/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Opskrift på madpakkeboller
Fra : Dahab
Vist : 1909 gange
200 point
Dato : 27-05-09 19:35

Hej

Er på udkig efter en opskrift på madpakkeboller.
De skal bruges i madpakken, ikke som en selvstændig ret, men som en bolle hvor i der kommer pålæg.

Har været på alverdens hjemmesider, og der er masser at vælge imellem, men det jeg søger er nogle boller som i selv har prøvet og som er gode som en pålægsbolle i madpakken.

Accepteret svar
Fra : Line99

Modtaget 210 point
Dato : 27-05-09 19:52

Hvis jeg selv skal sige det laver jeg noget dejligt brød

350 ml Vand
5 store skeer rug-mel, som du lader trække nogle timer eller til dagen efter

lidt sukker (gæring er glad for sukker)
saltes efter smag

1/4 pakke gær røres op i 150 ml lunkent vand, der tilsættes rug-mel blandingen

nu tilsættes hvedemel lidt efter lidt, som du rører i indtil det bliver "deg"-aktigt
(jeg kommer aldrig mere mel i end det går at røre sammen med ske (gidder ikke at ælte))

Nu skal det hæve til dobbelt eller 3x størrelsen
det formes herefter til boller eller til brød (eventuelt i en form med bagepapir)
efter-hæver til dobbelt eller 3x størrelse

og bages ved 220 grader i 45 min ved brød, kortere tid evt. 30 min ved boller

Håber at du får glæde af opskriften, den er næsten hjemmelavet

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 27-05-09 19:55

½ liter lunkent vand, 15 gram gær opløses i vandet. 2 dl. havregryn, 1 dl grahamsmel og dernæst hvedemel indtil dejen er "skefast" altså lidt fastere end farsen er når du skal lave kødboller. Stil dejen til hævning i mindst 1 time men gerne 2-3.
Nu skulle dejen gerne være hævet godt og ovnen varmes nu til ca 180 grader. Bollerne sættes med en ske og når ovnen er varm sættes de ind. De bager ca 15-20 minutter. Vend en bolle om og bank den i bunden - lyder den hult er den færdigbagt.
Disse boller holder sig friske lidt bedre end de fleste boller og er er nemme og hurtige at lave.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 27-05-09 19:56

nå ja jeg glemte lige 2 spsk salt!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-05-09 20:03

Man skal vel mest gå efter personlig smag

Salat i alle afskygninger, tomater og dressing med karry eller hvidløg samt rester fra dagen før af kylling, anden tilberedt fint kød eller frikadeller, eller helt vegetariske om det skal være.

Undgå rejer, de kan blive småfarlige efter få timer i en varm madkasse.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-05-09 20:19

Hej.
Jeg bruger den her fra nettet.
Citat
Madboller:

300 gram 5-kornsblanding koges i
2 dl vand i ca 5 minutter. køles af og tilsættes
3-4 dl vand.

50 gram gær opløses med
1 spiseskefuld sukker

450 gram durummel og
450 gram hvedemel
2 tsk groft salt
2 spiseskefulde olivenolie

Bland alle ingredienserne til dejen. Dejen æltes godt sammen til en lind og smidig dej. Den skal være fugtig - også selvom det klistrer en smule.

Lad dejen hvile ca. 10 minutter, og ælt dejen godt igennem.

Form 16 boller

Sæt bollerne til hævning ca 45 minutter.

Pensles med æg, som er pisket sammen med enn smule kaffe.

Drysses evt med lidt krydderier - jeg brugte et blandet grillkrydderi. - Man kan evt. også bruge groft salt og rosmarin eller hvad humøret lige er til.

Bages ved 200°C til de er gyldne (ca. 20 minutter).

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-05-09 21:17

Denne opskrift er et stort hit hos os

Jeg bager gerne en dobbelt portion og kommer et par boller i hver pose inden jeg fryser dem ned

Grove burgerboller

12 del vand - lunket
2 pk gær vand og gær røres sammen
1 dl olie
4 tsk salt olie og salt røres i

ca 500 g fuldkornshvedemel, eller anden grovmel evt også revne gulerødder, kerner o.a.
derefter fyldes hvedemel i for resten, så dejen slipper fingrene - skal hæve til dobbelt størrelse,
formes til store FLADE boller, som efterhæves og pensles - sørg for at bollerne er flade, når de sættes i ovnen - beges ved 225 grader ca 15-20 min

Og som jeg startede med at skrive så er bollerne frysegenede..

Jeg fylder ofte salat, forskellige spirer, ost og skinke/kødpålæg og en anelse dressing i

Godkendelse af svar
Fra : Dahab

Dato : 27-05-09 22:35

Tak for svaret Line99.

Den prøver jeg

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 27-05-09 22:52

herr nar røv

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 27-05-09 22:53

ha ha...

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 27-05-09 22:55

nu skal du passe på ikke komme uden for hegnet så dine hønse kollag aer kommer til at mangle nar røven

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 27-05-09 22:56

LOL.. tror din staveplade driller igen

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-05-09 07:55

Husk lige at ovne ikke altid skriver /viser det samme: det kan være at din ovn varmer mere eller mindre end min, så følg lige med når du bager dit brød så du får valgt den rigtige temperatur og bagetid til bagværket.

Hvis du kan lide en lidt mere klæg /sej dej, kan du med fordel tilsætte 2-4 skefulde durum hvede i stedet for almindelig hvede. I øvrigt kan jeg anbefale at bruge Kornkammerets Økologiske mel det synes jeg smager rigtigt godt. Til at hæve brødet snyder jeg lidt ind i mellem og forvarmer min ovn pænt lun, og sætter degen til at hæve der.