv.Når tinnet løber af sig selv dupper du et par gange og husk at holde emnet stille ca 10 sek. og vubti du har loddet en samling.

mvh mcloud blikkenslager

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-04-03 18:39

Har du haft fedtede fingre i muffen, så skal den også renses inden lodning. Husk lige, at opvarmet kobberrør der køles hurtigt af - bliver blødt. Det var bare lige lidt tillæg.
Emesen.

Kommentar
Fra : carlo3

Dato : 08-04-03 19:55

hej længden af tin du skal bruge, skal være ca. dirmeter på røret, til hver samling

Kommentar
Fra : theking

Dato : 08-04-03 22:50

Du varmer cu røret så meget op at tinnet smelter, på emnet.
Hvis du tilføre tinnet fra den side der vender mod væg så kan du bedre se når tinnet
er løbet rundt, så får du også en pæn loddning der er tæt.
Med venlig hilsen The King.