/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Vismænd: € giver ikke gevinst
Fra : PeterTheisen
Vist : 516 gange
20 point
Dato : 28-05-09 12:06

De har sagt det før, og nu siger de det igen. Vismændene fastslår, at der INGEN gevinst er ved at skifte kronen ud med euroen. Hvorfor så gøre det, når de ultimativt neutrale eksperter ikke foreslår det?

Vismænd: Ingen gevinst ved at skifte til euro

Der er ingen nævneværdig økonomisk gevinst for Danmark ved at skifte kronen ud med euroen.

Det slår de økonomiske vismænd fast i deres halvårlige rapport, som bliver offentliggjort i dag.

Årsagen er, at den danske fastkurspolitik - hvor kronekursen slavisk følger euroens - har givet os stort set de samme fordele som de stærkeste euro-lande.

Og den danske fastkurspolitik har endda givet os større fordele end de mindre euro-lande - som vi normalt burde sammenligne os med.

- De økonomiske konsekvenser for Danmark ved at erstatte kronen med euroen er små, men det er sandsynligt, at der er en beskeden økonomisk nettogevinst ved at tilslutte sig ØMU'en. Spørgsmålet om et fuldt dansk medlemskab af ØMU'en bør derfor i højere grad afgøres ud fra politiske overvejelser om, hvilken rolle Danmark skal spille i det fremtidige europæiske samarbejde, end ud fra snævert økonomiske overvejelser, skriver vismændene.

Flere fordele
Det gælder specielt på eksporten, hvor Danmark har oplevet eksportstigninger, der svarer til de stærke eurolandes.

Altså har vi gennem fastkurspolitikken allerede høstet en stor del af de økonomiske fordele der er ved euroen - og de yderligere fordele der måtte være er beskedne.

Valutaangreb
Ulempen ved at stå udenfor euroen er, at den danske krone ved flere tilfælde har været udsat for angreb - senest i oktober sidste år.

Men de økonomiske vismænd konkluderer, at Nationalbanken sikkert har redet stormen af hver gang.

De perioder hvor Danmark har haft en betragtelig højere rente på grund af pres på kronen har været af kort varighed, og spiller ikke nogen afgørende økonomisk rolle. Danmarks inflation er også holdt på samme niveau som euro-landenes

Vismændenes argumenter
Her er vismændenes argumenter for de beskedne økonomiske fordele:

- Sparede veksel-omkostninger - beskeden.

- Omkostninger fra krone til euro, omstilling af pengeautomater, regnskabsprogrammer etc. der kommer vi til at betale en beskeden regning.

- Prisstigninger - det forventes at en overgang til euro vil medføre prisstigninger. Men på grund af myndighedernes kontrol bør de blive små.

- Større møntningsgevinst - betaling for at udstede sedler og mønter vil stige. Den danske stat vurderes at få en mia. ekstra/året.

- Større udenrigshandel - udenrigshandelen er steget meget pænt under fastkurspolitikken. Og der vurderes at være lidt, men ikke meget mere at hente.

- Mindre usikkerhed om rentespænd - men hidtil er det lykkedes Nationalbanken at holde spændet. De perioder hvor de danske renter har været høje har været af kort varighed.

- Større konkurrence - det ventes at euroen vil medføre større konkurrence og dermed faldende priser. Vismændene nævner specielt banksektoren.

- Euro medfører mindre indflydelse på pengepolitikken herhjemme - men allerede nu er Danmark underlagt reglerne i EU-traktaten og stabilitetspagten. Til gengæld kan vi som krone IKKE idømmes bøder, hvis underskuddet på den offentlige saldo overskrider EUs regler.

- Tilslutning til euro vil medføre indflydelse i ECB - til gengæld mister vi muligheden for at skifte pengeøkonomisk politik, hvis det skulle komme på tale.

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 28-05-09 12:21

Så meget desto mere grund til IKKE at skifte til Øvro.

I Tyskland opledede man at alt blev dyrere.

(Siger pennevenner) + Har selv set det.

Og desuden var det da sjovt at bruge Franske Frank, Hollandske Gylden, o.s.v, når man rejste.

Men jeg er godt klar over, at lige om lidt kommer der et modargument mod vismændene, som "vinder" dette spørgsmål.

Og det er jo helt OK !

