/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
tyveri ved rejse i udland
Fra : jpillow2006yah
Vist : 3476 gange
200 point
Dato : 27-05-09 14:57

Hej,
jeg har fået stjålet en taske i en butik i udlandet(i Italien). Kan jeg forvente at en Indboforsikring vil dække? Jeg har også en rejseforsikring som måske kunne dække.
Tasken er stjålet efter et øjebliks opmærksomhed, men der er jo ingen synlige tegn på indbrud. Ville det være grov uagtsomhed eller hvordan vurderes det typisk? Er der nogen chance for at få erstatning (ved en almindelig dansk forsikring, dvs. danskeforsikring) ?
Vi har anmeldt det til det lokale politi.

Jeg går ud fra at kontanter aldrig dækkes - er det ikke korrekt? Jeg havde nemlig en del kontanter der...

Håber på lidt forklaring til hvad en forsikring dækker.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-05-09 15:03

Som hovedregel ved tasketyveri, kræves der, for at få erstatning, at der gøres "anskrig" ...altså, du skal se at tasken stjæles, råbe "stop tyven" o.s.v.

Men det kan du selvfølgelig også fastholde du gjorde.

Så det er din indboforsikring du skal ha' fat i og udfylde en skadesanmeldelse med beskrivelse af forløbet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-05-09 15:07

Citat
Men det kan du selvfølgelig også fastholde du gjorde.

Det vil så stå i politirapporten....

Citat
Vi har anmeldt det til det lokale politi.

Det lysner på sagen - husk at få det på SKRIFT til din forsikring....

Kommentar
Fra : kj

Dato : 27-05-09 15:21

Ja, anmeldelseseskvittering fra politiet er nok nødvendig. Men pas på med hvem der oversætter jeres forklaring til politiet. Jeg havde en gang en guide fra Spies med hos politiet, og hans ovesættelse til spansk til poltiet, gav sig udsalg i en forvanskning af hele min anmeldelse, så da jeg kom hjem, havde jeg en forfærdelig palaver med forsikringsselskabet om erstatning. Jeg havde ved indbrud i lejligheden, fået stjålet foto/smalfilmsydstyr for 30.000,00 kr. selv mine børns kameraer var væk.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 27-05-09 15:59

Med de almindelige indboforsikringer kommer det lidt an på hvordan tyveriet er sket.

Hvis du reelt har glemt tasken i forretningen og ingen så længe efter har kunnet finde den, står du nok ikke til erstatning.

Men der findes jo også tricktuverier, hvor man afleder folks opmærksomhed, hvorefter man lige pludselig opdager at man ingen taske har. Det vil være dækket.

De færreste forsikringer dækker kontanter eller kostbare smykker mv. ved banalt tyveri.

Derimod kan du få tasken og omkostninger til genanskaffelse af diverse kort godtgjort.

Kommentar
Fra : jpillow2006yah

Dato : 27-05-09 16:23

Tak for svarene.

Der skete det at vi i kort tid kiggede på varerne i butikken, mens tasken lå i indkøbsvognen. Straks vi opdagede tasken var væk, fik vi fat i sikkerhedsvagterne, men vi kunne ikke nå at se noget til tyven. Tasken blev dagen efter fundet, selvfølgelig uden de mest værdifulde ting.
Vi løb rundt i området, ringede til telefon der lå i tasken mm.

Kommentar
Fra : jpillow2006yah

Dato : 28-05-09 15:07

Jeg har lige et spørgsmål mere:

Jeg har ikke kvittering på alle de ting som er stjålet - hvor stort et problem mon det kan være?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-05-09 15:15

Det kommer sandelig an på HVAD værdien er af det du ikke har kvittering på.....

Men det står vel i rapporten hvad der er stjålet

Så "diamanten" i tasken kan du godt glemme

Kommentar
Fra : jpillow2006yah

Dato : 31-05-09 12:26

Nu var der ingen skjult diamant i tasken

Igen tak for svarene. Jeg skal lige se hvordan jeg kan give points.

Godkendelse af svar
Fra : jpillow2006yah

Dato : 07-06-09 21:27

Tak for svaret transor.