/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hjælp. Hundehår overalt
Fra : rocoolsen
Vist : 2126 gange
200 point
Dato : 28-05-09 17:35

Hej
Har en langhåret Schæferhvalp på 12 mdr. Den får Eukanuba hvalpefoder samt dagens højdepunkt: lidt af vores aftensmad

Den fælder utrolig meget (ved at de er ved at skifte pels) men vi kan pille det af i store totter

Har haft langhåret før, men det var ikke så volsomt, selv om pelsen var kraftigere

Har før prøvet med rå æggeblomme samt levertran, men ham her tåler ikke for store variationer i kosten

Skal skifte til voksenfoder, så jeg vil gerne høre jeres råd/erfaringer

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 28-05-09 17:42

Den skal bare trimmes helt i bund hver 14. dag.

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 28-05-09 18:03

Jeg tror vi er et par stykker herinde der gerne vil TRIMME dig helt i bund, og ganske gratis

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-05-09 18:08

Hvis han kløer sig meget så KAN det være allergi.
Kik på, om han er rød i huden, f.eks. under "armene" eller på maven.

Jeg håber for jer at det bare er almindelig pelsskifte.....

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 28-05-09 18:18

Han klør sig ikke, og er heller ikke rød eller hævet/iritationer nogen steder. Syntes dog han er meget tør/mat i pelsen

Når han kradser sig en gang imellem, kan man se totterne ude i haven

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 28-05-09 20:03

Børst løs du...flere gange om dagen!

Den kan vel mærke sommeren er på vej så den smider alt unødig vægt

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-05-09 21:19

Hvor længe har det varet?

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 28-05-09 23:24

Citat
Har en langhåret Schæferhvalp på 12 mdr. Den får Eukanuba hvalpefoder

Jeg tror at det er på tide at gå over til voksenfoder, den er ikke hvalp mere. En langhåret Schæfer skal børstes jævnligt, evt. med en Schæferstrigle, den flæller en del. Hvis den er tør i pelsen og evt. skæller skal du prøve at give den lidt olie i maden.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-05-09 07:10

1 dåse tun/ torskerogn/makrel min. hver anden dag giver en super pels
nok med det som der er skrevet klør den sig meget hvordan ser huden ud er der bare pletter efter pelsen ? så ville jeg går til dyrelægen og få det tjekket

men nu er det jo ikke unormalt at at en lang håret hunde fælder i store totter da pelsen samler sig inden den ryger af

Kommentar
Fra : briani

Dato : 29-05-09 09:00

Hejsa
Jeg har en schæferhund som også fældede meget, så fik jeg en demonstration af en ny trimmer som er kommet på markede, nemlig en Furminator, jeg købte en og den virker 100 %, nu har jeg næsten ingen hundehår i huset.

” FURminator fjerner effektivt underpels og løse hår fra såvel korthårede som langhårede hunde og katte.
Det professionelle trimmeværktøj reducerer fældning med op til 90% og anbefales af professionelle brugere verden over.
• Garanterer at reducere fældning bedre end enhver kam eller børste
• Virker perfekt på fældning på langhårede og korthårede hunde og katte
• Giver sundere hud og en skinnende pels
• Reducerer mængden af luftbårne elementer, som kan være årsag til allergi hos mennesker”

http://dogcity.dk/kat-415/furminator-3476.html

MVH
Brian

Kommentar
Fra : briani

Dato : 29-05-09 09:05
Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 29-05-09 09:15

Ja den furminator virker - har en veninde med meget langhårede katte som købte en, og gud den er effektiv. deres katte er inde katte og der var altid pels alle vegne, den der er god.

Og jeps lidt olie i maden hver dag er super for en smuk blank pels. man kan evt købe noget specielt beregnet til dyrenes mad, men du kan også bruge madolie...

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 29-05-09 16:19

Den er begyndt at fælde indenfor 1½ måned. Den har ingen pletter eller skæl i pelsen.

Er begyndt med lidt makral i maden, da jeg tror fisk/olie er et godt suplement

Det med trimmeren skal jeg lige lure lidt på

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 200 point
Dato : 29-05-09 18:36

Fiskeolie er godt.
Og 1½ måneds fældning er osse helt normalt.
Din hund skal nok blive rigtig smuk når den nye pels vokser ud.

Langhårede schæferhunde kan godt fælde rigtig voldsomt.

Og det fine vejr er nok med til at sætte gang i fældningen.

Kommentar
Fra : andre123

Dato : 30-05-09 12:20

Jeg har en godt langhåret BernerSennen på 7 år og har valgt at gå til hundefrisøren, hver gang fælde-perioden starter (forår og sensommer) for at få bugt med alt det underuld, der er i pelsen.
Hunden får en omgang med trimmeren på 7 mm og derefter et grundigt bad.
Hunden fryser dog lidt den første dag, men derefter bliver den mere rørrig og føler sig pludselig 3 år yngre. Og jeg kan mærke på hunden at den elsker det.. og synes at de kr. 800 er godt givet ud.
Pelsen er vokset ud efter 2 til 3 måneder.

Måske skulle du også prøve det. ??

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 01-06-09 16:17

[Jeg har en godt langhåret BernerSennen på ]

Havde selv en 75% schæfer/25% bernersenne og den kom også til klipperen hver 3. måned. Og Ja, den var også glad når man havde fjernet 1 bærepose med hår. Så jeg tror at han ryger til frisøren

Kan bare ikke li at aflevere min hund til fremmede i 3 timer( da jeg afleverede min gamle hund til frisøren, sprang den over disken og ville med hjem igen)

Kan se at "furminatoren" laver et godt stykke arbejde, men snakker med frisøren når jeg kommer derud.

Tak for de kvalificerede svar

Godkendelse af svar
Fra : rocoolsen

Dato : 06-06-09 11:50

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-06-09 15:39

Tak for accepten af mit svar..