/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Ubuntu / Windows-Hvad først ??
Fra : Line99
Vist : 682 gange
70 point
Dato : 27-05-09 18:59

Hej

Jeg skal til at installere på min nye HD (Seagate Momentus 5400.3 på 160 GB)

1) Hvad skal først ind Ubuntu eller Windows (= xp home sp2) ??

2) Skal jeg partitionere HD først- Hvor store partitioner ??

3) Hvor meget fylder en windows installation ??

4) osv.osv.

Håber at I kan hjælpe

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-05-09 19:17

Jeg ville lægge windows ind først.

1. Så kan ubuntu ligge inde i windows.

eller:

2. 50 Gb til windows og lad resten ligge ubrugt.
Og lade ubuntu selv bruge resten ( den laver en extented med en logisk partition til sin swapfil)

Bagefter kan du så forme dine partitioner og oprette et logisk drev til fælles filer.

ubuntu live CD har et partitionsprogram, men kan den ikke helt som du vil findes der en CD med gparted som kan håndtere harddisken som du vil.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 27-05-09 19:39

Hej Eyvind

Hvordan starter det op når 1. eller 2. ?? Fremkommer det med dual boot hvor jeg skal vælge eller hvordan ?? (Ps. det er min bærbare jeg skal i gang med )

Jeg har lige hentet Ubuntu 9 (som i øvrigt er installeret og kører nu fra en usb-fidus som jeg er på med nu )

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-05-09 23:32

Du starter med at installere Windows og mens du gør det så skulle du få mulighed for at lave partitioner. Du skal ikke spekulere på Ubuntu, det er så nemt at installere den når din bærbare virker så du kan bruge den.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-09 01:20

Kan kun holde med de som allerede har svaret, Windows skal på først, bagefter Ubuntu og så kommer Grub loaderen og lader dig vælge hvilken system du vil starte.
Om du vil partionere harddisken først, det er op til dig, Ubuntu har flere muligheder, eller rettere, i dit tilfælde 2 muligheder, den tredie bruger hele harddisken og der er ingen Windows bagefter.
Første mulighed er at lade Ubuntu gøre alt automatisk, Ubuntu partionere en del af harddisken til sig selv og lader Windows blive på resten af disken, alt kører helt af sig selv.
Anden mulighed (eller det er fatisk den tredie, den anden bør du springe over) manuel installation, der har DU kontrol over hvad som sker og hvor det skal være, du kan undervejs lade Ubuntu oprette flere partioner (husk en lille partion til swap, den kommer ikke automatisk) du kan for eksempel oprette en /home partion, der ligger dine personlige ting så og Ubuntu systemet er på en anden (mindre) partion, dine dokumenter vil så være helt uberørt når du vil installere en ny Ubuntu oven i den gamle (jow det kan lade sig gøre at pille så meget at det er nødvendig )
Spørg alt efter hvilken mulighed du vælger til din computer.

Og jeg sprang helt hen over muligheden for at installere Ubuntu som et program i Windows, jeg fatter simpelhen ikke hvad det skal gøre godt for Eyvind, vil du fortælle om fordele ved den metode ? Det eneste jeg kan komme på er hvis Ubuntu skal ud igen, så er det nemmere bare at fjerne den fra Tilføj og fjern programmer.
Når de nye Ubuntu brugere har prøvet at bruge systemet fra live cd, og besluttet sig til at installere, så er der i mine øjne ingen grund til at installere som et program, beslutningen er jo taget efter at have prøvet st køre live.
Hvis du Line99 alligevel imod al sund fornuft, skulle vælge at installere som et program i Windows, så læg din live cd i mens Windows kører og dobbelt klik på Wubi

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-09 01:32

Min Windows XP har fået tildelt 12GB af disk pladsen, den samme størrelse har Ubuntu fået, resten af min 40GB harddisk på min stationære computer er home mappen til Ubuntu, Windows XP har ingen gemmemappe på den harddisk.
Ubuntu, i dit tilfælde kan du lade begge få cirka 20GB, så behøver du ikke oprette en home partion, men kan formatere resten af harddisken,enten til FAT32c eller NTFS, Ubuntu har ikke længere nogen problemer med at bruge en NTFS partion at gemme på, begge systemer kan så indstilles til at gemme på den store partion.
Der kan være en ulempe ved den løsning, normalt bruger vi ingen antivirus på Linux, og hvis nu Windows kan komme på den samme partion som Linux har gemt en ikke kontroleret fil på, hvad så ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-09 01:35

