/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Logik for perlehøns
Fra : jeb3
Vist : 5233 gange
100 point
Dato : 26-05-09 14:15

Vi sidder lige og snakker.
Min kollega siger så: det er da logik for perlehøns.

Må man sige det?

Logik for hvide høns er jo også lidt racistisk.

Så tænkte vi på italienere (der er vist en hønserace, der hedder det)
Logik for italienske høns???

Nej den dur heller ikke.

Det danske multietniske sprog er sgu svært.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-05-09 14:26

Logik for perlehøns er meget ældre end udtrykket som stammer fra den berømte politimester Perlemor, det er ikke racistisk nærmere lidt drillende og kvinder (som er nogle værre høns)

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 26-05-09 14:35

Jeg husker det allerførst først som "Logik for Burhøns"

Gnags sang f.eks. : "Burhøns"

http://sproget.dk/svarbase/SV00000035/?searchterm=

Og senere blev det til "Logik for Perlehøns"

JR

Man kan vel også sige:
"Logik for Tyrker-Duer"

Accepteret svar
Fra : Camillasmoster

Modtaget 110 point
Dato : 26-05-09 15:13

Jeg har altid hørt det som "logik for perlehøns".

Hvad med et negerkys?

Man bruger da osse "moster" til ordleg o.m.a. Skal jeg så føle mig diskrimineret?

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 26-05-09 15:21

Citat
Man kan vel også sige:
"Logik for Tyrker-Duer"

"" Tyrker -Due siger mig ikke forstå Dansk
mig skal ha en ny cykel" udtagelse fra sådan en i 1987 ved skranken på Esbjerg Rådhus ( socialafd )

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 26-05-09 15:37

Citat
Det danske multietniske sprog er sgu svært.

der faldt ti øren "" Det er saq da det Tyrker -Duerne sidder og skriger oppe på tag ryggen, for de er saq da så flove at de ikke tør at komme tættere på, fordi de er bange for at få halsen vredet om ""

Det Danske sprog er der ikke noget at pege finger efter. (((mener du ikke der teil )))

For man siger med lethed uden endda at man kommer til at rødme, at man vil heller have "" en gråspurv i hånden, som ti forbandede Tyrker Duer på taget"" o.s.v.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 26-05-09 15:42

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg har altid hørt det som "logik for perlehøns".

til Camilemoster

Er du i familie med Politidirektøren i KBH, siden du ikke tør sige Perkere??????????

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-05-09 16:06

Perkere har altid været et ukvemsord - opstået som negativt.

Men de ord, vi har brugt gennem mange mange år, skal ikke pludselig være forbudte, fordi nogle er lidt sarte...

Hvor har vi mAnge pudsige ordspil i DK, som vi faktisk ikke ved, hvad betyder eller stammer fra.

Uuups - må jeg godt bruge ordet "stammer"?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-05-09 16:32

Perlehøns er en fjerkrærace, der ustandseligt kagler og skræpper op.

Deraf det meget gamle udtryk "logik for perlehøns" (= det burde selv kvinder ku' forstå) , fordi en flok kvinder altid er blevet betegnet som en flok høns der kagler op i munden på hinanden.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-05-09 16:40

Iflg dansk sprognævn, er der ingen der ved hvor udtrykket sammer fra

http://www.elkan.dk/webforum/forum_posts.asp?TID=15

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 26-05-09 17:33

Camillasmoster

Citat
Uuups - må jeg godt bruge ordet "stammer"?

Det tror jeg heller ikke på du gør;

For så havde du nok ikke haft alle de titler, for ved at stamme så når man kun det halve,

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-05-09 18:17

Citat
faste vendinger
være logik for perlehøns
betydning
• være så indlysende logisk, at selv den dummeste kan forstå det

http://www.idiomordbogen.dk/idiom.php?site=7&page=0&searchoption=isequal&searchtype=full&searchstring=logik%20for%20perleh%C3%B8ns

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-05-09 18:55

Lige meget............

Man kan sgu snart ikke sige noget som helst godt dansk sprog uden at blive beskyldt for racisme.

Noget andet er hvilke ord vore "gæster" siger om danskere, nogle gange lyder det som en prut fra en ged med dadelforgiftning der har fået onsdagsknaldet af en underernæret araberknægt.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-05-09 20:27

LuffeA tihi

Og vi bliver ikke sure - kommer seføli an på, hvad - der MÅ jo være en grænse

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 26-05-09 20:49

Citat
Og vi bliver ikke sure -

Der er ingen der er sure her i kandu vel luffea

Citat
der MÅ jo være en grænse

Ja-ja camillamoster, men den grænse kan være lige fra den enne ende til den anden ende,
prøv bare og ta den kinesike mursom danner en grænse den er sq lang og forsere, hvis man er på krykker, mener du ikke det luffea

Jeg mener luffea har ret.

Godkendelse af svar
Fra : jeb3

Dato : 08-06-09 14:04

Tak for svaret Camillasmoster.

Det er jo sagen i en nøddeskal.

Det går for vidt med det der med at føle sig diskrimineret.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 08-06-09 15:14

Velbekomme!

Ja, det er netop liiige dét, jeg har ment længe .

Hanne

Ps. Der var engang een, der hørte mit mellemnavn som Bjarne - så hed jeg ikke andet