/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Lidt info omkring lån
Fra : michael_30
Vist : 985 gange
300 point
Dato : 26-05-09 22:52

Hej

Ville lige høre af, om der er nogen som kan forklare hvad de forskellige kreditforeningslån går ud på og hvis man tar et lån med variable renter, hvornår skal man omlægge lånet til et fastforrentet lån?

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 26-05-09 23:19

Citat
hvornår skal man omlægge lånet til et fastforrentet lån

Når det er mest gundstig klart, det spare man mest ved,

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 26-05-09 23:38

Hej Michael.
prøv at kikke på denne side: www.taenk.dk/index.php?sid=1&cid=3525
Hilsen Larsigne

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 26-05-09 23:43

Lige nu kan det betale sig at lægge om til et F1 lån, rentetilpasning. Du kan også vælge et afdragsfrit, men så mister du jo din opsparing, da du derved kun betaler omkostningerne på lånet. Det er svært at sige hvad du skal, da det, efter min mening, afhænger meget af den enkles økonomi og ikke mindst risikovillighed.
Hilsen Larsigne

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 27-05-09 00:00

Her er et par sider mere hvor du kan læse om de forskellige muligheder.
http://www.bolius.dk/viden-om/tagetage1-sal/artikel/overblik-over-laanetyper/

På denne www.brf.dk/412568B30049A81F/alldocs/DOCURAN-4NPBLS kan du også foretage en beregning ra nuværende lån til det påtænkte, ved at følge anvisningerne på siden.

Hilsen Larsigne

Kommentar
Fra : pve

Dato : 27-05-09 08:37

Hej Michael_30, det er svært at sidde her og skrive om alle typer lån og (mulige) fordele og ulemper, så som Larsigne vil jeg heller henvise dig til nogle sider hvor du selv kan læse det. Dog bør du nok huske på, at kreditforeningerne til tider er lidt mere optimistiske end mange andre omkring lige præcis deres helt fantastiske muligheder.

http://www.brf.dk/412568B30049A81F/alldocs/DOCURAN-4Q3JQP

http://www.nykredit.dk/informationsSide.do?iwID=/privat/informationsside/realkredit/menu_produkter_realkredit.xml

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-05-09 08:46

plus 300.000 andre sider, vil du ha dem her ?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-05-09 08:56

Udgangspunktet for et kreditforeningslån er, at det skal være så billigt som muligt i rente, dvs. så lav rente som muligt.

Som med så mange andre ting her i livet omkring økonomi, så kan tingene ikke altid følges ad. Hvis man ønsker sikkerhed, skal man betale for det i form af en højere rente som fx et fastforrentet lån.
Til gengæld, så betaler man det samme beløb hvert år, indtil lånet er indfriet eller til ny omlægning.

Så kan du vælge et variabelt lån som fx F1, hvor renten kan ændret én gang om året, eller et F3, hvor renten først ændres efter tre år, eller et F5 lån, hvorrenten først ændres efter fem år.

Jo længere du vil sikre dig - jo dyrere bliver det, dvs, at et F1 lån er billigere end et F5 lån, til gengæld, så er du sikret imod rentestigning i 5 år ved F5. Modsat, hvis renten falder og du har et F5 lån, så får du ingen rentesænkning.

Der findes dog også variable lån med loft over, hvor du fx får lån med max 6%. Stiger lånet mere, skal du ikke betale for den del af renten der ligger over 6%. Omvent, falder renten, så får du glæde af det, men også dette lån er lidt dyrere end et alm. F1 lån.

michael_30, så spørger du også om, hvornår man skal omlægge et lån. Det er heller ikke lige at svare på, for det afhænger af den situation man stå i - eller ønsker at komme til at stå i.

Som jeg har skrevet oven for, så kan du selv se hvor svært det er, for hvis det skal gøres så billigt som muligt, så skal det til enhver tid være til den billigste rente, man da INGEN - heller ikke "de kloge rådgivere" kan spå om renten, så vil det altid blive til hvad man "tror på".

Siden F-låneneblev indført for mange år siden, er renten kun gået én vej, og det er ned ad. Sidste år var der godt nok meget utryhed omkring disse lån, men "de kloge" spåede, at det nu gik galt for disse lån. I dag er 90% optaget som denne type lån.

Det der er gået galt med, at nogle må gå fra "hus og hjem" skyldes primært den volsomme stigning huspriserne har taget, samtidig med, at folk har købt dyrt -eller belånt til mere end den nuværende værdi!

Står du fx for at skal sælge dit hus, så er det ikke lige meget hvor meget du skylder på dit lån, så her kan det være billigst at omlægge lånet, men taler her om op- eller nedpriotering.

