/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hp compaq bærbar
Fra : JeffO
Vist : 649 gange
140 point
Dato : 27-05-09 17:45

Hej derude..

jeg har lige købt mig en Hp Compaq bærbar. og har nu følgende problemer som jeg håber i kan hjælpe med...

1. Bærbaren's HDD er partitioneret. en gang recovery på 11 Gb og en på 210 Gb, hvilket bliver brugt som Boot drive. Så ville jeg lave en ny partition,hvor jeg havde ca 20Gb til windows filerne osv. og resten til alt det sjove, som så ikke ville blive påvirket under en evt formatering af windows. men kan kun formindske drevet, hvilket jeg kun kan gøre med 130Gb og derefter oprette en ny partition på de 130 gb. spørgmålet er så, om jeg kan formindske den med blot de 20 Gb og så derefter flytte alt over på den uden at det har nogen påvirken på styresystemet. hvilket for mig ville være den letteste måde.
Det skal så også siges at jeg ikke har nogen driver cd'er eller vista cd. så kan ikke bare formatere hele mulivitten og derfra oprette partioner.

Er den eneste udvej så at lave en kopi af recovery drevet. og hente alle driverne på Hp's hjemmeside og så bare gå i krig med en fuld formatering?? er bare bange for jeg ikke har alt hvad jeg skal bruge derefter. Det er første gang for mig, især i vista..

Kom endelig med en masse råd.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 27-05-09 18:05

ja - der er kun formateringen som den eneste udvej.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-09 18:25

Du kan gøre lige hvad det passer dig, men husk og hent alle driver først før du laver ny partition , brænd dem på en skive eller læg dem på en USB nøgle så du kan lægge dem ind bagefter.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 27-05-09 18:44

Pas på.

Har lige været i gang med en HP/Compaq, hvor jeg (som er erfaren teknisk bruger) til sidst var nødt til at retablere fra HP's egne CD'er for at få det trådløse net til at fungere. Ikke engang drivere fra HP's egne sider til netop den model kunne bruges !

Jeg er ellers tilhænger at det fabrikat, men træerne vokser altså ikke ind i himlen ! Ofte vil det være bedre at kunne købe en "rå" maskine.

Kommentar
Fra : JeffO

Dato : 27-05-09 19:37

MYG.

Kan man sån uden videre få tilsendt driver cd'ere fra HP??
Ligger alle drivere ikke også et eller andet sted på computeren, altså setup filen måske??
Vil bare helst ikke gøre noget forkert, da jeg kun lige har fået pc'en igår..

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-09 19:39
Kommentar
Fra : JeffO

Dato : 27-05-09 19:51

DR_DEM.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?os=2093&lc=en&dlc=en&cc=us&lang=en&product=3946845

Skal jeg hente alle filerne. for der er godt nok mange, bare alene til network..

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-09 19:57

Du henter det hele hvis det er til samme computer du har, og brug så XP system hvis du har det.
Bagefter hedder det så kontrolpanel ogi ndsætning af driver

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-09 19:58

Husk ned på en skive ikke på computer

Kommentar
Fra : JeffO

Dato : 27-05-09 20:09

vil nu meget gerne bruge vista nu hvor jeg har fået det med til pc'en..

Men vil da prøve at hente dem alle ned, brænde dem ud, lave en recovery cd. og så se om jeg kan få den tømt og fyldt igen

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 140 point
Dato : 28-05-09 02:26

Du behøver ikke en fuld formatering, for at få dine partioner i den størrelse du ønsker, Gparted er en gratis partions værktøj, den skal hentes og brændes som en ISO eller Image fil, alt efter hvad din brænder software kalder den slags, du kan så starte din computer fra cd drevet (du har sikkert en boot menu under starten, det er en af F tasterne du skal bruge for at vise boot menu) vælg så at starte fra cd drevet, nu starter Gparted helt uden at Windows starter og du kan skubbe dine partioner til lige den størrelse du ønsker, hent og brænd din cd, men spørg efter mere vejledning, før du starter og bruger værktøjet, vores erfaringer kan bruges til at undgå at du får en ubrugelig harddisk ud af en ikke helt velovervejet forsøg:
http://gparted.sourceforge.net/download.php
Læs advarslen om HP Pavilion, det er forhåbenlig ikke en sådan computer du har ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-09 02:28

Citat
Så ville jeg lave en ny partition,hvor jeg havde ca 20Gb til windows filerne osv
det kan du sagtens gøre med Gparted, det tager lang tid at skubbe så store partioner, men de virker bagefter men - men 20GB er i underkanten til Windows, du har sikkert en Vista, kan du ikke gå op til mindst 30GB ? Gerne lidt mere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-09 02:35

JeffO din statistik ser ikke alt for godt ud
3 ubesvarede spørgsmål - 5 besvarede og 11 annulerede, hvis du fortsat vil have hjælp herinde, så skal du rette lidt op på det, ingen gider hjælpe hvis spørgsmålet bare bliver annuleret bagefter, der må være et eller andet indlæg i alle de spørgsmål, som har hjulpet dig bare en lille smule

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-09 02:37

Citat
Ligger alle drivere ikke også et eller andet sted på computeren
jo de ligger på recovery partionen, den skal du passe på når du partionerer

Kommentar
Fra : JeffO

Dato : 28-05-09 15:02

O.V.N

Ved godt jeg ikke har været en god bruger på denne side. Men er mere end lykkelig over alt den hjælp jeg har fået skal nok også give point for dette spørgsmål. hvilket går til dig pga dit indlæg med Gparted..

Hvilket jeg vil prøve og håber virker efter mine forventninger.

Ps. skal nok prøve at forbedre mig herinde. kan nok se det ikke ser for godt ud.

tusinde tak for hjælpen alle sammen..

Godkendelse af svar
Fra : JeffO

Dato : 28-05-09 15:03

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-09 19:33

Selv yak, fik du flyttet partioner?

Kommentar
Fra : JeffO

Dato : 28-05-09 22:42

ja det lykkedes næsten uden problemer..

Efter det hele var gennemført, genstartede computeren, og så ville den køre windows repair. hvilkede mislykkedes. Den genstartede så igen og virker nu helt som den skal...

Mange tak for hjælpen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-05-09 22:52

Godt du fandt ud af det første gang jeg brugte Gparted, fik jeg slettet hele harddisken godt jeg havde en backup