/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Økonom og parti?
Fra : PeterTheisen
Vist : 399 gange
20 point
Dato : 26-05-09 19:07

Hvilken økonom er den mest anerkendte i verdenshistorien?

Hvilket dansk parti ligger vedkommende tættest op ad?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-05-09 19:12

Citat
Hvilken økonom er den mest anerkendte i verdenshistorien?

Ham der opfandt PENGE

Citat
Hvilket dansk parti ligger vedkommende tættest op ad?

INGEN

Danmark var ikke på verdenskortet dengang

Kommentar
Fra : onkelDum

Dato : 26-05-09 19:25

1: onkelJoachim fra Andeby.

2: D.N.S.A.P fra Greve.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 26-05-09 20:09

Man må ikke glemme Andy Anderbilt.. Han er også ret kendt.

Ellers vil jeg tro at Adam Smith er et godt bud.

At spørge hvilken parti han høre til er et skræmmende dumt spørgsmål. Næste alle seriøse danske partier hælder kapitalisme. Ved ikke med Enhedslisten, de er for dumme til at jeg overhovedet gider sætte mig ind i deres program.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-05-09 20:16

Jeg tror de fleste (alstå af dem der overhovedet har den slags tanker) ser den største økonom ud fra, om han (er der nogen kendte banebrydende kvindelige økonomer?) regnes for en støtte af den politik de selv går ind for.

Så en liberalist ville sikkert sige Adam Smith, eller mere moderne orienteret Milton Friedman, en der går ind for en aktiv statslig styring af økonomi, beskæftigelse mv. John Maynard Keynes osv.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 26-05-09 20:18

Hvem kan du bedst lide, vagnr?

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 20 point
Dato : 26-05-09 20:30

Tjah, jeg hører selv til dem der ikke går og tænker over det til daglig, men skulle jeg vælge en blev det John Stuart Mill.

I forhold til den tid han levede i var han meget fremsynet, gik fx ind for at samfundets opgave var at maksimere lykken i samfundet, måske derfor gik han også ind for kvinders rettigheder.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 26-05-09 20:32

Hvorfor ikke Keynes? Sturart Mill var jo nærmest liberalist, mens Keynes var socialliberal.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-05-09 20:33

Karl Marx

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-05-09 20:41

Du har helt ret, men Stuart Mill var, for mig at se, banebrydende for sin tid og indvarslede den tid, hvor samfundet påtog sig ansvaret for i princippet alle borgerne, mens Keynes fandt nogle vigtige redskaber til at gøre det.

Men vigtige for det samfund vi har var de begge, sammen med mange andre

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 26-05-09 20:45

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-05-09 22:03

Selv tak, PT