/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / FrontPage / Spørgsmål
10  PARKENSS 1050
Åben pdf fil i en Iframe
Fra : Maddog_dk
Vist : 895 gange
100 point
Dato : 28-05-09 09:58

Hej alle

Jeg har lidt problemer med at linke til pdf filer, som jeg gerne vil åbne i en Iframe som ligger på samme side som linkene.
jeg har lavet følende:

Link: <a target="Galleries" href="Certifikates/LO.3.pdf" class="style21">LO.3</a>

Iframe: <iframe name="Galleries" id="I1" style="width: 860px; height: 650px" class="style15" marginwidth="1" marginheight="1" border="0" frameborder="0">Galleries</iframe>

MEN - for der er jo altid et men, - når jeg klikker på linkene åbner pdf filerne Adobe acrobat, istedet for at visses i Iframen. Hvordan fortæller jeg siden at den skal bruge Iframe til visningen istedet for at åbne et andet program?

/Maddog

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-05-09 10:30

Øhhh! Du blander skidt og kanel sammen Så vidt mig bekendt, så kan du ikke bruge Iframe til at "åbne" PDF filformater. Iframe benyttes til at "låne" fra andre sider (URL)
Kan selvfølgelig også benyttes på egen side til tekst og billeder... men jeg har aldrig oplever det til at åbne/vise PDF filer - tror ikke det kan lade sig gøre.

Kommentar
Fra : Maddog_dk

Dato : 28-05-09 10:33

Hej

Jeg har af og til stødt på sider hvor man åbner en PDF fil i sidens layout, det er sikkert rigtig at man ikke kan det i en Iframe, men hvordan gør man det så?
Jeg vil gerne have pdf filerne åbnet på selve siden, således at de indgår som en naturlig del af layoutet

/Maddog

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-05-09 10:39

PDF er ikke lige min stærke side, men der er lidt på nettet om parametre du kan benytte - kig:
http://partners.adobe.com/public/developer/en/acrobat/sdk/pdf/pdf_creation_apis_and_specs/PDFOpenParameters.pdf#page=7

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-05-09 11:01

Med nedenstående kode åbner jeg en iframe hvori min FSIV_Tutorial.pdf bliver hentet ind i ved hjælp af en reader.

Kode
<iframe src="FSIV_Tutorial.pdf" name="iframe" width="700" marginwidth="0" height="600" marginheight="0" align="top" scrolling="auto" frameborder="0"></iframe>

Du kan se den her http://bentjuul.bsjh.dk/pdf.html

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-05-09 11:06

Der skulle vel egentlig have stået i mit indlæg ovenover:
Med nedenstående kode åbner jeg en iframe hvori min FSIV_Tutorial.pdf bliver hentet ind i og læses ved hjælp af en reader.

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 100 point
Dato : 28-05-09 11:22

Hvis det er et link til en pdf-fil du har stående i din iframe og som skal hentes ind i iframen så er koden
Kode
<a href="FSIV_Tutorial.pdf" target="_self">Hent pdf-fil</a>
se eksempel her
http://bentjuul.bsjh.dk/pdf1.html

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-05-09 11:57

Hold da op... så lærte jeg også noget i dag
Godt gået bentjuul... den burde taxeres til lidt mere end 100

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-05-09 12:00

PDF filer kan KUN åbnes fra websider ..og dermed iframes; hvis der er installeret et ADOBE plug-in i den browser som skal vise siden.

Har man ikke installeret det rette browser plug-in?

Tjaeh... så kan det ikke lade sig gøre at åbne PDF filer; i hverken en 'almindeligt' (X-)HTML side ..eller i en iframe.

Eks.

1.) I min Internet Explorer har jeg installeret ADOBE plug-in ..og siden vises med indlejret PDF i ifame'n.

2.) I min Firefox er ADOBE plug-in IKKE installeret og derfor vises der kun et ADOBE PDF ikon som kan åbnes ADOBE Acrobat Reader med den angivne fil.

Ps. det samme gælder naturligvis også andre browsere som Google Crome, Opera, Konqueror, Safari ..osv.

Præcis det samme et tilfældet med f.eks. Flash filer:

Det rette plug-in SKAL være installeret på brugerens pc ..før der vises noget som helst

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-05-09 12:41

Ultimativt bør alt indlejret indhold vises med <object> ... </object> markøren:

Billeder, filmklip, pdf, flash, java ...osv.

Desværre findes der endnu hverken 'færdige' definitioner fre W3.org ..endsige browsere, som er istand til; at tolke OBJECT markøren korrekt.