Hvis fx dit hus er vurderet til 2.000.000 kr. og du har et lån/restgæld på 1.200.000 kr., så er di friværdi på 800.000 kr., men hvis du nu kan omlægge dit lån - ompriotere det, så du kommer til at tjene på kursen ved salg af obligationer, så kan du komme ned i gælden så din gæl fx kun er på 1.000.000 kr.. Du har nu tjent 200.000 kr. på omlægning af lånet - du har tjent penge. Til gengæld, så vil din månedlige/årlige ydelse blive noget større, men da du skal sælge huset, er det en god idé.

Så hvornår du skal omlægge dit lån er når det er mest økonomisk gunstigt for dig! .... og hvornår er det så det?

Så er vi tilbage til udgangspunktet. Som Dirch Passer en gang sang: Der hul midt i spanden!

Du kan læse mere om hvornå du skal omlægge lån her:
http://www.rd.dk/omlaegditlaan

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-05-09 09:18

Citat
Du kan læse mere om hvornå du skal omlægge lån her:

Det ved man når det er for sent

Kommentar
Fra : pve

Dato : 27-05-09 09:54

Citat
Udgangspunktet for et kreditforeningslån er, at det skal være så billigt som muligt i rente, dvs. så lav rente som muligt.
ja, men bare ikke hvis kursen er helt i skoven smatidig for så er det lige før det kan blive dyere at vælge den lave rente

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 28-05-09 18:03

Citat
ja, men bare ikke hvis kursen er helt i skoven smatidig for så er det lige før det kan blive dyere at vælge den lave rente

Pve... kan du forklare det nærmere?

Kommentar
Fra : pve

Dato : 29-05-09 08:16

Kurs og rente har det med at bevæge sig modsat hinanden, så hvis renten falder stiger kursen på obligationerne. Dette er nok mest relevant ved et fastforrentet lån, da flexlån fornys løbende og oftest en gang om året.

Kursen falder fordi investorerne som køber obligationerne, ikke er lige så interesseret i lavere forrentede obligationer når de kan købe højere forrentede.

Har man et fastforrentet lån, betyder stigende rente, at hele effekten læsses over på kursen, som derfor falder tilbage. Når obligationskursen falder tilbage, bliver restgælden mindre. Og det er låntagere med afdragsfrie lån, der scorer mest, da kursen på disse lån reagerer kraftigere, når renten stiger, viser beregninger fra Nykredit.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 30-05-09 00:02

Citat
Kurs og rente har det med at bevæge sig modsat hinanden, så hvis renten falder stiger kursen på obligationerne. Dette er nok mest relevant ved et fastforrentet lån, da flexlån fornys løbende og oftest en gang om året.

Kursen falder fordi investorerne som køber obligationerne, ikke er lige så interesseret i lavere forrentede obligationer når de kan købe højere forrentede.

Har man et fastforrentet lån, betyder stigende rente, at hele effekten læsses over på kursen, som derfor falder tilbage. Når obligationskursen falder tilbage, bliver restgælden mindre. Og det er låntagere med afdragsfrie lån, der scorer mest, da kursen på disse lån reagerer kraftigere, når renten stiger, viser beregninger fra Nykredit.

Vil det sige, at jeg får mest ud af at vælge et fast forrentet obligationslån?

Jeg er virkelig dårlig til at forstå det, med renten kontra obligationer

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 30-05-09 06:56

Jeg er meget i tvivl omkring flg.

Hvis jeg tager et afdragsfritflexlån, hvor vi de første år kun betaler renterne. Vil det kunne svare sig?
Vil vi kunne omlægge lånet på senere tidspunkt til et fastforrentet lån til nogenlunde samme rente (5%) som i dag, eller kan renten stige så hurtigt at man ikke kan nå dette?

Kommentar
Fra : pve

Dato : 30-05-09 07:54

Citat
Vil det sige, at jeg får mest ud af at vælge et fast forrentet obligationslån?
nej ikke umiddelbart, det er uden tvivl billigst lige nu at vælge et kort flexlån, men det er også det med størst risiko.

Citat
Hvis jeg tager et afdragsfritflexlån, hvor vi de første år kun betaler renterne. Vil det kunne svare sig?
Vil vi kunne omlægge lånet på senere tidspunkt til et fastforrentet lån til nogenlunde samme rente (5%) som i dag, eller kan renten stige så hurtigt at man ikke kan nå dette?
Det er svært at svare på, for hvad mener du med om det kan svare sig ? det er nok det billigste lige i øjeblikket. Hvad angår senere omlægning så er det jo ikke muligt at sige hvad renten er om et år med henblik på senere omlægning, da renten ganske rigtigt kan stige så du ikke kan nå det.

Umiddelbart vil jeg anbefalde du tager fat i din bank/realkreditselskab da jeg mener de bør kunne hjælpe dig bedre end nogen herinde.

God weekend.