/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
modulmål
Fra : sredna2210
Vist : 11174 gange
50 point
Dato : 08-04-03 12:53

Modulmål er noget med at lave noget standatmål er det ikke???
hvordan bruges....f.eks. hvis vi siger at en mur på ca. 10,5 meter skal mures hvordan omregnes dette til modulmål.....jeg ved det er noget med at dividere afrunde og gange med nogle tal, men jeg kan bare ikke huske hvordan man gør...
Der er også modulmål i højden er der ikke???
Hilsen
Anders

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 08-04-03 13:24

jo

Accepteret svar
Fra : ruder4

Modtaget 50 point
Dato : 08-04-03 15:36

Modul mål er bare en opdeling af murværket i størrefelter. Det går ud på at opdele murværket i moduler, så det er næmmere at mure/projektere. Et eksempel er 1M=100 mm. Hvis vi tager et eksempel på modulmål i højden siger man, at der går 3 skifte sten af 55 mm + 3 fuger af 12 mm på 200 mm. Disse 200 mm danner så et modulmål på 2M.

Hvis det kun et et lille område, der skal mures, kan det ikke betale sig, at opdele byggeriet i modulmål. Murmål er dog nødvendige og dem kan du læse om på

www.mur-tag.dk/muc/udfoerelse/murmaal.m.htm

God fornøjelse.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 08-04-03 17:29

hej
Indenfor murearbejde er modulmål at alle mure er delelige med 6cm.(60 mm.) Det gælder både hele længden og eventuelle dør- og vindueshuller.
Bare skal du huske at er det en dør eller et vindue skal du lægge èn cm til.
Er det en murpille skal du trække èn cm. fra.
F.eks vindueshul på 121 cm. murpillen ved siden af kan være 119cm (120-1 cm)

Hilsen Niels.

Kommentar
Fra : K.L.Rasmussen

Dato : 08-04-03 18:08

Hej

Jeg tro vi snakker Muremål Ikk?
Muremål er f.eks 3 skifte på 20cm og 5 sten på 120 cm (vandret)
Hvis det er at du vil have en tabel over muremål så mail mig på Kristian@rasmussen.tdcadsl.dk
Den tabel jeg har er fra murehåndbogen den indholder stenmål Pillemål og Åbningsmål

M.v.h
K.L.Rasmussen
Mure

Kommentar
Fra : sredna2210

Dato : 08-04-03 19:07

Hej igen
tak for svarene!

Først "nielsjs"
den der med at det skal være delelig med 60mm har jeg vidst også hørt før, men det gælder kun i længden ikke. Hvad med højden?
....jag har også hørt noget med 3M i længden og 2M i højden...hva' er det???? ....3M skulle vidst være 300mm, men hvordan hænger det sammen med de 60?????

...og den 1 cm du snakker om det er fugen ikke?

"K.L.Rasmussen"..den muremåls-tabel er den samme som linket i det første indlæg er det ikke?

hilsen
Anders

Kommentar
Fra : sredna2210

Dato : 08-04-03 20:15

linket som "ruder4" gav mig var til en muremåls-tabel
..jeg fatter godt systemet i den førte tabel, hvor man tager sine mål og finder det nærmeste i tabellen.
....værre er det med nr. 2 hvor man har et tal man skal tager tværsummen af ...(jeg ved godt hvordan man tager tværsummen, men ved ikke hvordan man kommer videre)

"Nærmeste murmål til 128,52 m?
Tværsum af 128 = 11 = 2.
Udfor 2 m er nærmeste cm-tal 52.
Resultat: 128,52 m + 0 cm rest. "

det står der som eks. men det nærmeste murmål til 2 vil jeg sige er 1,98.....
hva' går der galt?????
anders

Kommentar
Fra : K.L.Rasmussen

Dato : 08-04-03 21:14

Ok se lige her hvis vi tager en sten så er den 22.8cm og med fuge (12mm) så er den 24cm når man mure en mur så ligger man ud med 5 sten på 120cm (altså 5 sten - en fuge i enden) det vil sige at når du laver en facade så er det pillemål du skal bruge . når du har lagt din mur ud efter murmål og du så skal have et vindue så bestemmer dit murmål hvor dit vimdue skal være inden for +- en kvart sten, efter tabelen bruger du så "Åbningsmål" de vil altid passe så du kan lave en din vinduesfalse med en kop (en halvsten/Trekvarter) det mure forbandt jeg henholder mig til er Krydsforbandt/Løberforbandt 1 .(mest bruget/lettest)
det kan godt være at du har en mur som skal være 3 meter men den vil blive efter muremål 2.988 eller 3.048 og sådan er det bare !
Muremål er til nå men laver en mur hvor et bestemt forbandt skal udføres
Men hvad er det du skal mure ? er det en facade mur i forbandt eller er det en mur til puds?

Godkendelse af svar
Fra : sredna2210

Dato : 20-04-03 13:08

Tak for hjælpen alle....
Linket til murmål var okey, men jeg bruger nu mest lommeregneren til at sige: mit gættede mål / 60 =xx
xx afrundes til helt tal og ganges med 60 igen. Det fundne tal skulle så helst være i tabellen da det vil være et murmål.
Tallet skal nu enten subtraheres eller adderes med 12 cm fuge, afhængig af om det er en mur pille eller en åbning.