/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Sænk arbejdsalderen til 10 år
Fra : PeterTheisen
Vist : 1000 gange
20 point
Dato : 27-05-09 14:58

De seneste års børnepolitik har svigtet gruppen af børn i alderen 10 til 13 år. Antallet af fritidstilbud i form af klubber og fritidscentre er skrumpet ind i takt med helhedsskolens fremmarch. Det er da godt nok, når man er under 10 år, men derefter skal der mere til.

Den naturlige nysgerrighed og voksende selvbevidsthed kræver personlige udfordringer og individuelle muligheder. Den store verden på nettet, som flyder ud af computeren derhjemme og på skolen, er desuden også en hård konkurrent at stjæle fokus fra. Men et sundt, udfordrende og kreativt fritidsliv for børn og unge i de store udviklingsår er essentielt for selvfølelsen i voksenlivet.

Den stigende kriminalitet blandt helt unge mennesker for nuværende er et tydeligt bevis på, at disse årgange mangler udfordringer. Derfor kopierer de deres ældre forbilleder. De skal hellere kopiere en idé om, at der er en vej videre, der er en god måde at agere på i forhold til livets udfordringer, hvis disse udfordringer er reelle. Det omkringværende samfund er forpligtet til at have disse muligheder åbne, hvis ikke man vil pacificere eller afspore mennesker. Den lektie er vel efterhånden lært i mange sammenhænge.

Som gammelt avisbud har det siden lovens vedtagelse undret mig, hvorfor en sund holdning om misbrug af børnearbejdere i tredjeverdenslande skal afstedkomme, at det er forbudt at arbejde i Danmark, hvis man er under 13 år.

Sænk arbejdsalderen til 10 år. Lad disse årgange få en naturlig indgangsvinkel til livet. Lad dem få en fortjent skilling på lommen. Børn og unge er meget inddraget i samfundsdebatten, og de fortjener derfor, sideløbende med krav om ansvar, at der vises respekt for deres behov og ønsker.

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 27-05-09 15:02

Hvorfor er det du bliver ved med at copy/paste fra denne side ?

http://www.flix.dk/modules.php?name=News&file=article&sid=4999

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-05-09 15:12

Hvad skal man gøre når der kun er 2 brikker der kan flyttes

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 27-05-09 15:13

Er du Erik Munch, forhenværende avisbud?

Well. Bortset fra det, så kunne man da godt sænke grænsen i Danmark, hvor der, forhåbentlig ikke finder børne-undertrykkelse på arbejdsmarkedet sted (mere).

Det er jo helt forfærdeligt i andre lande, man kunne nævne.
Desværre !

JR

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-05-09 15:18

øh

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 30 point
Dato : 27-05-09 15:34

Danmark har ratificeret FNs børnekonvention, hvis artikel 32 (vist i en forkortet udgave fra http://www.unicef.dk/Files/Foldere/B%C3%B8rnekonvention%20uden%20sk%C3%A6rem%C3%A6rker.pdf) indebærer:

ARTIKEL 32
Børnearbejde
Statens forpligtelse til at beskytte
børn mod at beskæftige sig med
arbejde, der udgør en trussel mod
deres helbred, undervisning og udvikling,
og til at fastsætte en mindstealder
for børns arbejde og en sikring
af arbejdsforholdene.

Hvis man skal undgå, at børnearbejde skal gå ud over børns uddannelse, skulle man vel have sat grænsen til 15-6 år (efter 9. klasse), men man har valgt 13 år, som et kompromis går jeg ud fra.

Men, såvel i resten af verden som i Dk er der, efter min mening, brug for at beskytte børn mod for meget arbejde, det er jo ikke alle børn der nødvendigvis arbejder for sjov eller for at få lommepenge (det tror jeg det er for langt de fleste), men beskyttelsen er netop nødvendig for de få.

Og det kunne jo være vi igen oplevede misbrug af børnearbejde, hvis vi ikke havde regler til at forhindre det.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 27-05-09 15:36

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : lucerne01

Dato : 27-05-09 15:53

Hvor er det latterligt at stille spørgsmål der er stillet på et andet forum for over et år siden, og går man ind i din historik er det jo tydeligt hvor du har spørgsmålene fra og ikke mindst hvem der ligger bag dine profiler.

PeterTheisen = vagnr.

Det er sgu ynkeligt, vagn.

Kommentar
Fra : onkelDum

Dato : 27-05-09 16:01

Citat
PeterTheisen = vagnr.

Dér kan man bare se

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-05-09 16:19

Jeg har lige kommenteret den tanke på et andet spørgsmål om dobbeltprofil.

Kan tilføje, at jeg aldrig citerer uden kildeangivelse!