Hvis du vælger at partonere og installere manuelt, så vælg ext4 til Ubuntu og NTFS til den af disken, som Windwos må have adgang til

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-09 01:38

Citat
Bagefter kan du så forme dine partitioner og oprette et logisk drev til fælles filer.
citatet er fra Eyvinds indlæg, og er ikke helt korrekt, nogle ting SKAL gøres mens man installerer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-09 01:41

Også fra Eyvinds indlæg
Citat
ubuntu live CD har et partitionsprogram, men kan den ikke helt som du vil findes der en CD med gparted som kan håndtere harddisken som du v
de to kan det samme, den på live cd kan endda lidt mere

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-05-09 07:05

Hold da op en masse svar - HERLIGT -

Nu vil jeg lige give mig tid til at læse lidt og så går jeg i gang med at installere

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-05-09 07:36

Nej hvor irriterende: Når jeg trykker på citat knappen så slettes al min tekst

Nu vil jeg bruge disse tegn til citat: ##

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-05-09 07:38

Har lige et par spørgsmål:

##'' 28-05-09 01:20
Anden mulighed (eller det er fatisk den tredie, den anden bør du springe over) manuel installation, der har DU kontrol over hvad som sker og hvor det skal være, du kan undervejs lade Ubuntu oprette flere partioner (husk en lille partion til swap, den kommer ikke automatisk) du kan for eksempel oprette en /home partion''##

>??>swap partitionen,,,, hvad er lille,, kan du give et eksempel på en størrelse i GB ??
>??> swap, nu kender jeg ikke det ord, men dækker det over de filer jeg selv laver/ gemmer som data ?? Oder wass

Ubuntu, i dit tilfælde kan du lade begge få cirka 20GB, så behøver du ikke oprette en home partion, men kan formatere resten af harddisken,enten til FAT32c eller NTFS, Ubuntu har ikke længere nogen problemer med at bruge en NTFS partion at gemme på, begge systemer kan så indstilles til at gemme på den store partion. ##

>??> NTFS er det ikke det system som win xp normalt bruger ??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-09 07:47

For at tage det sidste først: Jo Windows XP og nyere bruger NTFS som filsystem, og den kan Ubuntu også læse og skrive på, men Windows kan ikke se andet end FAT og NTFS filsystemer.
Swap er det du kender som sidefil på Windows, en del af harddisken som bruges som suplement til RAM, hvis du vælger at installere manuelt, så skal du huske at oprette en swap partion, inden selve formateringen går igang, du bliver simpelhen gjort opmærksom på at du skal have en swap fil, du skal også huske at montere den partion som Ubuntu skal ligge på, vælg den første mulighed nemlig: / kun den skråstreg og ikke andet, vil du montere en home partion under installetionen, så monteres den som /home.
Alt det kommer du til længere henne, hvis du selv vil bestemme hvor megen plads Ubuntu må boltre sig på

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-09 07:50

Citat
Nej hvor irriterende: Når jeg trykker på citat knappen så slettes al min tekst
et Kandu/Firefox problem, du må vænne dig til at insætte citatet først, eller simpelhen selv skrive koden, jeg skriver nu med et mellemrum for ikke at koden skal vises som et citat : [ citat] og til slut skal der en skråstreg ind [ /citat]

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-05-09 08:42

Nu har jeg sat win xp til at installere og har givet den 50.000 mb partition, via xp installations cd'en.

Senere går jeg ud fra at kunne proppe Ubuntu ind et eller andet sted på de resterende 160-50 = 110 gb.

Det vil være fint med at ved opstart på hd kunne vælge om jeg vil køre win eller ubuntu, og jeg vil selvfølgelig gerne bestemme så meget som muligt.

hvis du vælger at installere manuelt, så skal du huske at oprette en swap partion, inden selve formateringen går igang, du bliver simpelhen gjort opmærksom på at du skal have en swap fil, du skal også huske at montere den partion som Ubuntu skal ligge på, vælg den første mulighed nemlig: / kun den skråstreg og ikke andet, vil du montere en home partion under installetionen, så monteres den som /home. ##

>??> Hvad mener du med at installere manuelt ??