Man kunne evt. prøve:

Kode
<object data="test.pdf" type="application/pdf">
<param name="src" value="' . $fullurl . '" />Click to open <a href="test.pdf">PDF</a>
</object>

..men husk:

Der kræves stadig, at klienten (=brugeren) har tidligere omtalte ADOBE plug-in på pc'en.

Ovenstående kode sørger dog for, at der bli'r vist et link og en forklarende tekst, hvis dette ikke er tilfældet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Maddog_dk

Dato : 28-05-09 13:32

Hej BentJuul

hvis jeg bruger dit eksempel på linket åbner det stadigt i Acrobat Reader, men hvis jeg bruger din Iframe eksempel virker det OK - på nær jeg vil jo gerne have at brugerne vælger de pdf filer der skal vises, hvilket ikke er muligt her. Den vil load den fil der er angivet, og ikke tage hensyn til linket..... eller har jeg misforstået noget?

/maddog

Kommentar
Fra : Maddog_dk

Dato : 28-05-09 13:36

Hvor hentes det omtalte ADOBE plug-in henne

Kommentar
Fra : Maddog_dk

Dato : 28-05-09 13:42

HEj Molokyle

Din løsning med:
<object data="test.pdf" type="application/pdf">
<param name="src" value="' . $fullurl . '" />Click to open <a href="test.pdf">PDF</a>
</object>

viser desværre kun en meget lille blank firkant, som om objectet ikke findes. Jeg har rettet stien til efter mine forhold men lige lidt hjælper det!

Har du en ide til hvad der kan være galt

/maddog

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-05-09 16:40

Citat
hvis jeg bruger dit eksempel på linket åbner det stadigt i Acrobat Reader, men hvis jeg bruger din Iframe eksempel virker det OK - på nær jeg vil jo gerne have at brugerne vælger de pdf filer der skal vises, hvilket ikke er muligt her. Den vil load den fil der er angivet, og ikke tage hensyn til linket..... eller har jeg misforstået noget?

Mine eksempler åbnes begge i iframen - det kan du se ved at åbne mine links.

Og ja alle pdf-filer bliver åbnet af en pdf-reader men inde i iframen i mine eksempler.

Jeg har lavet et eksempel med 3 pdf-filer som links der bliver hentet ind iframen og vist ved hjælp af en reader acrobat/foxit eller hvad der nu er installeret af reader hos den besøgende.

Hvis det virker anderledes hos dig når du koder, såer det fordi du bruger forkert kode og ikke den kode jeg har vist dig her http://www.kandu.dk/spg136334.aspx#1557232
Men ok, det var hvad jeg kunne byde ind med.

Kommentar
Fra : Maddog_dk

Dato : 29-05-09 10:20

Hej BentJuul

Når jeg prøvede dine eksempler på din hjemmeside, åbnede pdf'erne ikke i din Iframe, men i et nyt Adobe reader vindue.
Så det er jo helt tydeligt at det er noget på min maskine der er anderledes end på din.
Derfor kunne det være et manglende plugin eller måske opsætningen.......

PT er jeg blank for ideer

og jeg sætter bestemt stor pris på al den hjælp der er at hente herinde

/Maddog

Kommentar
Fra : Maddog_dk

Dato : 29-05-09 10:40

Hej Igen

Jeg har fundet fejlen........Det var Adobe Reader der skulle sættets til at vise i browser
min fejl.

Så ovenstående løsning fra BentJuul virker perfekt - TAK for hjælpen gutter

Godkendelse af svar
Fra : Maddog_dk

Dato : 29-05-09 10:42

Tak for svaret bentjuul.

Det virker perfekt, nu når jeg fik indstillingerne sat rigtig i Adobe Reader

Så mange tak for hjælpen......

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-05-09 08:46

Citat
Det var Adobe Reader der skulle sættets til at vise i browser

Hva' var det jeg skrev omkring bruger indstillede plug-in's ?

Nåeh... men i mit <object> eksempel er . $fullurl . et serverdirektiv i PHP. Man skal i alm. XHTML selvfølgelig indsætte den relevante path (sti).

Her et 'alternativt' eksempel med clsid (class id) istedet for type="..." :

Kode
<object classid="clsid:CA8A9780-280D-11CF-A24D-444553540000" width="300" height="200">
<param name="src" value="C:\Temp\Tests\test.pdf" />
</object>

...eller helt udelade <param ... /> værdierne :

Kode
<object data="test.pdf" type="application/pdf" width="300" height="200">
alt : <a href="test.pdf">test.pdf</a>
</object>

</MOLOKYLE>