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 28-05-09 12:37

Citat
Flere fordele
Det gælder specielt på eksporten, hvor Danmark har oplevet eksportstigninger, der svarer til de stærke

Men skulle vi så ikke tage springet fuldt og komme ud af EU

Tag f.eks Norge:
de har Olie ------------------------ ja men det har vi også, ( ganske vist)

de har Fisk --------------------------- ja men det har vi også, endda plukfisk ( ganske vist)

de har Fjeld Aber -------------------- ja men det har vi også (endda mange flere end dem)

Hvad kunne vi ikke spare i lønninger og rejser udgifter,
for disse udgifter

Kunne vi lave toileter på begge sider af alle danske motorveje for hver 15km og med indlagt varme i sæderne, og lunken vand i hanerne,
Man kunne spare rigtig meget ved at alle chaufførerne ikke skal pisse i en tom Cola flaske, og at de så skal samles op
samtidig at chaufførerne ikke skal lette sig fra sædet og lave stort i en tom Pitza bakke som også skal forbrændes

sådan kunne nævnes mange fordele,

Kommentar
Fra : Son-ny

Dato : 28-05-09 13:02

vic2000 har ret.
Lad os komme ud af EU.

Kommentar
Fra : Son-ny

Dato : 28-05-09 13:04

Hvad har du gang i, Peter?

http://www.kandu.dk/spg136337.aspx

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 28-05-09 13:25

Citat
http://www.kandu.dk/spg136337.aspx

ja Peter hvad har du gang i som også Son-ny leder efter

????????????????????????????????????????????????

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-05-09 13:26

Peter Theisen =

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 20 point
Dato : 28-05-09 13:33

Hvis DR's overskrift var rigtig, ville det være noget andet, men det vismændene skriver, iflg. DR, er

"- De økonomiske konsekvenser for Danmark ved at erstatte kronen med euroen er små, men det er sandsynligt, at der er en beskeden økonomisk nettogevinst ved at tilslutte sig ØMU'en. Spørgsmålet om et fuldt dansk medlemskab af ØMU'en bør derfor i højere grad afgøres ud fra politiske overvejelser om, hvilken rolle Danmark skal spille i det fremtidige europæiske samarbejde, end ud fra snævert økonomiske overvejelser, skriver vismændene."

Små gevinster er noget helt andet end ingen, men selvfølgelig ikke så godt som store!

Det virker, som om vismændenes pind 4

"- Prisstigninger - det forventes at en overgang til euro vil medføre prisstigninger. Men på grund af myndighedernes kontrol bør de blive små. "

siger det modsatte af pind 7

"- Større konkurrence - det ventes at euroen vil medføre større konkurrence og dermed faldende priser. Vismændene nævner specielt banksektoren."

Dk er EU's dyreste land, og det vil da blive mere åbenlyst hvis det bliver nemmere at sammenligne priser uden at skull ahve gang i lommeregnere, så jeg ville tro, at turister (som vi i forvejen har sværere ved at få til landet) vil blive afskrækket af en forståelig prissammneligning. Men jeg opfatter det sådan at vismændene peger på en kortsigtet prisstigning ves skift til euro, men et langsigtet prisfald.

Og så den rene husmandsbetragtning, sidste uge var jeg i Wien, vender hjem med et par hundrede euro, dem skal jeg ikke veksle, for snart går turen igen til euroland, Turen i bil til Frankrig, som jeg har taget rigtig mange gange, krævede D-mark, Gylden, Belgierfranc og franskefranc, 4 x vekselgebyr, og så kunne jeg ligge med 2-3000 kr i fremmed valuta indtil jeg skulle afsted igen, det var for dyrt at veksle tilbage.

Og englænderne har selv ødelagt deres vidunderligt arkæiske pengesystem, da de gik fra et pund på 20 shilling (men tøj blev prissat i Guinea på 21 shilling), hver shilling på 12 pence, med two and sixpence, topencehaypenny (ikke en mønt, men udtalen af two pence and half a penny), crowns osv., kosteligt.

Og man kan se at virksomhederne låner mere i Euro, fordi den danske rente er højere end euro-renten

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2009/05/28/095844.htm

Så en gevinst, omend beskeden, er der, men det bliver nok ikke foreløbig, nogen regering tør tage en folkeafstemning!

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 28-05-09 13:41

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-05-09 13:49

Selv tak, PT

Kommentar
Fra : kaffemand

Dato : 28-05-09 14:19

Peter & Vagn er venner ...

Dejligt at være ven med en man kender ...

kaffemand