>??> Jeg har jo geparted cd'en, eller er det med Ubuntu cd'en jeg skal partitionere /formatere til Ubuntu selv og dens swap fil ??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-09 08:58

Når jeg skriver manuelt, så mener jeg at du selv fingererer og sætter indstillinger og størrelser, med automatisk lader du Ubuntu bestemme placering og størrelse på partionen, du kan bagefter øge eller mindske dine partioner, det gør du så med live cd, uden at nogen at styresystemerne er startet.
Den automatiske er langt den nemmeste, du skal tage stilling til nogle får spørgsmål og lader installationen om resten, med den manuelle metode skal du selv ind partionre og montere, du kan så med det samme bestemme størrelse og placering af Ubuntu partionen, Windows vil være vist som en NTFS partion, pas på at undgå at gøre noget uoverlagt ved den
med den automatiske installation, køre partioneringen i baggrunden og du kan ikke gøre noget forkert

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-09 09:00

Citat
Jeg har jo geparted cd'en, eller er det med Ubuntu cd'en jeg skal partitionere /formatere til Ubuntu selv og dens swap fil ??
brug live cd, Gparted er på den, og du kan partionre undervejs, det behøver ikke at skulle være først

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-05-09 09:04

Fint nok OVN

Når win er færdig med at installere skal jeg så bare lægge Ubuntu cd-en i og installere direkte fra begyndelses menuen eller skal jeg lade den starte op og installere fra Ubuntuens skrivebord ??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-09 09:10

Det bestemmer du, det ser nogenlunde de samme skærmbilleder, enten du vælger at Prøve Ubuntu uden at påvike noget på min computer, eller du vælger Installer Ubuntu, der er ingen Install ikon på skrivebordet, hvis du vælger Installer Ubuntu, installationen er jo igang

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-09 09:11

Nu får du lidt tid til at eksperimentere, jeg er væk nogen få timer, men andre bliver vågne og kan hjælpe dig

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-05-09 09:13

Jeg synes at det var via et ikon på Ubuntu skrivebordet at jeg installerede denne på min usb

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-09 09:17

Valgte du da Installer Ubuntu ? Jeg kender ikke til hvordan Ubuntu på en usb hukommelse opfører sig

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-05-09 09:25

Nu har jeg jo gang i 2 computere

Jeg sidder nu og skriver fra min stationære der kun er monteret med usb-fidus med ubuntu (det var denne der fik installeret så den kan afspille youtube).

Og det jeg er ved at installere til dette spørgsmål er på den bærbare, hvor win installationen er ved at være færdig på sine 50 GB partition. Senere er det så at det er på den bærbare der også skal være Ubuntu samtidig med win, forhåbentlig som en eller anden afart af Dual opstart et eller andet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-09 09:33

Grub loader kommer på sammen med Ubuntu, og overskriver Windows boot, så du skal vælge hver gang du starter computeren

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-05-09 09:45

Jeg forstår ikke rigtigt hvad det indebærer det du skriver

#, og overskriver Windows boot #

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-09 09:50

Jo når du har installeret Ubuntu, så er det Linux Grub loader som styrer hvilken system som skal starte, hvis du sletter Ubuntu (formaterer partionen) så får du problemer med at starte Windows fordi Windows boot bliver overskrevet af Grub, det kan vist nok repareres med at sætte Windwos cd i og vælge Reparer eller vælge at installere Windows fra bunden af igen, det har jeg ingen erfaring med.
hvis du har problemer med det, så skal du måske overveje at installere som et program i Windows

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-05-09 09:59

Ok det er måske ''fortrydelsesretten'' der pilles ved når der installeres dobbelt, fordi det bliver Ubuntu der bestemmer opstarten.. Jeg tror det skal prøves!! Nu er win snart færdig med at installere, og så kan jeg jo se hvad der sker, det er mere når alle andre installationer til win kommer på at jeg ikke rigtigt gidder at geninstallere - det tager simpelthen så lang tid at få alt rigget til i win med alle programmer etc.

