/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Hvilken hjelm skal jeg vælge?
Fra : wolan
Vist : 620 gange
100 point
Dato : 08-04-03 12:21

Hvad er dine erfaringerne med hjelme?

Jeg er på udkig efter en god sikker hjelm. Men er det nødvendigt med en fullface hjelm, hvis man gerne vil køre på ferie og har vindskærm på cyklen?

Hvilken hjelm skal jeg vælge, hvis jeg senere ønsker at udbygge den med samtale-anlæg?

/wolan

Kommentar
Fra : sredna2210

Dato : 08-04-03 12:46

Mine erfaringer...
En fullfacehjelm der kan åbnes i kæben (ved ikk hvad de hedder, men politiet har dem disse larmer en del når man kører hurtigt. (selvfølgelig kan man nok finde nogen der ikke gør det, men det koster nok....)

Hvis du har vindskærm på cyklen kan du saktens nøjes med en "æggeskal". Jeg kører tit med visiret slået op, bare for at få den friske vind i hovedet.

samtale-anlæg ved jeg ikke en meter om....
Hilsen
Anders

Accepteret svar
Fra : Alte

Modtaget 100 point
Dato : 08-04-03 18:00

Hej Wolan, jeg har en Caberg som kan åbnes, men da jeg fik en hurtigere cykel, havde jeg behov for en hjelm der sad bedre fast. Jeg købte en BMW evo4. Min erfaring er, at Caberg er mere lydløs (hvis man kan snakke om lydløshed i vindsus) end BMW'en. På min gamle cykel var der vindskærm, men det betød, at der blev skabt turbulens i hovedhøjde, så støjmæssigt var det ikke den store fordel -til gengæld var det fint i regnvejr. Så jeg vil anbefale en Caberg hvis du kører med normal "cruise" fart, og ellers en hjelm hvor du prioriterer pasform hvis du kører stærkt. Caberg koster ca 1600 kr og BMW evo4 3200 kr. Hilsen Alte
PS Selvom det kan være fristende at køre med åben hjelm, så er der jo stadig S T O R E insekter i luften så...............

Kommentar
Fra : wolan

Dato : 08-04-03 18:57

Det lyder som om, at disse hjelme, der kan åbnes, larmer en del. Jeg skal nok mest cruise, så turbulens bliver måske et mindre problem. Jeg har set en Baehr hjelm, som er åben: http://www.motocom.dk/Default.asp?Action=Details&Item=55
Den er med indbygget højttaler og microfon. Men er det overhovedet muligt at undgå vindsus i mikrofonen?? Jeg mener, når vinden står lige på mikrofonen, må det da være umuligt at høre noget for bare susen?

Nogen erfaringer med det?

/wolan

Godkendelse af svar
Fra : wolan

Dato : 13-04-03 21:04

Tak for svaret Alte.

Kommentar
Fra : krogmc

Dato : 04-05-03 01:27

Der er kun en hjelm der virker, hvis den skal åbne i kæben Schuberth.