Min bærbare er jo en gammel computer der ikke kan boote via usb (det er kun usb1). Jeg har haft problemer med at komme på internettet hvis jeg kun kører via cd-drevet, da knækker linien meget hurtigt. Jeg kunne selvfølgelig vælge at skaffe en bærbar HD kun til Ubuntu, men nu prøver jeg mig lige frem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-05-09 11:22

Citat
Og jeg sprang helt hen over muligheden for at installere Ubuntu som et program i Windows, jeg fatter simpelhen ikke hvad det skal gøre godt for Eyvind, vil du fortælle om fordele ved den metode ? Det eneste jeg kan komme på er hvis Ubuntu skal ud igen, så er det nemmere bare at fjerne den fra Tilføj og fjern programmer.

JEG GIDR IKKE AT DISKUTERE MINE MÅDER AT BRUGE EN COMPUTER PÅ I HVERT SPØRGSMÅL OM UBUNTU.

Jeg har adskillige udgaver af ubuntu kørende på forskellige måder.
Om andre kører på en anden måde, vil jeg lade dem om.

Så for ikke at genere spørgeren, vil jeg hoppe af her................................................

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-05-09 14:35

Eyvind jeg kender ikke alle måderne at bruge computeren på vil du ikke godt forklare mig? Jeg er da glad for når du forklarer, Det er da generende hvis du hopper ud

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-09 19:40

Det var ikke meningen at nogen skulle blive sure jeg synes det er lidt underlig at Eyvind anbafaler noget som profilen ikke vil fortælle mere om, vi har hver vores måde at gøre tingene på, måske er forslaget fra Eyvind det rette for dig Line99, det er så ikke nemt at finde ud af nu, når forslags stilleren bare surmuler og ikke vil skrive mere her.
At jeg ikke kan se fidusen, behøver ikke at være = mit forslag er bedre

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-05-09 19:52

Jeg er ikke sur, men gider bare ikke diskutere min måde at bruge ubuntu på.............hver gang.

Citat
1. Så kan ubuntu ligge inde i windows.
Dette er hvis man ikke vil partitionere sin harddisk, men alligevel gerne vil køre ubuntu.

Citat
2. 50 Gb til windows og lad resten ligge ubrugt.
Og lade ubuntu selv bruge resten ( den laver en extented med en logisk partition til sin swapfil)

Bagefter kan du så forme dine partitioner og oprette et logisk drev til fælles filer.
Dette er for at undgå rod i drevbogstaverne.

Når jeg leger med computer bruger jeg som regel både livrem og seler.

Derfor har jeg også flere udskiftelige harddiske til forskellige forsøg, på mine bærbare comp.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-09 20:10

Tak- det er altid rart med flere som kommer med deres forslag så kan spørger vurdere hvilken som passer bedst.
Jeg ved godt fra andre spørgsmål, at du har mange forskellige løsninger, på måske lige så mange harddiske
Citat
Når jeg leger med computer bruger jeg som regel både livrem og seler
det gør jeg så ikke, og har mange gange måttet starte helt forfra

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-05-09 20:20

Ps. En af mine naboer er lige så forsigtig.
Han har lavet en rampe til sine hvalpe, så de nemmere kan komme ud og nifle.
http://hirsenet.dk/labradorhvalpe2.htm

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-09 20:28

de kære små

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 28-05-09 23:33

Hvor er de bare skønne

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-09 23:55

Hvordan skrider projekt Ubuntu frem Line99 ?

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-05-09 00:14

OVN jeg hænger lidt i bremserne. Win er lagt ind på en partition med 50 gb. Har også prøvet at starte op med Ubuntu cd'en, men har ikke installeret endnu.

Kan det passe at Ubuntu 'kun' kan se 50Gb partitionen med win og ikke få øje på resten af harddisken altså 160-50=110GB. Synes ikke at jeg via Ubuntuen på cd-drevet kan få øje på de resterende 110 Gb.

Det er måske her at jeg enten skal...
1. installere ubuntuen der så selv laver 'noget' på de 110 GB
eller
2. via geparted partitionere /formatere de resterende 110 GB som jeg så herefter kan installere ubuntuen på ??

,,,,,, eller hvordan

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-05-09 00:25

hvad bruger du til at se efter med ? Er det Partion manager fra live cd ?
1. Måske - du vælger
2. Ja - du kan eventuel partionere og formatere før du installerer, ellers bør du vælge Manuel installation, der kan du også oprette og formatere undervejs

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-05-09 10:45

Ja ok OVN -

Jeg havde så ''kigget'' med Ubuntu cden i cd.drevet, hvor jeg via: Places > Computer kun kunne se de tre ikoner for: 52,4 GB Media; CD-Rom/DVD-rom drive; Filesystem

Men jeg kan da godt IND-se at der kan ses mere ved: System > Administration > Partition Editor, der oppe i den øverste brune bjælke skriver: /dev/sda - GParted
og
viser grafik af: den samlede HD med sine 160 GB, h.h.v.: /dev/sda1 48,82 GiB OG unallocated 100.22 GiB

,,,, jeg må vist lige lave lidt ''opsamling'' før jeg går videre. Kan selvfølgelig godt lave en hel masse, men vil da godt blive lidt klogere (indse), som det skrider fremad

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-05-09 10:57

Du kan jo ikke fra Places se steder der ikke er der der kan du se drev og mapper

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-09 11:05

Jeg går ud fra at du har din harddisk sådan:

[ (.............windows....................) ..................................ualokeret...............................]

Når ubuntu er rullet ind i live tilstand. (så er dit skærmkort også på plads)
Vælg installer
vælg størst mulig ledig plads

Nu kommer den til at se sådan ud:

[ (..................windows............) (...............................ubuntu.....................) { (.swap.)} ]

[ harddisk ]
( partition )
{ extented }
{ extented (med logisk drev ) }

Der kan være flere logiske drev i en extented
ubuntu kan gøres mindre med gparted, så der bliver plads til et fælles FAT 32 eller NTFS drev som kan bruges af windows og ubuntu til fildeling

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-09 11:20

Når ubuntu er installeret forsvinder din medfølgende gparted.
Den kan dog hentes, men det er ikke så nemt at bruge den inde fra ubuntu.

I stedet for bør du hente en live gparted så partitionshåndteringen foregår "udefra"

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-05-09 12:41

Lige en indskudt bemærkning, den Gparted som er på live cd kan altså godt bruges, i stedet for at hente en selvstændig Gparted, brugeren starter bare live cd og åbner Partion editor, så forskellen er ens

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-09 16:40

Jow jow - men jeg har altså oplevet at ubuntu live ikke kunne afmontere partitionerne og derfor heller ikke kunne ændre størrelser.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-05-09 16:45

Citat
men jeg har altså oplevet at ubuntu live ikke kunne afmontere partitionerne
den fra live cd eller fra en installeret Ubuntu, det er som bekendt ikke ligegyldig om systemet er startet når der skal skubbes med den partion, som systemet ligger på

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-05-09 16:45

Citat
Nu kommer den til at se sådan ud:

[ (..................windows............) (...............................ubuntu.....................) { (.swap.)} ]

[ harddisk ]
( partition )
{ extented }
{ extented (med logisk drev ) }

Der kan være flere logiske drev i en extented
ubuntu kan gøres mindre med gparted, så der bliver plads til et fælles FAT 32 eller NTFS drev som kan bruges af windows og ubuntu til fildeling

Ja - sådanne vil jeg NÆSTEN gerne have det !!
Mit forbehold: NÆSTEN, går på at Ubuntuen ikke må få alle de resterende 110 GB harddisk
(HD samlet 160gb - win 50 GB = 110 gb til Ubuntu )
Ubuntuen må kun få ca. 30 GB af de resterende 110 GB, er det noget jeg rigger til før eller efter installationen ??

De resterende 90 GB vil jeg gerne have reserveret til data som jeg producerer down the road (=hen af vejen )

Er det en partitionering jeg laver før eller efter installationen af Ubuntu ??

(ps. Jeg har gparted cd-en, men har nu også opdaget at Ubuntu 9 cd-en også har den liggende, men at Partition Editoren forsvinder fra Ubuntu EFTER installation - det er da bare om at holde tungen lige i munden )

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-05-09 16:54

Jeg lader Eyvind overtage, græsset skal klippes og det varer et par timer, jeg vil foreslå den manuelle installation og så bestemme størrelsen til Ubuntu partionen, allerede mens du installerer, det er ikke så svært

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-05-09 16:55

Citat
men at Partition Editoren forsvinder fra Ubuntu EFTER installation
du finder den igen, i Synaptic

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-05-09 16:58

Hvis du vælger manuel installation, så er det ligesom med Windows XP, der bestemmer du også selv størrelsen, den satte du vel til de 50 GB, lige før du lod Windows cd formatere

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-05-09 17:01

Hvordan kommer jeg ''ind'' i manuel installation ??

Og jo, jeg bestemte selv i win at den kun måtte få 50 GB

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-09 17:02

[ (.............windows....................) ..................................ualokeret...............................]

Når ubuntu er rullet ind i live tilstand. (så er dit skærmkort også på plads)
Vælg installer
vælg størst mulig ledig plads

Nu kommer den til at se sådan ud:

[ (..................windows............) (...............................ubuntu.....................) { (.swap.)} ]

Og så skrumper du ubuntu mod venstre

[ (..................windows............) (....ubuntu......)................ualokeret........... { (.swap.)} ]

og udvider extented ind over det tomme område

[ (..................windows............) (....ubuntu......) { .........................................(.swap.)} ]

og flytter swap

[ (..................windows............) (....ubuntu......) {(.swap.)...........................................} ]

og opretter en logisk partition efter swap

du kan vælge mellem FAT 32 og NTFS hvis windows skal snakke med, men helst NTFS som kan rumme store filer.

Der mange andre måder, men sådan køres det hos mig på en af harddiskene med XP / ubuntu.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 70 point
Dato : 29-05-09 17:05

Ps. Det er store operationer og kan tage lidt tid..........

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-05-09 17:07

Følg du rolig forslaget fra Eyvind, profilen har erfaring, men hvis du vil prøve manuel, så er det dem tredie mulighed, når du har åbnet Install fra skrivebordet.
Og nu skal der klippes græs

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-05-09 17:10

Det vil jeg gerne prøve Eyvind

Lige et spørgsmål: Det handler måske kun om ord men hvad betyder:

" Når ubuntu er rullet ind i live tilstand "

Er det bare når man fra Ubuntu skrivebords ikonet dobbeltklikker til installation, eller hvordan aktiverer man Manuel installation.

Det er måske kun et spørgsmål om ord ??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-05-09 17:13

Citat
Når ubuntu er rullet ind i live tilstand
det er vist når skrivebordet bliver vist, og du kan begynde at arbejde med Ubuntu.

Åh det var det med græsset, som stadig vokser

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-05-09 17:14

Ok, så er det når jeg dobbeltklikker at valgmulighederne kommer frem ??

Det er jo også muligt at installere direkte når Ubuntuen starter op, man behøver vel ikke vente på at den starter helt op hvor den giver mulighed for at afprøve inden installation ??

OVN giv du lige græsset en ordentlig omgang

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-05-09 17:18

Du kan vælge Installer Ubuntu når du har valgt sprog, ingen grund til omvejen at lade den køre live, du har jo bestemt dig.
Jow jeg klipper i bund denne gang, så er fritiden indtil næste gang vel længere

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 29-05-09 17:23

OVN jeg ved ikke om jeg har bestemt mig til noget som helst , jeg drukner lidt i indforståede ord som DISTRO, live , manuel etc. men nu går jeg bare i gang og så håber jeg at der kan begrænses til de ca 30 GB til Ubuntuen,

Held og lykke med græsset - det er bare at få det ordnet i tide så det ikke er buskrydderen der skal startes Foreløbig 1000000000 tak for hjælpen

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 06-06-09 11:05

Nu må jeg vist hellere få lukket et par spørgsmål (eller tre )

Ubuntu og Win har jeg fået til at fungere fint på same Hd på min bærbare (på den stationære var det ikke meningen at Ubuntu skulle på, til den kan jeg køre med Ubuntu på USB).

Jeg har også fået partitioneret og formateret NTFS med gparted-live-0.4.5-2.iso, så der kan gemmes og hentes en hel masse på de opdelte hd.

herfra: http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=271779

Er meget taknemlig for jeres indsats - tusinde tak

Godkendelse af svar
Fra : Line99

Dato : 06-06-09 11:06

Tak for svaret Eyvind.

Mange tak for alle indlæg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-06-09 15:58

Ja - det var også en stor mundfuld du har haft gang i.